LSD talk - Abbott - Quaife - Saab/GM
-
OuweNiek
- Donateur

LSD talk - Abbott - Quaife - Saab/GM
Sinds Dave zijn verhaal van de gele viggen heeft gepost gaan er vragen rond op forum en facebook over de voor en nadelen van een LSD en de verschillen tussen merken. Ik heb er geen verstand van maar wel veel interesse.
Wat merk je van een LSD in de praktijk? De plus en de min punten.
Wat zijn de verschillen tussen merken en modellen? Zo heeft Abbott Racing een speciale voor de Viggen. Wat zijn de ervaringen?
Deel je ervaring met ons. Alvast bedankt!
Niek
Wat merk je van een LSD in de praktijk? De plus en de min punten.
Wat zijn de verschillen tussen merken en modellen? Zo heeft Abbott Racing een speciale voor de Viggen. Wat zijn de ervaringen?
Deel je ervaring met ons. Alvast bedankt!
Niek
-
evo
- Donateur (2x)

Re: LSD talk - Abbott - Quaife - Saab/GM
Als je wat sportiever rijdt is een LSD zeker een aanrader. Zoals zo iemand ongetwijfeld ervaren heeft, piep je, zeker in lagere versnellingen, maar na wat tuning ook al snel in de hogere versnellingen, snel een bandje op... zeker bij accelereren in bochten, maar ook op rechte stukken... met vervelende gevolgen, als onderstuur, onvoorspelbaar spoor gedrag en gewoon geen acceleratie als gevolg.
Met een LSD kun je in veel meer situaties goed en veilig je vermogen kwijt. En, wat mij betreft, voor alles boven de 300pk een absolute aanrader...
Met een LSD kun je in veel meer situaties goed en veilig je vermogen kwijt. En, wat mij betreft, voor alles boven de 300pk een absolute aanrader...
-
OuweNiek
- Donateur

Zijn er ook negatieve effecten of nieuw stuurgedrag waar je aan moet wennen?
-
DV 9-3
- Donateur

Afgezien van het best wel negatieve effect op je bankrekening, niet echt.
Overigens kan dat effect ook nog wel oplopen, aangezien je ongemerkt een stuk steviger zou kunnen gaan rijden.

Nee, maar even serieus, ik merk zelf geen enkel negatief effect in hoe de auto aanvoelt. Wat imho nog wel de moeite is om te vermelden in positieve zin, is dat de hele auto er ook bij normaal gebruik wat stabieler mee aanvoelt. Er is gewoon meer rust in de aandrijflijn, vooral in bochten en bij accelereren. Heel subtiel merk je dat bij normaal gebruik zeker ook voortdurend. Dat positieve effect neemt natuurlijk wel flink toe naarmate je meer vermogen vraagt, maar het is dus zeker ook merkbaar zonder volgas met piepende banden door bochten te ridderen of stoplichten te versprinten.

Nee, maar even serieus, ik merk zelf geen enkel negatief effect in hoe de auto aanvoelt. Wat imho nog wel de moeite is om te vermelden in positieve zin, is dat de hele auto er ook bij normaal gebruik wat stabieler mee aanvoelt. Er is gewoon meer rust in de aandrijflijn, vooral in bochten en bij accelereren. Heel subtiel merk je dat bij normaal gebruik zeker ook voortdurend. Dat positieve effect neemt natuurlijk wel flink toe naarmate je meer vermogen vraagt, maar het is dus zeker ook merkbaar zonder volgas met piepende banden door bochten te ridderen of stoplichten te versprinten.

-
Orphy
- Donateur (5x)

Ik heb het ook in mijn viggen maar het zat er al in toen ik hem kocht dus heb helaas geen vergelijkingsmateriaal....
Evengoed nog wielspin in de 3e
Evengoed nog wielspin in de 3e
-
Black Arrow
- Donateur (2x)

