Remtrommels van Saab 92: poelietrekker?

1947-1967
RedArrow90
Geregistreerd lid

Remtrommels van Saab 92: poelietrekker?

Bericht door RedArrow90 » vr 19 apr, 2013 10:21

Jawel, eindelijk begonnen met het aanpakken van mijn Saab 92 uit 1954 en zal later eens wat foto's plaatsen. Morgen bij het onderdelenmagazijn van SCN in Piershil meteen maar spullen halen om de remmerij te reviseren, maar dan moet ik eerst weten welke cilinders ik nodig heb. Maar helaas kreeg ik gisteravond de trommels er niet af :evil:. Ze draaien wel dus dan lijkt het mij dat de voeringen los zijn van de trommels, maar verder is er (ondanks behoorlijke klappen en wrikken) geen beweging in te krijgen. Denk dus dat ik met een poelietrekker aan de gang moet, of zijn er nog andere suggesties?

Voor vanavond kan ik gelukkig bij een bevriende garage een poelietrekker lenen, maar ik overweeg voor de toekomst om zo'n ding zelf aan te schaffen. De diamater van de trommels is ca 24 cm en nu heb ik even rondgekeken op internet, maar heb ik dan daadwerkelijk een poelietrekker nodig met een spanwijdte van max 25 cm? Dat is namelijk (bij de meeste aanbieders) de grootste maat en bij een beetje kwaliteit (ik gebruik 't niet vaak maar wil wel dat als ik het gebruik dat het goed werkt) ook behoorlijk aan de prijs. Degene die ik koop moet ook bruikbaar zijn voor m'n V4's maar de diameter van die trommels zal vermoed ik nagenoeg gelijk zijn? Wie heeft tips in deze voor mij?

Blindstra
Geregistreerd lid

Re: Remtrommels van Saab 92: poelietrekker?

Bericht door Blindstra » vr 19 apr, 2013 10:30

Heb je boeken of andere info over de constructie? Als je weet hoe de trommel op de as zitten ( conisch, splains?) dan weet je meteen iets meer over waarom ze zo vast zitten of hoe ze er af moeten. Kan ook maar zo zijn dat je met de WD40 en de brander aan de slag moet.
Ik heb zelf helaas geen ervaring met de 92 constructie. Succes!

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 19 apr, 2013 10:50

Idd inlezen is een belangrijk begin, zeker voor een auto als de 92!

Helaas Merlijn, zoals je dat wil gaat 't 'm niet worden.
Heb veel en jarenlange ervaring met dit type auto en de constructie, stuur je wel een pb.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » vr 19 apr, 2013 11:37

Ik heb gekeken in het serviceboek en daar staat zoveel als 'haal de wielmoer los en neem de trommel af', waarbij ze nog wel opmerken op te letten dat de remschoenen los van de trommel moeten zijn.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 21 apr, 2013 21:48

92 remtrommels zijn -muv het laatste type dat ook op de 93 gevoerd is- erg kwetsbaar. Forceren dmv bijv slaan is af te raden.
Type trommeltrekker lijkt op de originele en degelijk genoeg.
Let op erop dat ie van fijne draad voorzien is en dat het contactvlak aan de punt de juiste vorm heeft en precies recht en in het midden van de as draagt..

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » ma 22 apr, 2013 9:12

Gistermiddag nog maar eens gekeken en zoals ik het zie zitten ze conisch en daarom ook zo gruwelijk vast. Zo'n remtrommeltrekker als op de plaat hierboven wil ik inderdaad aanschaffen. Volgens mij is t'ie ook te gebruiken voor de V4 remtrommels, dus dat verantwoord mijn investering enigzins :wink: . Nu nog even een bedrijfje zoeken die ze verkoopt voor een passende prijs. To be continued!

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » ma 22 apr, 2013 9:37

Mee eens, vooralsnog heb ik alleen een universele gevonden bij Vocor in Geldermalsen maar vraag me af of die past en krachtig genoeg is. Verder wel serieus spul bij de Volvo clubwinkel gezien maar kan me voorstellen dat die ook niet zomaar past ...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 22 apr, 2013 9:51

Je kunt er een maken uit een oude velg.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 22 apr, 2013 21:21

Oude velg heb ik ook geprobeerd, voor een 92 eigenlijk niet sterk genoeg uit te voeren, dan nog zijn de fijne draad en de centrering crusiaal.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » wo 24 apr, 2013 13:35

Nou, de remtrommels aan de voorzijde zijn er inmiddels af :D , en met behulp van het juiste gereedschap viel het eigenlijk best mee. Eerst de wielmoer weer op de as gedraaid om te voorkomen dat het geheel bij het losschieten door de uitgeoefende kracht eraf zou springen. Daarna een bij de lokale garage geleende oude maar brute remtrommeltrekker geplaatst met behulp van de schroefgaten en wielbouten. Vervolgens de zaak flink onder spanning gezet, daarna de gasbrander erop en na een seconde of 20 schoten ze met een doffe klap netjes los. Weer wat geleerd en nu op naar de volgende ronde: het verzamelen van nieuwe remonderdelen.

