Montage rubber achterklep 95

1947-1967
Plaats reactie
93Paul1
Geregistreerd lid

Montage rubber achterklep 95

Bericht door 93Paul1 » vr 24 mei, 2024 11:47

Hoi allemaal,

Ben begonnen met de montage van de achterklep van mijn 95 uit ‘66.

Het oude rubber was helemaal gaar en daarom heb ik nu een nieuwe besteld. Het rubber valt aan de bovenkant in een gleuf in de auto. Op de achterklep wordt ze vastgeschroefd.

Wat is de juiste montage volgorde ?
Als ik de eerst in de gleuf monteer kan ik niet meer bij de schroef. Als ik ze eerst vastschroef, kan ik niet meer bij de sleuf.

Iemand ervaring ??

Groet,

Paul

Willem13
Geregistreerd lid

Re: Montage rubber achterklep

Bericht door Willem13 » ma 27 mei, 2024 10:44

Ik heb dat rubber een aantal jaren geleden vervangen. Ik heb geen actieve herinnering meer aan (de volgorde van) hoe ik het heb gedaan, maar ik weet wel dat het een heel gepruts was. Maar uiteindelijk lukte het. Kortom, ervaring ja, mogelijkheid tot hulp nee.

93Paul1
Geregistreerd lid

Re: Montage rubber achterklep

Bericht door 93Paul1 » wo 29 mei, 2024 14:44

Hoi allemaal,

Voor degen die deze klus nog uit moeten voeren.

Ik heb een vervangend rubber gekocht bij Onno Kemping.

De klep moet losgemaakt worden van de carrosserie. Drie schroeven aan beide zijdes.

Je moet met z'n tweeën zijn.

Als je aan het restaureren bent en je hebt de twee armen die de klep ondersteunen nog niet gemonteerd, wacht daar dan even mee.
Mochten de twee armen er al wel opzitten, demonteer dan de twee afdekkleppen die links en recht aan het raamframe zitten. Klinkt drastisch maar ander gaat het echt niet lukken !

stap 1: lijm de dunne metalen strip die aan de bovenzijde van de klep zit in het rubber. Heb ik niet gedaan maar zou ik bij een tweede keer altijd doen. Maakt het bevestigen makkelijker en het rubber zal beter zitten.

stap 2: monteer het rubber op de carrosserie. Aan de bovenzijde valt het rubber in een spleet. Ik heb de spleet eerst wat groter gemaakt met een beitel. Doe er een beetje tape omheen zodat je de lak niet beschadigd. Als het rubber erin zit, gebruik je een rubber hamer om de spleet weer wat kleiner te maken. Hiermee zorg per dat het rubber goed blijft zitten.

stap 3: leg een dikke deken in de achterbak en over de bumper. Zet de deur hierop. Let op: de klep is dus nog niet vastgezet aan de carrosserie. Nu zet je het rubber vast met schroeven aan de bovenkant vast op het frame van de klep. Je hebt maar weinig ruimte aan de bovenkant. Ik heb een bitje en een ratelsleutel gebruikt. Let op dat je de strip erop zet als je deze niet gelijmd hebt. Anders scheurt het rubber geheid uit.

stap 4: bevestig de klep aan de carrosserie. Let op: de schroeven vallen in een plaatje dat kan schuiven dus zorg ervoor dat de gaten er recht voor zitten.

stap 5: bevestig de twee armen die de klep ondersteunen

stap 6: bevestig de twee aftelplaten

stap 7: stel het slot af

SUCCES !!

Paul

Plaats reactie