Benzine tank Saab 95
-
vonk0130
- Geregistreerd lid
Benzine tank Saab 95
Weet iemand of een benzinetank van een ‘77 Saab 95, in een ‘64er Saab 95 past?
-
silvandam
- Donateur (3x)

Re: Benzine tank Saab 95
Ik weet dat de tank in 1975 is veranderd met oog op het derde bankje dat verdween. Daarnaast weet ik niet of er verschil zit tussen een tweetakt en een vroege v4 tank. Ik durf wel te stellen dat de tanks dus niet uitwisselbaar zijn.
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Eens. Daar komt bij dat - als het allemaal zou passen - in een V4-tank een opvang/mengbakje voor olie ontbreekt. Dat zou de tank nog niet onbruikbaar maken voor een tweetakt, maar voormengen van benzine met olie is dan een vereiste (weet ik uit ervaring met mijn 96 tweetakt uit 1964 die voorzien is van een V4-tank).
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Edit: de menginrichting in de benzinetank kwam er pas met de 93B, tanken de eigenaars van de eerste generatie 93's dan allemaal voorgemengde tweetakt?
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Voormengen is dan echt nodig. Ik heb de auto nu bijna tien jaar in bezit (import uit Zweden). Toen ik voor de eerste keer getankt had (eerst olie dan benzine), hield de motor het na nog geen 300 meter voor gezien, omdat de benzinepomp vooral olie pompte. Toen me dat kort daarna nog een keer overkwam (wederom de hulp van de ANWB ingeroepen), ben ik eens gaan informeren bij een vriend van mij met veel kennis van en ervaring met Saab tweetakt. Die vertelde mij toen over dat (ontbrekende) oliebakje, hetgeen compleet nieuw voor mij was. Daarna consequent olie met benzine voorgemengd en nooit meer dergelijke problemen gehad.
Bij mijn 95 tweetakt - ook uit 1964 en voorzien van de originele tank - hoef ik niet voor te mengen.
Bij mijn 95 tweetakt - ook uit 1964 en voorzien van de originele tank - hoef ik niet voor te mengen.
-
Paul Viking
- Donateur (2x)

Willem,
Dit is voor mij nieuw, waar vind ik dat oliebakje, vul je die apart ?
Of volgt er er een proces in de tank door dat oliebakje?
Heb ook een TT uit 64 tijdens tanken gooi ik er 1 liter 2 takt olie (1 op 33) (ongeveer halverwege en aan het eind van het tanken)
Rijd zo al duizenden kilometers zonder problemen, gebruik wel altijd dezelfde olie die de vorige Noorse eigenaar ook gebruikte.
Dit is voor mij nieuw, waar vind ik dat oliebakje, vul je die apart ?
Of volgt er er een proces in de tank door dat oliebakje?
Heb ook een TT uit 64 tijdens tanken gooi ik er 1 liter 2 takt olie (1 op 33) (ongeveer halverwege en aan het eind van het tanken)
Rijd zo al duizenden kilometers zonder problemen, gebruik wel altijd dezelfde olie die de vorige Noorse eigenaar ook gebruikte.
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Paul,
Het bestaan van dat bakje was, zoals gemeld, ook voor mij volkomen nieuw. Naar wat mij verteld is, zit het ter hoogte van de plek waar de benzine/olie de tank in komt. De daarin opgevangen olie wordt bij het tanken gemengd met benzine.
In het begin hield ik een verhouding aan van 1 op 33, conform het originele voorschrift. Na te zijn overgestapt op Castrol tank ik 1 op 40. Dat geeft meer dan voldoende smering.
Het bestaan van dat bakje was, zoals gemeld, ook voor mij volkomen nieuw. Naar wat mij verteld is, zit het ter hoogte van de plek waar de benzine/olie de tank in komt. De daarin opgevangen olie wordt bij het tanken gemengd met benzine.
In het begin hield ik een verhouding aan van 1 op 33, conform het originele voorschrift. Na te zijn overgestapt op Castrol tank ik 1 op 40. Dat geeft meer dan voldoende smering.
-
Paul Viking
- Donateur (2x)

Staat nu in de stalling, zo gauw deze eruit komt zal ik is inspecteren. Dank voor de info.
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Voor de volledigheid: dat bakje zit dus in de tank; aan de buitenkant niets van te zien.
-
klikhier
- Geregistreerd lid
Heb in ieder geval een tank uit een 95L uit 1978 liggen. Mag je zo komen ophalen in Limmen voor paar 10'tjes 
-
vonk0130
- Geregistreerd lid
Ik heb inmiddels een nieuwe tank laten maken, overigens zonder opvangbakje voor de olie. Ik had dat nog eens geïnformeerd bij Jan van Ommeren, die had daar nog nooit van gehoord. Ik gooi voor het tanken een liter olie in de tank en daar 30 liter benzine bij, bij al m’n tweetakten zo gedaan, gast altijd goed. Ik ben wel van plan om over te stappen op Triboron, maar dat wordt een ander onderwerp