thales
Geregistreerd lid

Bericht door thales » wo 24 apr, 2013 16:48

Ik heb de trommels van mijn 92b prima los gekregen met een zgn. slagtrekker, een zwaarder uitgevoerde poelietrekker met vijf "poten", universeel, past op alle remtrommels e.a.. Slag omdat je er na bevestiging op kunt slaan om de trommel los te maken. Werkte goed en geen vlam nodig.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 24 apr, 2013 21:08

Zoals gezegd is het eerste type trommels uitermate kwetsbaar.
De trommels kunnen natuurlijk uitstekend tegen hitte, de soort vlam en de plaats van verwarmen is belangrijk, met niet te compacte bunsenblauwe (zuurstofarme vlam) van buitenaf aan de omtrek verwarmen zoals de remmen dat zelf doen. Afijn, los en indien goed gedaan dan zullen hiermee geen scheurtjes ontstaan zijn.
Het tweede type die zeer waarschijnlijk onder de auto van thales zitten (want chassisno boven 12000) zijn veel beter bestand tegen thermische spanningen en mechansich geweld als van een slagtrekker.

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » wo 24 apr, 2013 21:42

thales schreef:Ik heb de trommels van mijn 92b prima los gekregen met een zgn. slagtrekker, een zwaarder uitgevoerde poelietrekker met vijf "poten", universeel, past op alle remtrommels e.a.. Slag omdat je er na bevestiging op kunt slaan om de trommel los te maken. Werkte goed en geen vlam nodig.

Congrats! Foto van het gereedschap en trommels misschien ff plaatsen ter lering en vermaak?

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » do 25 apr, 2013 14:12

Ik heb een foto gemaakt, moet alleen nog even lezen hoe ik die kan plaatsen. Wil sowiso regelmatig e.e.a. over het weer op de weg brengen van deze oude dame posten de komende tijd. Wordt vervolgt!

Vevaxeln
Geregistreerd lid

Bericht door Vevaxeln » wo 24 jul, 2013 22:06

Voordat ik met mijn tip kom, kleed ik hem nog even in met een verhaal over hoe ik hier achter ben gekomen.

Voor mijn 96 ltd edition moest ook ik eens nieuwe remvoeringen installeren en liep zo ook tegen onvindbaarheid van de juiste poelietrekker aan. veel rondgebeld en links en rechts geïnformeerd. Echter de specifieker poelietrekker was niet in de buurt vindbaar. Vervolgens heb ik maar de complete achteras van een reeds gesloopte 96 op mijn fiets getrokken en ben naar mijn automaterialen zaak getogen. Dat kon toen allen nog in op zaterdagochtenden in het pittoreske Baarn. Dit was eind jaren 90 speciaal voor de oldtimer sleutelaars en beunhazen, maar helaas is deze zaak nu helemaal gesloten. Was altijd onderhoudend en zeker gezellig op die zaterdagochtenden. Zo kreeg ik op een gegeven moment zelfs de bijnaam "Pippi" :P . Maar op die zaterdag ochtend bleek niemand van het personeel en ook niet de aanwezigen mij te kunnen helpen aan die gewraakte poelietrekker. :shock: Er werd alleen maar over mij, mijn fiets en mijn achteras gegrapt. :oops: Teleurgesteld wilde ik juist de deur uitstappen, toen een WOII JEEP daar stopte en een vent in legergroen uitstapte. "je sou het hem nog kenne froage" zij een van de mannen in onmiskenbaar Spakenburgs (deed geloof zlf ik iets met protserige Amerikanen uit de 80ies :roll: ) "Tommie heb self een heel arsenoal aajn gereedsjchaap". "Tommy" bleek gelukkig heel serieus en behulpzaam. Zonder blikken of blozen, zij hij dat hij handig tooltje daarvoor had liggen; een zo genaamde "naaftrekker". Het blijkt dat JEEP bij een bepaalde onderhoudsklus dergelijk gereedschap heeft: http://www.cemeco.com/en/images/us-450002.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; . Deze naaftrekker kan met de eigen wielbouten ook op de trommels van Saab worden bevestigd, voordat de eigenlijke trekschroef wordt aangehaald. Ik meen me te herinneren dat ik maar 3 van de 4 poten van de naaftrekker op de saabtrommel (die 5 gaten heeft), heb bevestigd. Ik was er goed mee geholpen. Ik heb "Tommy" een lekker speciaalbiertje als dank cadeau gedaan voor de leen en heb de "Spakenburgse Yankee" later ook nog even gecomplimenteerd! Mijn tip: ga eens te rade bij een JEEPsleutelaar voor het lenen van zijn Naaftrekker; die zou ook zo maar kunnen passen op de 92! :O:

Plaats reactie