Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
verde900
Donateur
Donateur

Re: Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?

Bericht door verde900 » zo 06 mar, 2022 18:46

Keuzes..doe mij de volvo maar, dat was tenslotte de vraag waarmee de topic begon

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 06 mar, 2022 18:56

Je kan je broodheer niet afvallen, he :wink:

Ben het met je eens, Volvo is een goed alternatief voor een Saab. Het is wel even wennen aan de eigenaardigheden van merk en model.

Al vond ik die ene leenauto indertijd wel grooooot. En te bedenken dat wat ik nu rijd, bijna evengroot is:-P+

(Oh, bij de weg: net even de oliepeilstok uit het blok getrokken, olie stond netjes tegen ‘max’)

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 06 mar, 2022 19:08

verde900 schreef:
zo 06 mar, 2022 18:46
Keuzes..doe mij de volvo maar, dat was tenslotte de vraag waarmee de topic begon
Waarom nog je mag toch niet harder dan 100 meer en met 100 rijd zo'n beetje iedere auto redelijk comfortabel.
Veiligheid hoef je het ook niet meer om te doen de meeste auto's scoren goed in de ncap.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 06 mar, 2022 19:21

Als ze op school iedereen boven een 7.0 een "ruim voldoende" geven, betekent het toch ook niet dat iedereen de test even goed heeft afgelegd? Als iedereen 5 sterren haalt, moet de test op de schop.

Daarnaast rijdt onze Saab 9-3x beduidend rustiger en relaxter bij 100km/h dan bijvoorbeeld één van de twee RAV4's van mijn schoonouders. Kan me niet voorstellen dat je geen verschil merkt tussen een Trabant, Wagen R of 9-5 op de snelweg - ook al rijd je maar 100.

Dat wil niet zeggen dat ik je keuze wil afvallen, iedereen heeft z'n eigen prioriteiten. Het is een vrij land.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » ma 07 mar, 2022 0:25

Net weer op en neer naar NL 1500 km. kunnen genieten van de XC70. Gewoon een meer dan waardige opvolger van de 9-5 die ook al zo heerlijk op de lange afstanden was. Het grote verschil zit hem in de motor die met z'n 50 pk meer elke "Autobahsteigung" doet verdwijnen. De Aero moest er dan merkbaar meer aan trekken.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » ma 07 mar, 2022 0:54

Hoe fijn een 9-5 Aero (niet NG) ook is (en ik ben groot fan!), jouw XC70 overklast ‘m in vrijwel alle opzichten… Kwestie van tijden die veranderen en zaken die evalueren 8)

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » ma 07 mar, 2022 10:03

Rijdt iemand van jullie en S80 (model vanaf 2006). Zo ja, hoe bevalt dat?

Ik overweeg namelijk vreemd te gaan...

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 07 mar, 2022 12:10

ik denk dat verde900 je daar beroepshalve wel een antwoord op kan geven.

je zou ook een S60 of V70 kunnen overwegen. de 5pitters hebben geen moeite met hoge kilometerstanden en (mits de juiste viscositeit) verbruiken weinig olie. de voorgeschreven 0W30 was bij mijn V70 te dun en is vervangen door 10w60.

hoe de automaatbakken van Volvo zijn, weet ik niet. er zijn 2 typen/modellen geleverd, volgens mij (1 van Ford en 1 van (een toeleverancier van) Volvo). de ene is beter dan de andere, maar welke dat is, ook dat zou verde900 je kunnen vertellen.

er was geloof ik ook 'een dingetje' met 'dwarsgeplaatste 6pitter' en 'versnellingsbak'. het was iets in de richting van: 'door ruimtegebrek als gevolg van een grote motor is er geen ruimte meer over voor een deugdelijke versnellingsbak, waardoor de bak regelmatig het loodje legde'. geen idee of dat juist is, trouwens. maar het is wel iets om uit te zoeken.

hier het S80-deel van het Volvoforum: https://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=21

jgvdv
Donateur
Donateur

Bericht door jgvdv » ma 07 mar, 2022 16:12

Ik heb ook Volvo geprobeerd , leuk als het heel nieuw is maar verder echt Ford roest en geen sleutel plezier

Oh ja mijn beurs is nog lekker vol voordat er daar over geoordeeld word

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » ma 07 mar, 2022 17:38

voodoo schreef:
zo 06 mar, 2022 18:30
Waarschijnlijk is elke moderne kleine auto veiliger dan een oude Saab of Volvo.
toevallig zijn er de laatste jaren wat ernstige ongevallen geweest waar 900 classics bij betrokken waren. Ze zijn nog steeds bovengemiddeld veilig.

zelfde kan worden gezegd over oude volvo's

https://www.dumpert.nl/item/100022989_21464a70

hier de kleine moderne auto...

Afbeelding

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » ma 07 mar, 2022 17:54

De vergelijking tussen Volvo en Suzuki gaat volgens mij volledig mank. Dat zijn toch merken die in volledig andere segmenten opereren.
Suzuki is dan ook geen enkel moment in me opgekomen toen we over een opvolger voor de NG nadachten. Zoals al eerder geschreven stond Subaru, naast Volvo, hoog op de shortlist. Al was het alleen maar vanwege het eigenwijze karakter, wat Saab ook zo lekker typeert. Daarnaast had ik ook nog wel een BMW 5-serie willen overwegen (maar mevrouw N207 wil niet in de, volgens haar, "meegeleverde bontjas" lopen, waarmee ze doelt op een zeker publiek dat zich tot BMW aangetrokken voelt).
Ook een Jaguar XF heeft lang op de lijst gestaan, maar viel af omdat deze auto simpelweg te veel kost voor hetgeen hij biedt.

Nog een anekdote over de Wagon R+.
Jaren geleden, toen mijn zoon (nu 26) waarschijnlijk een jaar of 10 was, reden we op een provinciale weg achter een Suzuki Wagon R+. Er zat een oudere vrouw achter het stuur en die reed (understatement) niet erg vlot. Door het model auto en de manier waarop de vrouw reed dacht mijn zoon dat het een brommobiel was en vroeg nietsvermoedend: "mag die auto zomaar op deze weg rijden?"
Ik moet er altijd aan denken als ik een Wagon R+ zie (sorry Tanisha :wink: ).

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » ma 07 mar, 2022 18:30

gudmundje schreef:
ma 07 mar, 2022 17:38
toevallig zijn er de laatste jaren wat ernstige ongevallen geweest waar 900 classics bij betrokken waren. Ze zijn nog steeds bovengemiddeld veilig.

zelfde kan worden gezegd over oude volvo's

https://www.dumpert.nl/item/100022989_21464a70

hier de kleine moderne auto...

Afbeelding
https://m.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Tjek deze eens, just for giggles :wink:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 07 mar, 2022 18:57

Een saab uit 92 (900 en 9000) geeft vergelijkbare resultaten, een ng900 van 93 was al stukken beter.

Een nieuwer model van hetzelfde merk haalde recent 0 sterren..
https://www.euroncap.com/nl/resultaten- ... ment=false

Die modus had gewoon een gelukstreffer

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 07 mar, 2022 20:11

https://www.autoblog.nl/spot/2018/01/bo ... euwe-volvo

Hier een boom op een nieuwe Volvo die het er niks beter van af brengt als de Toyota Aygo.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 07 mar, 2022 20:17

Bomen slopen alles, daar is n auto geen partij voor.
Fijn dat je zo blij bent met de suzuki

Plaats reactie