Niet kunnen schakelen iets met vrijloop?
-
Paul Viking
- Donateur (2x)

Niet kunnen schakelen iets met vrijloop?
Sinds gisteren de TT weer op de weg na wat sleutelwerk, vandaag dus maar is meegenomen naar me werk.
Bij de eerst stoplichten kom ik niet meer weg ... alle versnellingen geprobeerd maar pakt deze niet??
Auto van de kruising achteruit geduwd op veilige plek, met het idee ik loop naar huis en ga met een ander saab me weg vervolgen om vervolgens s'avonds de TT op te halen.
Echter ik probeer nog even en jawel deze schakelt weer, vervolgens mijn weg vervolgt en normaal kunnen schakelen, zelfs nog in een file gereden.
Vraag: Heeft iemand dit al eens eerder aan de hand gehad? Ik zelf vermoed dat het iets met de vrijloop te maken zou kunnen hebben.
Bij de eerst stoplichten kom ik niet meer weg ... alle versnellingen geprobeerd maar pakt deze niet??
Auto van de kruising achteruit geduwd op veilige plek, met het idee ik loop naar huis en ga met een ander saab me weg vervolgen om vervolgens s'avonds de TT op te halen.
Echter ik probeer nog even en jawel deze schakelt weer, vervolgens mijn weg vervolgt en normaal kunnen schakelen, zelfs nog in een file gereden.
Vraag: Heeft iemand dit al eens eerder aan de hand gehad? Ik zelf vermoed dat het iets met de vrijloop te maken zou kunnen hebben.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Re: Niet kunnen schakelen iets met vrijloop?
Paul, ik heb zondag hetzelfde voor gehad: ik vertrok bij mijn schoonouders, reed achteruit de oprit af en wilde daarna in zijn één verder, maar hij deed niks. Alle versnellingen geprobeerd, maar hij bleef staan. Dan opeens met een schokje toch in de eerste versnelling en verder naar huis gereden zonder problemen.
Dit is sinds ik de auto terug heb al de derde keer dat dit me overkomt. Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger dit probleem ooit gehad heb. In Ooij heb ik er met Jan van Ommeren over gesproken. Hij dacht dat de tandjes waarmee je het vrijwiel blokkeert waren afgesleten. Maar als je steeds rijdt met vrijwiel ingeschakeld, heeft dit geen invloed. Het zou wel eens aan te dikke olie kunnen liggen, waardoor de cilindertjes van het vrijwiel geen grip krijgen. Maar dit verklaart nog niet het schokje, waarna alles weer normaalt werkt.
We zijn trouwens niet de enigen met dit probleem: ook WIS heeft het al meegemaakt.
Dit is sinds ik de auto terug heb al de derde keer dat dit me overkomt. Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger dit probleem ooit gehad heb. In Ooij heb ik er met Jan van Ommeren over gesproken. Hij dacht dat de tandjes waarmee je het vrijwiel blokkeert waren afgesleten. Maar als je steeds rijdt met vrijwiel ingeschakeld, heeft dit geen invloed. Het zou wel eens aan te dikke olie kunnen liggen, waardoor de cilindertjes van het vrijwiel geen grip krijgen. Maar dit verklaart nog niet het schokje, waarna alles weer normaalt werkt.
We zijn trouwens niet de enigen met dit probleem: ook WIS heeft het al meegemaakt.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bovendien, als de tandjes OK zijn, zou het probleem dan ook weg moeten zijn als je de vrijloop uitschakelt - de rollen in de vrijloop doen dan niet meer mee, er is dan een vaste verbinding tussen de motor en de bak (afgezien van de koppeling).Ronnes schreef:...als je steeds rijdt met vrijwiel ingeschakeld, heeft dit geen invloed.
-
WIS
- Geregistreerd lid
Heb ook deze ervaring, zie viewtopic.php?f=114&t=138006
Sindsdien niet meer voorgekomen, maar zit altijd nog wel met de onzekerheid doe ie het wel of doet ie het niet
Sindsdien niet meer voorgekomen, maar zit altijd nog wel met de onzekerheid doe ie het wel of doet ie het niet
-
Andrys Posthuma
- Geregistreerd lid
Als je 'm niet goed in de versnelling krijgt (kraakt, schiet eruit) dan zou ik denken aan de koppelinghydrauliek. De koppeling komt dan niet goed vrij, zodat de ingaande as van de bak aangedreven blijft door de motor (en dat schakelt niet zo lekker).
Maar als je gewoon kunt schakelen maar er gebeurt niks - dan redeneer ik mee met Ronnes. De rolletjes in de freewheel worden op hun plaats gedrukt door veertjes. Ik kan me zo voorstellen dat na een heel aantal jaren (en een heel aantal vergeten oliewissels) zich behoorlijk wat rotzooi in die freewheel ophoopt, met als gevolg dat zo'n rolletje (of meer) blijft hangen. Als die dan weer losschiet werk de boel weer gewoon...?
Mijn remedie zou zijn: dunne olie (ATF bijvoorbeeld reinigt goed) erin - rondje rijden - dunne olie plus meuk eruit - gewone olie erin. Maar misschien heeft iemand persoonlijk ervaring
Maar als je gewoon kunt schakelen maar er gebeurt niks - dan redeneer ik mee met Ronnes. De rolletjes in de freewheel worden op hun plaats gedrukt door veertjes. Ik kan me zo voorstellen dat na een heel aantal jaren (en een heel aantal vergeten oliewissels) zich behoorlijk wat rotzooi in die freewheel ophoopt, met als gevolg dat zo'n rolletje (of meer) blijft hangen. Als die dan weer losschiet werk de boel weer gewoon...?
Mijn remedie zou zijn: dunne olie (ATF bijvoorbeeld reinigt goed) erin - rondje rijden - dunne olie plus meuk eruit - gewone olie erin. Maar misschien heeft iemand persoonlijk ervaring
-
WIS
- Geregistreerd lid
Je bedoelt dit piece of machinery:

Dat krijg je er inderdaad niet uit zonder dat je de bak demonteerd en open maakt.
Nogal wat werk voor schoon maken van de vrijloop.
Bij wijze van spoelen eerst (heel) kort rijden met ontvetter en dan weer lekker olie erin?
Desnoods met de wielen van de grond?
Of blijkt nu dat ik er helemaal geen verstand van heb

Dat krijg je er inderdaad niet uit zonder dat je de bak demonteerd en open maakt.
Nogal wat werk voor schoon maken van de vrijloop.
Bij wijze van spoelen eerst (heel) kort rijden met ontvetter en dan weer lekker olie erin?
Of blijkt nu dat ik er helemaal geen verstand van heb
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Met de vrijloop uitgeschakeld (met goede tandjes schuift 6 dan in 26), zou dat probleem dan weg moeten zijn.
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f ... &p=1238199
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f ... &p=1238199
-
WIS
- Geregistreerd lid
Die foto verheldert het een heleboel.
Wat ik mij van mijn problem herinner, is dat op het moment dat ik kon schakelen wat ik wilde maar niet vooruit kwam, het schakelen behoorlijk makkelijk ging.
Past dan mijn ervaring (heel makkelijk schakelen) bij de technische mogelijkheid dat de vrijloop blijft "hangen"?
Wat ik mij van mijn problem herinner, is dat op het moment dat ik kon schakelen wat ik wilde maar niet vooruit kwam, het schakelen behoorlijk makkelijk ging.
Past dan mijn ervaring (heel makkelijk schakelen) bij de technische mogelijkheid dat de vrijloop blijft "hangen"?
-
Paul Viking
- Donateur (2x)

Mag ik uit bovenstaande concluderen dat mijn probleem meteen verholpen was al ik de vrijloop even had uit geschakeld?
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Nee, niet noodzakelijk. Dit is een mogelijkheid om eea uit te sluiten. Dus: als het probleem zich oplost als de vrijloop wordt uitgeschakeld dan ligt het aan vuil in het vrijwielmechanisme of te dikke olie of iets dergelijks. Maar het probleem kan zich even goed blijven voor doen en dan ligt de oorzaak ergens anders. Zowel WIS als ik ondervonden dat er met een kleine schok opeens terug geschakeld kon worden. Bij stilstand heeft, denk ik toch, een wel of niet functionerend vrijwiel geen invloed op het schakelgedrag. Ik vrees dat er iets anders aan de hand is.
-
Andrys Posthuma
- Geregistreerd lid
Ik zou zeker niet met ontvetter gaan rondrijden. Je wilt niet ontvetten, je wilt reinigen. ATF (automatic transmission fluid) heeft een groot reinigend vermogen omdat de oliekanaaltjes in een automaat schoon moeten blijven. Tegelijk smeert het goed, een automaat gaat krankjorem lang mee. Het is dunne zooi, dus als je een zwetende pakking hebt dan weet je dat ook meteenWIS schreef: Bij wijze van spoelen eerst (heel) kort rijden met ontvetter en dan weer lekker olie erin?
Bij wagens met een vastzittende elektrische overdrive (waar ook dunne oliekanaaltjes in zitten) wil spoelen met ATF nog wel eens helpen, vandaar. Wat ik zou doen: auto warmrijden - bakolie eruit - ATF erin - weer een rondje rijden (wel rustig) - dan aftappen en kijken hoeveel meuk er mee komt. Baat het niet...
-
Paul Viking
- Donateur (2x)

Fenomeen lang niet gehad nu vorige week gisteren en vandaag zelfs 2 keer en dat is toch knap vervelend als je voor een stoplicht sta even vooruit duwen en werkt dan weer.
Van de winter als ik tijd heb toch nog is induiken en de tip om de vrijloop is uitschakelen ga ik proberen.
Van de winter als ik tijd heb toch nog is induiken en de tip om de vrijloop is uitschakelen ga ik proberen.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Bij mijn 96 kwam het probleem steeds meer en meer voor, tot 4-maal op een toerrit. Oorzaak zou een losgekomen borgmoer in de versnellingsbak zijn. Ik heb de drie-versnellingsbak dan (alweer 5 jaar geleden) vervangen door een vierbak.
-
Paul Viking
- Donateur (2x)

Ok, het is inderdaad een driebak
-
Paul Viking
- Donateur (2x)

Probleem toevallig door mijn zoon vastgelegd, zoals te ziet doet niets zo gauw ik in de 1 zet, duw een klein stukje naar voren in zijn vrij en pakt meteen.
https://www.dropshots.com/_Paul_/date/2 ... 2/03:14:04
https://www.dropshots.com/_Paul_/date/2 ... 2/03:14:04