Vervangen alle OEM luidsprekers in een Viggen cabrio (AS3)

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Re: Vervangen alle OEM luidsprekers in een Viggen cabrio (AS

Bericht door vdLindenMM » vr 12 apr, 2013 17:08

Nog even als aanvulling op mijn bovenstaande uitleg: door de gebruikte componenten en de bijbehorende impedanties heeft Saab er waarschijnlijk naar gestreefd dat de gebruiker zo min mogelijk aan de knoppen van de klankregeling hoeft te draaien. Wat je ook van de klank vond/vindt zijn ze naar mijn persoonlijke mening daar behoorlijk goed in geslaagd.

@WimZ: JLAudio is zondermeer een uitstekend merk. In het verleden toch een behoorlijk aantal mensen gejureerd die dit merk gebruikten alleen met een wat ander prijskaartje. :wink:
En ik blijf het niet begrijpen dat ze een 12 mm tweeter in zo'n grote behuizing plaatsen want de midden tonen kaatsen volledig tegen de onderkant van die behuizing en geeft alleen maar vervelende reflecties. Houd maar de hand voor de mond met gespreide vingers: zelfs dan word je nog gevraagd om je hand weg te nemen.
Ik wil graag even voorzichtig zijn om oud collega's af te vallen, maar waarschijnlijk heeft deze dealer een voorkeur voor JLAudio. Als je naar deze link kijkt dan zie je dat de Polk dezelfde maat heeft, gelukkig een goed ingebouwde tweeter, hetzelfde gebouwd is en een stuk goedkoper. En zelf ben ik altijd gecharmeerd geweest van het merk. Dus ja, ............ zeg het maar. :)

http://www.autosound.nl/car-audio/polk- ... db351.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En om toch duidelijk proberen te zijn: een mooie 3 1/2" breedbander uit de home audio blijft in mijn optiek het beste. Als er volkstammen DIY-ers zijn die daar hele home systemen mee bouwen, wie zijn wij dan om de andere kant op te gaan, toch?
Dynamat heeft trouwens alleen zin als je een wedstrijd auto gaat bouwen. Voor de deuren is een plaat achter de speakers voldoende. Want daar komt uiteindelijk de druk op te staan.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 12 apr, 2013 17:34

Het betreffende bedrijf voert Polk ook. Uit de range van de DB351 geven ze alleen geen passende 6,5" speakers op. Wel van een andere range, de DXi350. Maar als ik uit die range ook de DXi650 en de DXi6500 selecteer, ben ik voor de hele set ruim 100 euro meer kwijt...

Ik zie wel wat je bedoelt: die TR350 heeft er een gigantische schijf voor zitten....

Over die demping: jouw advies is in lijn met dat van hem: Dynamat is echt wel een stap te groot. Bitumen platen van 2,95 per stuk will do the job...

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » vr 07 jun, 2013 10:46

Toch begonnen met (budget) upgrade:

-in het dashboard Boston Acoustics S35's gemonteerd, die via dit forum werden aangeboden. Erg simpele ingreep http://www.saab.zwart-hoekstra.net/inde ... 58&lang=en

-en achterin overweeg ik Infinity Reference 6532 SI

Groet,

Q.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 07 jun, 2013 14:05

Bij ons is het het setje geworden dat ik eerder al opnoemde: TR350-CXi voor het dash, TR650-CSi voor in de deur (enkel de woofer gebruiken, de rest in de doos laten zitten) en TR650-CXi achterin.
Verder heb ik een stuk of 5 a 6 van die bitumen dempingsplaten in elke deur geplakt. Los van de geluidservaring voelen de deuren hiermee een stuk robuuster, haast zo mooi als een classic ;-) Ik had ze ook in de achterschermen willen plakken, maar dan had ik de complete raammechanismen moeten verwijderen en dat ging me te ver. Het belangrijkste is ook dat ze achter die woofers zitten.
Het geluid is hartstikke mooi geworden. Wat opvalt is dat de speakers achter slechts marginaal bijdragen in de totale ervaring. Ze zitten daar eigenlijk alleen maar voor de incidentele achterpassagier(s). Ik denk ook dat het werk dat ik zou hebben gehad om daar nog dempingsplaten te plakken helemaal voor niets zou zijn geweest.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » do 03 jul, 2014 12:13

Oké, ik ben ook klaar voor een setje voor mijn Caab. Ik overweeg deze combi, iemand daar slimme dingen over te zeggen?

