NGK DI cassette, ervaringen?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: NGK DI cassette, ervaringen?

Bericht door reiernumans » do 05 okt, 2017 14:25

elboero schreef: Waar praten we dan over Reier? Wat voor merk, wat zijn exact de ervaringen en waar zijn die te koop? Ik ben wel benieuwd. Eventueel maar via pm als een linkje niet is toegestaan.
Merk weet ik zo even niet. Kende de naam verder niet, maar werd via een van onze leveranciers aangeboden als een goede kwaliteit alternatief voor een originele (zowel zwart als rood). Tot nu toe eigenlijk geen kapotte teruggehad, op een enkeling die met verkeerde bougies reed na (die had dus ook geen garantie op z'n DI.. ;-) ) Hier de rode, hier de zwarte.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 06 okt, 2017 9:54

Nog een zeer aparte wending aan dit verhaal: Ik kreeg nog een mail van Saabits, ze hadden nog zo'n exemplaar binnen gekregen waar de logo's gefreesd waren. Uit nieuwsgierigheid hebben ze die eens opengemaakt en toen bleek dat onder de zwarte afdekkap gewoon nog wel allerlei SEM logo's zijn. Zal het dan zijn dat bijvoorbeeld NGK hun bobines inkoopt bij SEM, maar natuurlijk geen SAAB of Saab gerelateerd logo mogen dragen en ze die dus maar weg halen? Zeer interessant verhaal wordt dit zo langzamerhand. Je zou voor de grap toch bijna zo'n NGK of ander merk gaan kopen om open te maken....

Maar goed, gister pakket ontvangen van NEO Brothers en daar zat een Saab original doos in met een originele DI, ik ben weer blij!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 06 okt, 2017 11:06

Je geschetste verklaring klinkt plausibel, maar waarom communiceer je dat niet gewoon naar je klanten in een bijsluiter of op de verpakking dan? NGK had ook hun NGK-logo op hun DI kunnen plaatsen. Nu strookt de prijs niet met die van andere aanbieders met weggeslepen logo's.

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » za 07 okt, 2017 17:07

Wat is eigenlijk precies het verschil tussen de rode en de zwarte?
Ik heb op zich ook veel interesse in de NGK maar kan die alleen in het rood vinden, klopt dat??

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 07 okt, 2017 19:12

De rode is voor een T5 dwz B2X4 motor en de zwarte is voor een T7 B2X5 motor van SAAB.

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » ma 09 okt, 2017 10:32

bedankt voor de reactie, maar dat gedeelte was intussen wel duidelijk.

Wat ik bedoel is wat precies het verschil tussen die 2 is, waarom alleen zwart voor T7, en rood voor T5?
wat is het verschil in werking, want op de kleur na zien ze er hetzelfde uit.

Reden van de vraag is, ik heb een B204 longblock, maar wel met T7 aansturing.
Kan ik dan alleen de zwarte? Wat T7 suite...
Of kan ik ook de rode? Want B204 longblock..

Alvast bedankt voor de reactie..

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 09 okt, 2017 10:51

De werking is anders in de zin dat hij wel zal lopen, maar geen werkende klopsensor zal hebben. Daarmee kan hij dus niet goed bijregelen bij slechte benzine oid.

T7 aansturing = zwarte DI
T5 aansturing = rode DI.

Andersom past wel en loopt wel, maar je mist gewoon vrij cruciale functionaliteit uit zo'n DI. Wat voor onderblok of kop je erop hebt zitten boeit niet, gaat om de ECU die hem aanstuurt. In jouw geval (T5 onderblok, T7 kop en T7 aansturing) gewoon een zwarte monteren dus.

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » ma 09 okt, 2017 12:24

bij mij gaat het om een T5 longblock, onder + boven blok dus, T7 suite is daarop pasbaar gemaakt (robbert)

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » ma 09 okt, 2017 12:40

Ik vermoed dat je probeert te vertellen dat je een T7 3 weg klepje hebt?
In dat geval heb je nog steeds een T5 ecu, rode DI dus

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 09 okt, 2017 14:16

Als ik naar bouwjaar kijk vermoed ik dat er een T7 gasklep op een T5 inlaatspruitstuk is gemaakt. In dat geval heb je nog steeds T7 aansturing en daarmee een zwarte DI cassette nodig.

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » di 10 okt, 2017 7:39

BJ is 2001, normaal is dat B205 + T7, echter is mijn blok vorig jaar kapot gedraaid en is er een B204 ingekomen, Longblock, Robbert heeft de T7 aansturing daar op pasbaar gemaakt, mijn eigen T7 ecu zit er dus nog in maar nu met B204 ipv B205.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 10 okt, 2017 10:50

Zwarte DI.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 19 dec, 2019 10:40

Gele aero schreef:
vr 06 okt, 2017 9:54
Nog een zeer aparte wending aan dit verhaal: Ik kreeg nog een mail van Saabits, ze hadden nog zo'n exemplaar binnen gekregen waar de logo's gefreesd waren. Uit nieuwsgierigheid hebben ze die eens opengemaakt en toen bleek dat onder de zwarte afdekkap gewoon nog wel allerlei SEM logo's zijn. Zal het dan zijn dat bijvoorbeeld NGK hun bobines inkoopt bij SEM, maar natuurlijk geen SAAB of Saab gerelateerd logo mogen dragen en ze die dus maar weg halen? Zeer interessant verhaal wordt dit zo langzamerhand. Je zou voor de grap toch bijna zo'n NGK of ander merk gaan kopen om open te maken....

Maar goed, gister pakket ontvangen van NEO Brothers en daar zat een Saab original doos in met een originele DI, ik ben weer blij!
Opgraving!
Ik heb gisteren de bougies vervangen van de Sky Blue 9000. Daar zit een DI-cassette in met een ngk-logo erop. En aan de onderkant zit een SEM-sticker! Het exemplaar is uit 2013 trouwens dus misschien is het inmiddels anders, maar ngk-di's zijn dus wel degelijk OES.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 19 dec, 2019 11:44

SEM ???

OES ???

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 19 dec, 2019 15:51

Je kunt googlen neem ik aan? Of neem anders dit topic even door?

Plaats reactie