Saab 95 Sport

1947-1967
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Saab 95 Sport

Bericht door Ronnes » za 12 feb, 2022 0:11

Blijkbaar heeft Saab ooit (één?) 95 ('s) gebouwd in Sport uitvoering, die dienst deed als assistentiewagen bij rally's. Weet hier iemand meer van? Ik kwam deze tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Saab 95 Sport

Bericht door turbopilot » za 12 feb, 2022 0:45

Nee, maar wel leuk artikel en ik verbaas mij er eigenlijk niet over, vroeger gingen die dingen veel gemakkelijker.
In huidige productie processen is het veel lastiger

MvR
Geregistreerd lid

Saab 95 Sport

Bericht door MvR » za 12 feb, 2022 9:39

In het boek From Two-stroke To Turbo dat al sinds 1983 in mijn boekenkast staat, staat op biz 53 een foto van Erik Carlsson achter het stuur van een 95 die op de deur '53' heeft staan.

Afbeelding

In het bijschrift staat:

Erik Carlsson used the Saab 95 estate car for the 1961 Monte Carlo Rally as it was at that time the only car with a four-speed gearbox

Ik heb me lang afgevraagd waarom ze de bak niet gewoon verwisseld hebben. Later heb ik ergens anders gelezen dat de regelementen van de rally dit niet toestonden: het ging toen om de originele uitvoering van een auto waarmee je reed.

In de gewone tekst (niet het bijschrift) staat hele leuke info over de voorbereiding op de rally. Saab Marketing wilde dat Carlssons auto de 'kaasschaaf' boven de achterruit had, net al de 'straat-auto's'. Rond de tijd van de MC Rally werd het 95 model geintroduceerd. Die hadden ze weggelaten om gewicht te besparen (dat mocht dan wel weer). Maar omdat het zo'n mooie gimmick was die de achterruit van de 95 schoon houdt, moest hij er wel op. Dus moesten ze vlak voor de start nog aan het lassen... waarbij ze de bedrading in de fik staken. Toen ze klaar waren kregen ze het bericht dat de introductie van de 95 vertraagd was - en dat de kaasschaaf er weer af kon! Of dat ook gebeurd is, staat niet in de tekst.

Dus als we kijken naar de foto's hierboven van de topicstarter, valt op te maken dat deze foto's van ná '61 zijn. De kaasschaaf zit achterop.

Carlsson wordt in het boek geciteerd met als verhaal dat de 95 veel sneller was dan andere vergelijkbare auto's en dat de 95 net zo stuurde als de 96 [interessante opmerking, trouwens]. De regelementen waren heel gunstig voor de Saab en ze reden al snel voorop. Toen de Fransen door hadden wat er zou gebeuren, "... they simply added a 10 per cent handicap on all cars with two-stroke engines!"
En Saab gebruikte Dunlop banden "... with studs bolted from the inside", maar er was geen sneeuw. Lekke band na lekke band was het gevolg. Uiteindelijk kwamen ze over de finish met nog maar 1 niet-lekke band in de hele voorraad.

EDIT: zit nu nog eens naar de foto te kijken. De linkervoorband lijkt inderdaad lek... Jammer overigens dat we de achterkant van de auto niet zien met de wel/niet aanwezige kaasschaaf.

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » za 12 feb, 2022 12:42

Wat ontzettend gaaf. Ik zou het eens posten op het Zweedse Saab club forum. Er is daar erg veel kennis over dit soort autos.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 12 feb, 2022 13:14

Wat is YouTube toch geweldig!

Op 0:27 sec zie je de 95-met-kaasschaf langsglijden.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 12 feb, 2022 19:05

Dat er in '61 is deelgenomen met een Saab 95 omwille van de 4-bak is mij ook bekend (het boek "From twostroke to turbo" heb ik ook al bijna 4 decennia in bezit :wink: ). Mijn vraag gaat over een Saab 95 in "Sport" trim (met dus de dubbele striping en wielen met 4 bouten), die mee reed als servicewagen. De foto's dateren uit 1965 en zijn genomen tijdens de XXVste Rally van Polen. Deze wagens zouden uitgerust zijn met een kilometerteller met dubbel telwerk (zie ook: viewtopic.php?f=114&t=142466&start=23)

Afbeelding

In Nederland zou er onlangs eentje zijn opgedoken en is nu in restauratie. En enkele jaren geleden is er in België een 95 in Sport-uitvoering verkocht (of dit een "echte" is of een replica, weet ik niet).

