Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?
-
verde900
- Donateur

Re: Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?
Hier ook alweer ff volvo rijder, gaat prima
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Mooie V60! Weet je zeker dat het een r-design is en geen Inscription (gelet op de wielen en chroomlijstjes)?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Je hebt gelijk. Het is idd een inscription. Aanvankelijk zei de verkoper dat het R was, maar dat blijkt niet te kloppen
-
Viking13
- Donateur

Ze zijn allebei Zweeds, non nonsens, veilig, goed zitmeubilair, meestal degelijk/betrouwbaa en herkenbaar. Dat zijn wat mij betreft de overeenkomsten.
Volvo vond ik, in de jaren zeventig tot negentig, het meer conventionele merk. Ruim, rechte hoeken, achterwielaandrijving met de motor in de lengte richting.
Saab een stuk aparter en eigenzinniger. Zowel in het ontwerp als in de techniek.
Ik vermoed als je een BMW-rijder vraagt of Mercedes een waardige opvolger is, je een vergelijkbaar antwoord zou kunnen krijgen.
Dus het antwoord op de stelling is voor mij, als alternatief (toch) “ja” , ondanks dat Saab een uniek karakter heeft en ook een ander gevoel tijdens het rijden. Heb ook 3 Subaru’s gehad, heeft zeker zijn charme en is eigenzinnig….., maar wel echt een Japans product.
Het is wel leuk om over dit soort zaken na te denken. En laat ik nu toevallig sinds een week een S80 T6 AWD uit 2007 op de stoep hebben staan. Niet mijn eerste Volvo, maar wel de eerste uit de “moderne” generatie. Na een paar onverwoestbare 240’ en een 940, waar bijna niets op zat dat kapot kan, dus een bomvolle S80.
Als ik deze vergelijk met mijn 1 jaar oudere Saab, dan merk je duidelijk dat het een moderner platform is. Opties als adaptieve cruise control, meedraaiende bi-xenon, actief chassis etc had Saab toen (volgens mij) nog niet.
Verder is de afwerking en het materiaal gebruik beter dan bij de DE.
De 9-5 voelt lichtvoetiger aan, de besturing is net wat directer en de manier waarop de motor zijn vermogen afgeeft, is, ondanks vergelijbare cijfers in pk en nm, een wereld van verschil. Een bijzonder smeuige 6 in lijn met twinscroll turbo of de rauwere 4 cilinder waar de turbo met een stuk meer geweld en sensatie erin hakt.
Volvo vond ik, in de jaren zeventig tot negentig, het meer conventionele merk. Ruim, rechte hoeken, achterwielaandrijving met de motor in de lengte richting.
Saab een stuk aparter en eigenzinniger. Zowel in het ontwerp als in de techniek.
Ik vermoed als je een BMW-rijder vraagt of Mercedes een waardige opvolger is, je een vergelijkbaar antwoord zou kunnen krijgen.
Dus het antwoord op de stelling is voor mij, als alternatief (toch) “ja” , ondanks dat Saab een uniek karakter heeft en ook een ander gevoel tijdens het rijden. Heb ook 3 Subaru’s gehad, heeft zeker zijn charme en is eigenzinnig….., maar wel echt een Japans product.
Het is wel leuk om over dit soort zaken na te denken. En laat ik nu toevallig sinds een week een S80 T6 AWD uit 2007 op de stoep hebben staan. Niet mijn eerste Volvo, maar wel de eerste uit de “moderne” generatie. Na een paar onverwoestbare 240’ en een 940, waar bijna niets op zat dat kapot kan, dus een bomvolle S80.
Als ik deze vergelijk met mijn 1 jaar oudere Saab, dan merk je duidelijk dat het een moderner platform is. Opties als adaptieve cruise control, meedraaiende bi-xenon, actief chassis etc had Saab toen (volgens mij) nog niet.
Verder is de afwerking en het materiaal gebruik beter dan bij de DE.
De 9-5 voelt lichtvoetiger aan, de besturing is net wat directer en de manier waarop de motor zijn vermogen afgeeft, is, ondanks vergelijbare cijfers in pk en nm, een wereld van verschil. Een bijzonder smeuige 6 in lijn met twinscroll turbo of de rauwere 4 cilinder waar de turbo met een stuk meer geweld en sensatie erin hakt.
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Die zaken had Saab allemaal wel, maar op de 9-3 en niet op de 9-5.
-
Henk-Jan
- Donateur