Dashboard: Polk Audio db351 (Omdat de Polk Audio DXi350 nergens uit voorraad te leveren is)
  • Maximaal vermogen: 105 Watt
    RMS vermogen: 35 Watt
    Frequentie bereik: 90 Hz - 22 kHz
    Impedantie: 4 Ohm
    Gevoeligheid: 91dB
    Inbouwdiepte: 38,1mm
Deuren: Polk Audio DXi650
  • Maximaal vermogen: 180 Watt
    RMS vermogen: 60 Watt
    Frequentiebereik: 35 Hz - 22 kHz
    Gevoeligheid: 92dB
    19mm Dome Tweeter
    Inbouwdiepte: 50,8mm
Achterpanelen: Polk Audio DXi650
  • Maximaal vermogen: 180 Watt
    RMS vermogen: 60 Watt
    Frequentiebereik: 35 Hz - 22 kHz
    Gevoeligheid: 92dB
    19mm Dome Tweeter
    Inbouwdiepte: 50,8mm
Daarbij nog twee vragen:
  1. Ik overwoog voor de deuren de MM651, maar die heeft 2,7Ohm. Dat lijkt mij niet wenselijk voor de deuren toch? Dat is eerder een Ohm waarde voor de achterpanelen, maar daar vind ik deze speakers te duur voor.
  2. Is het onhandig om in de deuren en de achterpanelen dezelfde boxen te hebben? Ik zag dat WimZ specifiek verschillende boxen gekozen heeft voor en achter met dezelfde specificaties, maar dan achter een goedkopere variant van die in de deuren.
  3. De inbouwdiepte van al deze boxen is dusdanig, dat de originele roosters er overheen passen? Oftewel; de look blijft origineel?

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » do 03 jul, 2014 12:25

Niels83 schreef:Oké, ik ben ook klaar voor een setje voor mijn Caab. Ik overweeg deze combi, iemand daar slimme dingen over te zeggen?

Daarbij nog twee vragen:
  1. Ik overwoog voor de deuren de MM651, maar die heeft 2,7Ohm. Dat lijkt mij niet wenselijk voor de deuren toch? Dat is eerder een Ohm waarde voor de achterpanelen, maar daar vind ik deze speakers te duur voor.
  2. Is het onhandig om in de deuren en de achterpanelen dezelfde boxen te hebben? Ik zag dat WimZ specifiek verschillende boxen gekozen heeft voor en achter met dezelfde specificaties, maar dan achter een goedkopere variant van die in de deuren.
  3. De inbouwdiepte van al deze boxen is dusdanig, dat de originele roosters er overheen passen? Oftewel; de look blijft origineel?
2) de achterspeakers zijn meerwegspeakers met geintegreerde tweeters, de voorspeakers zijn de woofers van een meerwegset waarbij de bijbehorende tweeters niet zijn gebruikt. De deurspeakers zijn namelijk echt als woofers bedoeld.
3) uiteraard past de door mij toegepaste selectie achter de roosters. In het dash en achter zonder enige aanpassing, in de deuren moest ik de vul- / montage ring die achter de speaker zit pas maken op de speaker. Dit is zeer goed te doen.

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » di 15 jul, 2014 22:57

Nadat de bas speakers van de AS3 flink begonnen te kraken zijn ze een paar dagen terug toch echt kapot gegaan.

Na wat goede ervaringen over Hertz speakers. Heb ik vandaag ook een mooi composetje op de kop getikt. Het gaat om de Hertz DSK 165 icm de DT 16 tweeter. Niet de meest dure set. Maar als vervanging voor de deuren prima denk ik. Ik sluit de bas speakers gewoon op de originele AS3 versterker aan. De tweeters wil ik icm met de originele dashboard speakers. Weet niet of dit echt voor een verbetering zorgt. Maar voor de toekomst staat er toch een andere HU en versterker op de planning en zullen deze speakers beter tot hun recht komen.

Als ze ingebouwd, zal ik deze week laten weet hoe het klinkt.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » di 15 jul, 2014 23:23

Waar plaats je het filter dan?

De opstaande randjes van je deurspeakers , de adapters, die kan je verwijderen met een tangetje, gewoon afbreken.

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » wo 16 jul, 2014 0:25

Wil het filter na de originele dashspeakers plaatsen. Zo krijgen de dashspeakers alle tonen en de tweeters alleen maar de hoge. Lijkt me dat dat wel moet werken.

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » do 19 feb, 2015 19:02

Even een update van de Hertz speakers. De oranje hertz in de deuren vindt ik kwa bas geluid niet optimaal klinken. Lijkt net of de speakers de bas die de AS3 niet goed kan verwerken. De tweeters die gekoppeld zijn aan de originele dashspeakers klinken vrij goed. De tweeters zorgen voor meer hoog en daarmee een stuk helderder geluid.
Ik ga de orginele dashspeakers niet upgraden. Er staat nog een andere HU op de planning en dan komt de AS3 versterker te vervallen. De speakers in de deuren en de tweeter op het dash vormen dan gewoon een composet, zoals ook oorspronkelijk bedoeld was door Hertz.

Omdat ik het idee heb dat de deurspeakers de bassen niet goed kunnen weergeven was ik alweer aan het kijken voor een wat betere composet. Op het oog had ik de Hertz HSK 165, alleen de prijs was een obstakel. Gelukkig heb ik via mp een paar gebruikte Hertz HV165L speakers weten te verkrijgen. Ik hoop dat deze het laag van de AS3 beter kunnen weergeven. Dan gaan de speakers die nu in de deuren zitten naar achter. Mocht er een andere HU komen dan zijn alle speakers geupdrade en kan er (als het nodig is) een versterker bijkomen. Moet dan nog wel even kijken voor een paar goede tweeters met een filtertje.
Zodra de deurspeakers erin zitten laat ik deze week wel weer wat weten.

