E10

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
edwardk
Geregistreerd lid

Re: Benzine E10

Bericht door edwardk » za 28 sep, 2019 15:38

jelger schreef:
za 28 sep, 2019 0:11
Laat em toch. Hij wil graag de staatskas spekken. :fight_poke:
Prima ik niet, spek liever de duitse staatskas :wink:

Lachen :lol: dat stukje in de Telegraaf van vandaag over het krijgen van problemen met auto's die zelfs nu nog geen E10 aankunnen.
Saab was zijn tijd wel vooruit zeg. :-P+

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: E10

Bericht door fozwart » za 28 sep, 2019 20:53

alewijn schreef:
za 28 sep, 2019 14:03
Hallo Saab Fans,

Volgens de ANWB checklist kunnen Saabs vanaf bouwjaar 2006 gewoon E10 tanken.
Wat vinden jullie ?
Ik vind dat de checklist van de ANWB maar slecht te vinden is. Ze verwijzen bij de ANWB wel naar https://www.e10check.nl en die geeft heel iets anders dan 2006. Maar, mocht je je zorgen maken, hier is al heel veel over geschreven. De Saab 9-3 SS/SC/SE is gewoon geschikt voor E10 (ook voor 2007)

alewijn
Geregistreerd lid

Bericht door alewijn » zo 29 sep, 2019 0:19

:)

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 29 sep, 2019 8:22

Biopower modellen zijn zelfs geschikt voor E85 :)

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » zo 29 sep, 2019 8:40

Las net een artikel uit Radar ;
Niet geschikt voor oude auto's

Bert de Boer van de FEHAC, de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs, zegt dat E10 niet voor alle auto's geschikt is. Het gaat om 770.000 auto's van voor 2000, maar ook sommige types van na 2000. Zij kunnen slecht omgaan met 10% ethanol. Rubbers en leidingen kunnen poreus worden waardoor deze gaan lekken. Daarnaast is de houdbaarheid van E10 beperkt. "Als je je auto een tijdje laat staan verandert de E10 in rommel door een chemische reactie. Je tank kan gaan roesten en dan kan je niet meer rijden." De Boer raadt mensen met oude auto's aan om ethanolvrije benzine te tanken, zoals Super Plus 98 of een premium benzine.

Nu rij ik op gas en tank daarnaast Shell V-power, daar zit ook e-10 in, zou mijn tank nu ook gaan roesten?

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » zo 29 sep, 2019 8:52

V-Power en BP Ultimate zouden op dit moment nog geen ethanol bevatten.

https://www.knac.nl/moderne-benzine-zel ... ieke-auto/

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » zo 29 sep, 2019 9:08

Oke ik dacht dat het daar ook in zat, er zit een sticker E5 op, maar dat zegt dus niets. Wel zou per 1 oktober dit gaan veranderen in E-10, maar dus niet voor V-power.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 29 sep, 2019 9:11

..

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 29 sep, 2019 9:11

postma schreef:
zo 29 sep, 2019 8:40
.... Nu rij ik op gas en tank daarnaast Shell V-power, daar zit ook e-10 in, zou mijn tank nu ook gaan roesten?
Ja, grote kans dat jouw plastic benzinetank gaat roesten...

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » zo 29 sep, 2019 9:30

O, is die van plastic, weet ik veel :D

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 29 sep, 2019 9:54

ahum ... er zit niet ergens E10 in. Er kan voldaan zijn aan de E10-norm, hetgeen inhoud dat er maximaal 10% Ethanol in de betreffende benzine zit. Veelal zal het werkelijk percentage lager zijn. Iemand met OpenSID al eens goed leeggereden en V-power getankt? Dan geeft je SAAB het percentage ethanol weer. Na een km of 50 heb je dan mogelijk een realistische waarde van de zojuist getankte V-power op je scherm staan.