Adaptive cruise control en een actief chassis niet. Wel meedraaiende xenon lampen.
Heb eens een S80 V8 en V70 T6 bestuurd, wat zeker fijne en moderne auto's zijn, maar ook wat afstandelijk. Kan me de keuze echter goed voorstellen, veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Heb eens een S80 V8 en V70 T6 bestuurd, wat zeker fijne en moderne auto's zijn, maar ook wat afstandelijk. Kan me de keuze echter goed voorstellen, veel plezier met je nieuwe aanwinst!
-
Roeland92
- Geregistreerd lid
Die Zweden hebben in mijn ogen twee lekkere, en zoals ze zelf ook kunnen zijn, eigenzinnige merken neergezet. De Saab heeft door zijn pech, ook de mazzel dat het nu een beetje een mythisch figuur begint te worden. Dat versterkt de Saabrijder van vandaag de dag mogelijk ook in de liefde voor het merk.
Vanwege het ‘als-kind-op-de-achterbank-syndroom’ probeer ik de liefde een beetje te verdelen. Maar gelet op de compositie van onderstaande foto, is er onbewust toch een voorkeur voor…..

Vanwege het ‘als-kind-op-de-achterbank-syndroom’ probeer ik de liefde een beetje te verdelen. Maar gelet op de compositie van onderstaande foto, is er onbewust toch een voorkeur voor…..

-
Saapie
- Donateur (2x)

Wij hadden vroeger thuis 3 merken; Lancia, Volvo en Saab. Lange tijd had mijn vader een Volvo B18 kattenrug “erbij”. Dat was een geweldige auto in de zomermaanden. Als dagelijkse auto’s heeft ie een hele reeks Saab 900 en 9000 gehad, en korte tijd twee Lancia thema’s. Om de twee tot vier jaar ruilde mijn vader de auto in voor een nieuwe. Dus tot ver in de jaren 90 is er een hele stoet gepasseerd.
De voorkeur voor Saab en Volvo is er dus ook bij mij ingebakken. Maar mijn droom is nog steeds een Lancia Delta intergrale turbo 16 i e.
De voorkeur voor Saab en Volvo is er dus ook bij mij ingebakken. Maar mijn droom is nog steeds een Lancia Delta intergrale turbo 16 i e.
-
Super72
- Geregistreerd lid
Niet eens een Evo?Saapie schreef: ↑wo 15 nov, 2023 12:02mijn droom is nog steeds een Lancia Delta intergrale turbo 16 i e.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Antwoord op de vraag is voor mij, ja. Ik rij nu XC70 2.0 5 cil diesel van 2014 met nog geen 140.000km op de klok. Alle opties aanwezig en nog maar amper ingereden. Heerlijke limousine met veel ruimte voor passagiers en lading als het zo uitkomt. Het is ook een van de laatsten en gaat dus niet weg. Wordt vanzelf een classic car.
Als 2de auto voor de dame des huizes een baby Benz A 170 Advantage, ook een zeer complete en fijn rijdende auto.
Gezien de liefde voor Saab zal de baby Benz op termijn plaats gaan maken voor een van de laatste Caab's met de 2.0 T. Ga komende zomer kijken of ik er een kan huren voor een week of 2 en dan in het najaar kijken of er een fraaie te vinden is.
Dan de mooiste combi hier onder de carport.
Als 2de auto voor de dame des huizes een baby Benz A 170 Advantage, ook een zeer complete en fijn rijdende auto.
Gezien de liefde voor Saab zal de baby Benz op termijn plaats gaan maken voor een van de laatste Caab's met de 2.0 T. Ga komende zomer kijken of ik er een kan huren voor een week of 2 en dan in het najaar kijken of er een fraaie te vinden is.
Dan de mooiste combi hier onder de carport.
-
kww76
- Geregistreerd lid
Ik kom vanuit Volvo's nu naar Saab.
S60 2.4T en daarna S60 2.4T AWD, daarna V50 2.4 en nu een 9-3 SS.
Qua kwaliteitsbeleving en rij eigenschappen hebben de Volvo's de voorkeur. Voor mij was de keuze meer gebaseerd op een acceptabele kilometerstand, leuke opties en niet al te langzaam.
En dan is een vergelijkbare Volvo gewoon een paar duizend euro duurder.
Ik moet wel zeggen dat ik nu bijna een jaar in de Saab rijd en we steeds meer naar elkaar groeien. Ik moe(s)t alleen aardig wat achterstallig onderhoud wegwerken.
Een Volvo S80 van bouwjaar 2007 ongeveer met de automaat en de 4.4 V8 staat nog wel hoog op mijn lijstje.
S60 2.4T en daarna S60 2.4T AWD, daarna V50 2.4 en nu een 9-3 SS.
Qua kwaliteitsbeleving en rij eigenschappen hebben de Volvo's de voorkeur. Voor mij was de keuze meer gebaseerd op een acceptabele kilometerstand, leuke opties en niet al te langzaam.
En dan is een vergelijkbare Volvo gewoon een paar duizend euro duurder.
Ik moet wel zeggen dat ik nu bijna een jaar in de Saab rijd en we steeds meer naar elkaar groeien. Ik moe(s)t alleen aardig wat achterstallig onderhoud wegwerken.
Een Volvo S80 van bouwjaar 2007 ongeveer met de automaat en de 4.4 V8 staat nog wel hoog op mijn lijstje.
-
Barboer
- Donateur (6x)

