Op een paar details na is mijn intentie om 'm origineel te houden. Uniek als hij is, vind ik dat het leukst.
Ik heb voor de aanschaf 3 jaar om deze auto heen gelopen. Vorig jaar herfst besloot ik dat 'ie er moest komen.
De kleur is natuurlijk uniek, het is een Viggen, en het feit dat het een originele NL auto is vind ik waardevol.
Dat er in het verleden helaas niet altijd zo heel netjes voor deze auto gezorgd is, had ik in de showroom tijdens het eerste bezoek al gezien. Vandaar dat ik 'm ook drie jaar liet staan. Goed onderhandelen leverde uiteindelijk wat broodnodig perspectief. Maar al met al stonden er na aanschaf, met "3 maanden garantie op de aandrijvende delen van de motor en de versnellingsbak" toch nog best onverwacht veel punten bij lange na niet op de i:
De Michelin PS 4's waren vrijwel nieuw maar toch rondom flink gecupt. Bleken bovendien na de 'afleverbeurt' nog op 3,5 bar te staan... Laten trimmen bij Karelsen in Soest. Wist niet dat dat kan maar blijkt een perfecte oplossing.
Binnen 2.000 km na aanschaf moest ik de voor aflevering vernieuwde wiel-draagarmen laten vervangen. Er zat alweer zoveel speling op de rubbers dat de auto niet meer fatsoenlijk spoorde. Gaat niet meer gebeuren. Zitten nu KCP armen op.
De halve Abbott Steering Brace compleet gemaakt. Stuur vervangen ivm loslatende stiknaad. Richtingaanwijzer stengel vervangen ivm lamheid. Sid en Acc panelen vervangen ivm pixel uitval. Dashboard speakers vervangen ivm vervorming. Deurspeakers AS3 vervangen ivm dat de Excalibur speakers die erin zaten klonken als een krant en natuurlijk ook totaal ongeschikt zijn voor AS3. Achterspeakers vervangen ivm vervorming, links was origineel en gescheurd, rechts was aftermarket waarbij de originele luidspreker-bevestiging echt compleet verziekt bleek.
Nog op te lossen minor details:
Het geheugen van de radio in 'Band 1' werkt niet. 'Band 2' werkt wel. Irritant want default na starten is 'Band 1'.
Dak antenne vervangen ivm kunststof dat is vergaan.
Bestuurdersportier goed afhangen ivm niet mooi aansluiten langs het dak en wijken bij hogere snelheden.
Het leer een opknapbeurt laten geven, dat kan daarbij gelukkig wel origineel blijven.
Oh ja:
Ooit wordt hij nog een keer helemaal overgespoten. De originele lak is op diverse plekken tot op de witte onderlaag door-gepolijst.
Maar dat was natuurlijk geen verassing.
Tòch, zònder roze bril, wordt ik iedere keer blij als ik De Gele Viggen weer zie staan. Of veel mooier nog, zie rijden...
Uiteindelijk is het toch een goeie beslissing dat 'ie lekker z'n vaste stek bij mij thuis in de garage heeft.
En dat 'ie niet àl te smetteloos is, brengt ook een beetje een onverwacht voordeel:
Ik rij er wat gemakkelijker meer kilometers mee dan vooraf gedacht!