Gerard1978
Geregistreerd lid

Bericht door Gerard1978 » wo 25 feb, 2015 12:15

Sebusta schreef:Even een update van de Hertz speakers. De oranje hertz in de deuren vindt ik kwa bas geluid niet optimaal klinken. Lijkt net of de speakers de bas die de AS3 niet goed kan verwerken. De tweeters die gekoppeld zijn aan de originele dashspeakers klinken vrij goed. De tweeters zorgen voor meer hoog en daarmee een stuk helderder geluid.
Ik ga de orginele dashspeakers niet upgraden. Er staat nog een andere HU op de planning en dan komt de AS3 versterker te vervallen. De speakers in de deuren en de tweeter op het dash vormen dan gewoon een composet, zoals ook oorspronkelijk bedoeld was door Hertz.

Omdat ik het idee heb dat de deurspeakers de bassen niet goed kunnen weergeven was ik alweer aan het kijken voor een wat betere composet. Op het oog had ik de Hertz HSK 165, alleen de prijs was een obstakel. Gelukkig heb ik via mp een paar gebruikte Hertz HV165L speakers weten te verkrijgen. Ik hoop dat deze het laag van de AS3 beter kunnen weergeven. Dan gaan de speakers die nu in de deuren zitten naar achter. Mocht er een andere HU komen dan zijn alle speakers geupdrade en kan er (als het nodig is) een versterker bijkomen. Moet dan nog wel even kijken voor een paar goede tweeters met een filtertje.
Zodra de deurspeakers erin zitten laat ik deze week wel weer wat weten.

Weet iemand misschien wat het frequentie bereik is van het signaal van de AS3 Amp (tussen high-pass en low-pass) ?

@ Sebusta
Wat schortte er precies aan bij de Hertz speakers welke je in de deuren had? Was het kwalitatief niet voldoende, of waren ze met 100W RMS niet gewoon iets te zwaar voor het 40W AS3 versterkertje…?
Wil zelf ook m’n deurspeakers vervangen (en zit te denken aan de Hertz EV 165.5), dus ben even benieuwd naar jouw ervaringen…

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 25 feb, 2015 12:20

Ik heb geen reactie voor Gerard, maar bedankt mij dat ik mijn inbouw-avontuur in de Caab hier nog niet geplaatst heb. Dus als je een handleiding nodig hebt met foto's, klink dan hier.

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » wo 25 feb, 2015 23:21

Ik durf niet te zeggen wat het frequentie bereik is. Bij sites als RenD staat een frequentie beter van 20-90.000HZ. Nou zullen de deurspeakers denk ik nooit de 90k Hz halen. De hertz speakers die ik er nu in ga zetten hebben een bereik tot 40 Hz in het laag. Deze zijn beter als midwoofer te gebruiken. De oranje hertz zijn minder goed in de weergave van laag. De speakers werken tot nu toe prima op de as3 versterker, maar als het volume wat harder gaat, vervormt het laag heel erg en wordt het meer gedreun.

Ik denk dat de originele as3 boxen vrij goed waren in het weergeven van de bassen. Het was zo dat deze kapot zijn gegaan en nieuw duur of moeilijk te krijgen was. Maar deze waren wel optimaal afgestemd op de versterker. Ik zou wel de dashspeakers upgraden. Hoge tonen missen de originele speakers een beetje en als je die weer hoort dan is dat echt een groot verschil.

De originele as3 deurspeakers zijn volgens mij echt als (sub)woofer gemaakt. De hertz speakers kunnen goed laag weergeven, maar zijn meer een midwoofer. Het echte hele laag kunnen ze niet goed aan.

Had in jouw topic je audio upgrade al gezien Niels. Ziet er netjes uit. Had jij nou ook nog dempingsmateriaal in de deuren gedaan?

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » do 26 feb, 2015 0:00

Sebusta schreef:Had in jouw topic je audio upgrade al gezien Niels. Ziet er netjes uit. Had jij nou ook nog dempingsmateriaal in de deuren gedaan?
Nope, had ik wel gedaan bij mijn vorige 9³ vijfdeurs, maar vond het verschil niet spectaculair. Heb de boxen nu locaal geïsoleerd. Zodat je geen weerkaatsing hebt, maar dat is het dan ook wel. Ik vind het in mijn set-up wel prima geluid nu, je mag het altijd komen beluisteren :mrgreen: Paasmeeting? ;)

Gerard1978
Geregistreerd lid

Bericht door Gerard1978 » do 26 feb, 2015 19:31

Thanks, Sebusta! Erg benieuwd of de HV165L wel goed bevallen bij hoger volume… ben je niet bang bij 100% volume het versterkertje op te blazen? Welicht zou zo’n setje van GermanMaestro (de SAW6509) nog een goed alternatief zijn denk ik (maar erruggg prijzig :cry: ) , is 70W en doet 30Hz – 700Hz…

Wanneer ga je de nieuwe speakers erin zetten?
Benieuwd naar het resultaat...

Plaats reactie