Het is na Saab de meest voor de hand liggende keus, al begrijp ik uit mijn directe omgeving wel dat de spreekwoordelijke betrouwbaarheid niet meer spreekwoordelijk is.
Veel Volvo's gereden, waaronder een V50 in de jaren 00, een 1.6D, die na een paar duizend km al een andere motor kreeg, inlaat kleppen sloten niet goed, waardoor het inlaat spruitstuk (kunststof) smolt. problemen met de contactsleutel.
Recentelijk nog een paar keer op pad geweest met mijn zwager zijn V70 uit 2010, dikke motor, automaat, lpg. Maar op één of andere manier krijg ik er geen warm gevoel bij.
Een tijdje een Ford Mondeo gereden, dat stuurt beter dan wat dan ook in de klasse der familieboten. Maar nu terug naar Saab, want bij Ford teveel roestproblemen aan het onderstel, en directe injectie is per definitie een bezoeking uit de hel.
Veel Volvo's gereden, waaronder een V50 in de jaren 00, een 1.6D, die na een paar duizend km al een andere motor kreeg, inlaat kleppen sloten niet goed, waardoor het inlaat spruitstuk (kunststof) smolt. problemen met de contactsleutel.
Recentelijk nog een paar keer op pad geweest met mijn zwager zijn V70 uit 2010, dikke motor, automaat, lpg. Maar op één of andere manier krijg ik er geen warm gevoel bij.
Een tijdje een Ford Mondeo gereden, dat stuurt beter dan wat dan ook in de klasse der familieboten. Maar nu terug naar Saab, want bij Ford teveel roestproblemen aan het onderstel, en directe injectie is per definitie een bezoeking uit de hel.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Re: Is Leeglee een alternatief voor Saab-liefhebbers?
Als ik op de linkerbaan rijd (met al iets meer dan toegestane snelheid) om wat vrachtwagens te passeren zijn er bijna altijd wel van die malloten die door je achterbumper heen willen...
met stip op 1: Volvo's
met stip op 2: Bedrijfsbussen, niet zelden ook nog eens diep in de vering hangend
Hierbij maakt het niet uit in wat voor auto of bestelbus ik rijd maar dat zal nooit zo'n Leeglee worden.
met stip op 2: Bedrijfsbussen, niet zelden ook nog eens diep in de vering hangend
Hierbij maakt het niet uit in wat voor auto of bestelbus ik rijd maar dat zal nooit zo'n Leeglee worden.
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Klopt, blijft een raar verhaal. De vectra C had dat adaptieve chassis al welHenk-Jan schreef: ↑wo 15 nov, 2023 10:53Adaptive cruise control en een actief chassis niet. Wel meedraaiende xenon lampen.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Re: Is Leeglee een alternatief voor Saab-liefhebbers?
Ik denk dat die Volvo's zakelijk afgeragd, sorry, gereden worden.Funky Dude schreef: ↑do 25 jan, 2024 0:10Als ik op de linkerbaan rijd (met al iets meer dan toegestane snelheid) om wat vrachtwagens te passeren zijn er bijna altijd wel van die malloten die door je achterbumper heen willen...
De privé Volvo rijders zijn vaak gewoon nette mensen.