Hoi,
Ik heb TCS in mijn Viggen laten bouwen, werkt prima in de regen maar je gaat er niet harder mee door een bocht...
Zouden TCS en een limited sperdifferentieel elkaar 'bijten'?
Vrgr Kasper
Ik heb TCS in mijn Viggen laten bouwen, werkt prima in de regen maar je gaat er niet harder mee door een bocht...
Vrgr Kasper
-
MVE
- Geregistreerd lid
TCS ga je inderdaad niet harder mee door een bocht, wel veiliger.
Een LSD en TCS zouden elkaar niet in de weg moeten zitten; een sperdifferentieel zorgt er juist voor dat de TCS later kan ingrijpen!
Een LSD en TCS zouden elkaar niet in de weg moeten zitten; een sperdifferentieel zorgt er juist voor dat de TCS later kan ingrijpen!
-
DV 9-3
- Donateur

TCS en LSD bijten elkaar niet idd.Black Arrow schreef: ↑zo 11 apr, 2021 8:30Hoi,
Vrgr Kasper
Niet lullig of belerend bedoeld, maar hard door een bocht kunnen met een 9-3og of Viggen, wordt vooràl beperkt door het onderstel, niet door TCS of een LSD.
De eerste -en aller makkelijkste- winst daarvoor is een optimale bandenkeuze. Daarnaast zijn een steeringrack brace, een verstevigde veerpootbrug en een tweepunts subframe brace ook allemaal erg effectieve upgrades, voor relatief betaalbare bedragen.
Wil je wat meer investeren, dan zijn goeie veren en dempers natuurlijk ook sterk van invloed... En uiteraard moeten je draagarm bussen voor en achter perfect in orde zijn. De Abbott bussen bevallen mij verrassend goed..
Verder is een wat dikkere stabi achter enorm duidelijk merkbaar in het instuur gedrag. Dat wordt veel stabieler waardoor je, eenmaal in de bocht, minder hoeft te corrigeren op 't stuur en met veel meer rust in 't onderstel zal je daardoor ook 'n wat hogere snelheid kunnen meenemen de bocht in.
Maar hóe strak je onderstel ook is, met of zonder LSD, of TCS... ècht serieus hard zal 't in een bocht nooit gaan met 'n 9-3og..
De grootste winst zit in voorspelbaarheid, meer stuurgevoel, en dat je wat eerder -en wat meer- op 't gas kan.
Dus hard dóór een bocht moet je beter niet verwachten, er met een hogere snelheid uit kunnen komen, of niet overstuurd naar de buitenkant schuiven, minder torque steer, makkelijker/meer vermogen op straat krijgen, da's allemaal zeker wél haalbaar...

-
Black Arrow
- Donateur (2x)

Dank!
In principe ben ik best tevreden over hoe de auto zich gedraagt. Hij is voor dagelijks gebruik en mijn gezin moet er ook soms in vervoerd worden, dus een superstrak afgestelde trackdaymachine is niet de bedoeling. Wat minder snel piepende bandjes en wat meer feedback in snelwegdoordraaiers zou welkom zijn dus wellicht is LSD dan inderdaad een leuke optie.
Vrgr Kasper
In principe ben ik best tevreden over hoe de auto zich gedraagt. Hij is voor dagelijks gebruik en mijn gezin moet er ook soms in vervoerd worden, dus een superstrak afgestelde trackdaymachine is niet de bedoeling. Wat minder snel piepende bandjes en wat meer feedback in snelwegdoordraaiers zou welkom zijn dus wellicht is LSD dan inderdaad een leuke optie.
Vrgr Kasper
-
DV 9-3
- Donateur

Snap ik! Dat is mijn streven ook. En een véél strakkere wegiligging, met veel meer grip en behoud van lekker comfort is ècht prima haalbaar. Ik raad je dan wel Konisports aan ipv Bistein. Die zijn kneiterhard op korte richels in vergelijking met Koni’s..
-
Black Arrow
- Donateur (2x)

