Wat met B207E?
Hoe verhoudt deze motor in vergelijking met anderen?
Wat is de meest zuinige Saab?
-
LarsJanse
- Donateur

Re: Wat is de meest zuinige Saab?
Je bedoelt hoe accuraat in verband met de tellerafwijking?Flowe Kitttt99 schreef: ↑di 27 aug, 2024 11:48De vraag is natuurlijk hoe accuraat je dagteller is als je het verbruik meet.
Je kunt natuurlijk ook alles bij gaan houden mbv een gpsje, zodat je de ware kilometers hebt… maar je hebt ook nog zoiets als schijnnauwkeurigheid.. want wat ga je dan doen als je een half uur in de file staat? Wel verbruik geen kilometers.
Het is en blijft een gemiddelde.
Maar als ik kleinere wielen/banden installeer, krijg ik een grotere tellerafwijking, oftewel meer kilometers op de dagteller en dan lijk je zuiniger, ook omdat je waarschijnlijk ook nog langzamer gaat rijden
-
Barboer
- Donateur (6x)

Ik rijd inmiddels bijna 1 op 10 op lpg...
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Ik rij gewoon lekker door en wat het ding verbruikt is mij eigenlijk een zorg. De diesels zijn redelijk zuinig te noemen en met ruim 35k kilometers per jaar ga ik me niet druk maken of ik nu een tank diesel minder of meer verbruik. Ik heb een Euro 5 motor en kan nog even mee, grote steden wil ik toch niet in. Als mijn motor het begeeft lepel ik er een goede tweedehands in met weinig kilometers.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Was toevallig benieuwd naar het verschil in bakken. Vooral de 900NG (en ik denk ook dat dit geldt voor de 9-3v1).Moeshkien schreef: ↑zo 18 aug, 2024 9:29Meer info over versnellingsbaken. Helaas heb ik voor diesel niet gevonden.
Is makelijk te zien dat de "zwaakste" benzine heeft altijd langere versie van versnellingsbak. Dus zuinigste zal altijd 150PK 1.8t zijn (afhankelijk van de rijstijl natuurlijk)
Giesteren heb ik volle tank van PB98 gepakt in Duitsland en na de 50 km op de weg tussen Bocholt en Giesbeek (60% met snellheid 100km/h, 40% met 80km/h, paar stoplichten) SID laat zien zo mooie cijfers
Motor B207R met stage 1 (rond 250PK), FM55 versnellingsbak
De bakken zijn allemaal identiek (FM53, FM54, FM55 en FM57) het verschil zit de eindoverbrenging.
Bij 120km/h en een theoretische wielomtrek van 1,98mtr
Draait de motor:
FM54: 2879rpm
FM55: 2717rpm
FM57: 2545rpm
De verschillen zijn wel klein. Vraag me af wat het verschil in praktijk is. Ook qwa verbruik. Je kunt met een FM57 op een 2.0t wel een hoge top bereiken.
Eindoverbrenging voor zover ik weet bij een FM55 is 3,82…
-
Moeshkien
- Geregistreerd lid
Verschillen zitten al vanaf 3de versnelling en FM55 is 4.05. Staat ook op platjes op versnellingsbakkenLuthart schreef: ↑di 22 okt, 2024 14:33De bakken zijn allemaal identiek (FM53, FM54, FM55 en FM57) het verschil zit de eindoverbrenging.
Eindoverbrenging voor zover ik weet bij een FM55 is 3,82…

-
Luthart
- Geregistreerd lid