De roestvorming zal bij een volgetankte auto met metalen tank stukken langzamer gaan dan bij een waar gemiddeld of bij het stallen voor langere periodes nog veel lucht in zit. Maar ditzelfde gold ook al voor 100% voor auto's (en motoren) met een metalen tank. Mogelijk gaat het proce nu sneller.

Ethanol 85 dat ik 3 maanden of langer in een kunststof tankje wegzet, veranderd niet in water, zoals sommigen beweren. Ik denk dat de als voorbeeld genoemde effecten over een langer tijd spelen (meer dan een jaar, en vermoedelijk meerdere jaren). Als het klassiekers betreft met nog orginele rubber delen "van toen" in het systeem, kun je je afvragen hoe ernstig de E10 aan het verouderingsproces heeft bijgedragen. Als je bij wijze van spreken vandaag in een Morgan in orginele staat stapt, deze voltankt met E10 en twee maanden later benzine lekkage constateert, kun je niet zonder nader onderzoek stellen dat dat door de E10 wordt veroorzaakt. Dan zat er misschien al iets "in de pijplijn" ...

Ik vraag me altijd af wie de testen die aan de beweringen ten grondslag liggen uitvoert en waar de publicaties van het onderzoek zijn te raadplegen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Benzine E10

Bericht door Steve-O » zo 29 sep, 2019 10:05

Er lopen nu twee van dit soort topics tegelijkertijd. Misschien handig om samen te voegen?

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 29 sep, 2019 12:39

postma schreef:
zo 29 sep, 2019 8:40
daar zit ook e-10 in
:nono:
Daar zit dan misschien 10% Ethanol in, geen E/10 , door die 10% Ethanol in de benzine noemt men het dan E/10.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » zo 29 sep, 2019 18:57

Mhhhm, vandaag rondje tankstations gemaakt in de buurt, bij alle drie geen 98 meer verkrijgbaar. Alleen E10 Ron 95.

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » zo 29 sep, 2019 19:10

Steve-O schreef:
zo 29 sep, 2019 9:54
ahum ... er zit niet ergens E10 in. Er kan voldaan zijn aan de E10-norm, hetgeen inhoud dat er maximaal 10% Ethanol in de betreffende benzine zit. Veelal zal het werkelijk percentage lager zijn. Iemand met OpenSID al eens goed leeggereden en V-power getankt? Dan geeft je SAAB het percentage ethanol weer. Na een km of 50 heb je dan mogelijk een realistische waarde van de zojuist getankte V-power op je scherm staan.

De roestvorming zal bij een volgetankte auto met metalen tank stukken langzamer gaan dan bij een waar gemiddeld of bij het stallen voor langere periodes nog veel lucht in zit. Maar ditzelfde gold ook al voor 100% voor auto's (en motoren) met een metalen tank. Mogelijk gaat het proce nu sneller.

Ethanol 85 dat ik 3 maanden of langer in een kunststof tankje wegzet, veranderd niet in water, zoals sommigen beweren. Ik denk dat de als voorbeeld genoemde effecten over een langer tijd spelen (meer dan een jaar, en vermoedelijk meerdere jaren). Als het klassiekers betreft met nog orginele rubber delen "van toen" in het systeem, kun je je afvragen hoe ernstig de E10 aan het verouderingsproces heeft bijgedragen. Als je bij wijze van spreken vandaag in een Morgan in orginele staat stapt, deze voltankt met E10 en twee maanden later benzine lekkage constateert, kun je niet zonder nader onderzoek stellen dat dat door de E10 wordt veroorzaakt. Dan zat er misschien al iets "in de pijplijn" ...

Ik vraag me altijd af wie de testen die aan de beweringen ten grondslag liggen uitvoert en waar de publicaties van het onderzoek zijn te raadplegen.
Ik tank altijd V-power en heb een Esid,dus ik zou daar moeten kunnen zien hoeveel ethanol er in zit?

Plaats reactie