Thanks! Ik heb vóór de originele (ik geloof Sachs) en achter Bilsteins. Dat bevalt op zich goed, de volgende stap wordt als ik deze thread zo lees LSDDV 9-3 schreef: ↑zo 11 apr, 2021 11:38Snap ik! Dat is mijn streven ook. En een véél strakkere wegiligging, met veel meer grip en behoud van lekker comfort is ècht prima haalbaar. Ik raad je dan wel Konisports aan ipv Bistein. Die zijn kneiterhard op korte richels in vergelijking met Koni’s..
-
MVE
- Geregistreerd lid
Mijn volgende stap in zo’n situatie zou zijn de mismatchende dempers op te lossen. Daarmee maak je de basis in orde, een LSD is een kers op de taart.
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Heb zelf een lsd in mijn VW Corrado vr6 laten zetten toen m'n originele differentieel een keer ontploft is.
Is een Peloquin diff in gekomen (Thorsen diff, net als Quaife)
Het verschil is zelfs bij nog geen 200pk erg goed merkbaar.
De auto had nu veel meer de neiging om naar binnen te trekken in een bocht ipv naar buiten te schuiven. Tot het punt waarop je dan echt mateloos hebt overdreven, en dan schuif je ook echt rechtdoor.
De auto gaat zich iets meer als een 4wd aanvoelen ipv een fwd, denk dat dat de eenvoudigste vergelijking is. Iig is het naar mijn mening zeker een aanrader.
Wat wellicht ook een interessant merk lsd is, is Wavetrac. Die hebben een thorsen diff, met een extra volledige sper werking als 1 wiek volledig grip verliest.
Verder ben ik het 100% met DV9-3 eens. Een 9-3 (en ook de 900ng) zullen altijd puddingbroodjes zijn in de bochten. Je kunt ze wel strakker krijgen, maar uiteindelijk is de wielophangings geometrie voor een reiswagen opgezet, niet voor een sportwagen. (Waar ook niets mis mee is, ze rijden namelijk best goed vind ik.
)
Is een Peloquin diff in gekomen (Thorsen diff, net als Quaife)
Het verschil is zelfs bij nog geen 200pk erg goed merkbaar.
De auto had nu veel meer de neiging om naar binnen te trekken in een bocht ipv naar buiten te schuiven. Tot het punt waarop je dan echt mateloos hebt overdreven, en dan schuif je ook echt rechtdoor.
De auto gaat zich iets meer als een 4wd aanvoelen ipv een fwd, denk dat dat de eenvoudigste vergelijking is. Iig is het naar mijn mening zeker een aanrader.
Wat wellicht ook een interessant merk lsd is, is Wavetrac. Die hebben een thorsen diff, met een extra volledige sper werking als 1 wiek volledig grip verliest.
Verder ben ik het 100% met DV9-3 eens. Een 9-3 (en ook de 900ng) zullen altijd puddingbroodjes zijn in de bochten. Je kunt ze wel strakker krijgen, maar uiteindelijk is de wielophangings geometrie voor een reiswagen opgezet, niet voor een sportwagen. (Waar ook niets mis mee is, ze rijden namelijk best goed vind ik.
-
OuweNiek
- Donateur

Hoi Corroda,
Dank je voor je bijdrage. Weer wat geleerd over andere merken LSD.
Groet,
Niek
Dank je voor je bijdrage. Weer wat geleerd over andere merken LSD.
Groet,
Niek
-
Sonab
- Donateur (4x)

Nog even wat betreft stuurgedrag van de 9-3...
Van het voorjaar op vakantie had ik op enig moment een paar leuke haarspeld achtige bochtjes te pakken.
De weg was leeg en droog en mijn bijrijder heeft me al eens misselijk gereden met zijn stuurkunsten in zijn leasebak dus ik stelde voor het weggedrag van de cabrio even aan de tand te voelen...
Nu is een 9-3 2.0i og cabrio niet bepaald een scheurmonster
maar zelfs bergaf met een steeds hoger tempo door de bochten heen jagend (tot dik over de grens die ik normaal zou hanteren), kreeg ik de banden niet aan het schuiven of piepen. Ik was best wel verbaasd. De banden van mijn 900 classic laten in een leuk bochtje (zoals het klaverblad bij bergen op zoom) op enig moment netjes piepend weten dat de grens bereikt is)
(NB heeft niks te maken met op de weg brengen/verdelen van aandrijfkracht, maar was wel verrast over de grip)
Van het voorjaar op vakantie had ik op enig moment een paar leuke haarspeld achtige bochtjes te pakken.
De weg was leeg en droog en mijn bijrijder heeft me al eens misselijk gereden met zijn stuurkunsten in zijn leasebak dus ik stelde voor het weggedrag van de cabrio even aan de tand te voelen...
Nu is een 9-3 2.0i og cabrio niet bepaald een scheurmonster
(NB heeft niks te maken met op de weg brengen/verdelen van aandrijfkracht, maar was wel verrast over de grip)