Afbeelding

Ik ben dus op zoek naar meer historische foto's van 95's in sport-trim die dienst deden als servicewagen.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 12 feb, 2022 23:38

MvR schreef:
za 12 feb, 2022 9:39
... Saab Marketing wilde dat Carlssons auto de 'kaasschaaf' boven de achterruit had, net al de 'straat-auto's'. Rond de tijd van de MC Rally werd het 95 model geintroduceerd. Die hadden ze weggelaten om gewicht te besparen (dat mocht dan wel weer). Maar omdat het zo'n mooie gimmick was die de achterruit van de 95 schoon houdt, moest hij er wel op. Dus moesten ze vlak voor de start nog aan het lassen... waarbij ze de bedrading in de fik staken. Toen ze klaar waren kregen ze het bericht dat de introductie van de 95 vertraagd was - en dat de kaasschaaf er weer af kon! Of dat ook gebeurd is, staat niet in de tekst.
De Saab 95 werd geïntroduceerd in het najaar van 1959. Die auto's hadden nog een 93 dashboard. De 95 was ten tijde van MC 61 dus al een tijdje in productie. Pas in 1961 kwam de "kaasschaaf".
...Dus als we kijken naar de foto's hierboven van de topicstarter, valt op te maken dat deze foto's van ná '61 zijn. De kaasschaaf zit achterop...
De 95 op de foto's is zeker van '62 of later, te zien aan het Saab-logo in de grille. Op die foto's kan je nauwelijks zien dat er een "kaasschaaf" is of niet. Het silhouet van een 95 mét "kaasschaaf" is hetzelfde als van één zonder.

Afbeelding

Afbeelding
... Jammer overigens dat we de achterkant van de auto niet zien met de wel/niet aanwezige kaasschaaf.
Foto gevonden :)

Afbeelding

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » ma 14 feb, 2022 0:47

Zijn er dan 2 95's rally auto's geweest? Die nummer 53 heeft geen sport/MC striping zijkant, 5 gaats wielen ten safari rooster terwijl de foto waar Eric naast de auto staat wel de sport/MC striping heeft alsmede de 4 gaats velgen van de sport en ik meen ook een safari rooster te zien.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 14 feb, 2022 22:08

Of er meerdere 95 Sport gemaakt zijn, vraag ik me ook af. We zouden de oorsprong van de Belgische 95 moeten kennen en van de Nederlandse. Zijn het dezelfde auto's?

Ik kreeg volgende foto doorgestuurd, of het een 95 is is moeilijk te zien vanuit deze hoek, maar hij heeft alleszins een ander kenteken dan die eerste:
Afbeelding

Als je je baseert op de bevestiging van de imperiaal zou het toch een 95 kunnen kunnen zijn. De daklijn van een 96 helt sterk naar beneden en deze lijkt horizontaal.

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » ma 14 feb, 2022 23:24

Op die laatste foto staat duidelijk geschreven "service". Dat lijkt me dus geen rally auto maar een service wagen. Het valt me op dat de eerste foto uit deze posting waar Eric naast staat ook helemaal vol ligt met service gerelateerde onderdelen. Het lijkt me ook dat je geen rally gaat rijden met een imperial op het dak tenzij het een rally is die zonder service equipe gereden werd zoals de Safari rally. Dat is wel de auto in de Sport (of MC) trim.

Die 53 is zonder meer een rally auto maar lijkt me een een "gewone" uitvoering. Gewoon in de zin van geen trim a la de Sport of MC. Ik twijfel er dus sterk aan dat er een rally auto was in Sport of Monte Carlo trim.

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » ma 14 feb, 2022 23:26

@Ronnes: de kentekenplaten van de eerste en de laatste foto zijn die niet hetzelfde? Wellicht ben jij in bezit van een foto die je kunt vergroten zodat je het kenteken kunt zien.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 14 feb, 2022 23:57

Op de tweede foto in de openingspost kun je duidelijk het kenteken P44310 lezen.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 15 feb, 2022 0:19

Nog een paar plaatjes:

Afbeelding

Erik Carlsson "even drove the heavier Saab 95 estate vehicle at Monte Carlo, finishing in 4th position in 1961. I’m not sure that a two-door, 7-seat station wagon has ever been so close to glory, either before or since!"
Afbeelding

Saab 95 Rally Allan Svensson and Gunnar Kihlgren
Afbeelding

In het rally-topic van V4-Hans kwam de 95 ook voorbij.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » di 15 feb, 2022 21:49

Mooi dat je helpt zoeken, Funky, maar het gaat mij om foto's van een 95 met "Sport/MC"-kenmerken (dubbele striping / wielen met 4 bouten / "safari"-openingen). Deze 95('s) werd(en) ingezet als servicewagen bij (een) rally('s) rond 1965. Dus geen standaard 95's met een startnummer. (Al blijven dat ook leuke plaatjes, natuurlijk :) )

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 21 feb, 2022 17:55

Deze uitleg kreeg ik van Mats Jonsson:
Those cars were not officially made. Saab´s competition team in Trollhättan built a few of them for their own use. So they could pick parts from and donate to the competition cars during a rally. Also some importers did the same. Especially Scan-Auto in Finland who had their own competition department later on. And was very competetive in the 70´s. There after some enthusiasts have built copies of the service cars. I believe one or two 99 CC from Trollhättan still excists in Sweden.

Plaats reactie