Lekkende carborateur

1947-1967
WIS
Geregistreerd lid

Lekkende carborateur

Bericht door WIS » do 13 sep, 2012 12:10

Mijn carborateur Solex 40 AI van m'n 96 (1961) lekt.
Het lijkt alsof de bovenste pakking lekt en/of de ring van de benzine aanvoer.

Het meest voor de hand liggend is de pakking(en) vervangen. Ben op zoek naar een setje pakkingen.
Wel iets gevonden voor de 40 BI.

Wat is het verschil tussen de 40 AI en BI?

Kan ook pakkingen zelf maken uit een vel pakking papier en eventueel met vloeibare pakking werken.

Heb echter geen ervaring met carboratuers en zou graag wat advies van ervaren forummers horen

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Re: Lekkende carborateur

Bericht door Andrys Posthuma » vr 14 sep, 2012 10:54

Pfoe... 40 AI of BI. 't Zal wel een andere carburateur zijn! Heb je al gegoogled?

Pakkingen zelf maken kan altijd natuurlijk. Zorg voor een setje holpijpjes (wat? van deze dingen dus: http://www.ldenhartog-toolstore.nl/asso ... s-set.html).

Vloeibare pakking zou ik zeker niet doen, de meeste versies zijn niet bestand tegen benzine. Ze zijn er wel, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Ik zou eerst gaan kijken waar de lekkage zit: luchtfilter eraf, dan kun je beter kijken, fotootje op het forum zetten. Hoe vreselijk lekt het eigenlijk?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 14 sep, 2012 12:26

Om diverse redenen (veiligheid, levensduur/betrouwbaarheid/drivability tweetakt en kosten) is het zaak de lekkage zo spoedig mogelijk op te heffen.
Natuurlijk is zelf maken mogelijk, idd is zelf maken mogelijk. Met een hobbymesje, een schaar , soms een passer en idd, de holpijpen kom je een heel eind.
Tegenwoordig is het naar voorbeeld laten vervaardigen met een lasermachine ook een mogelijkheid maar daar moet je wel de mogelijkheden toe kennen.
Bij zelf maken is de hulp van een potlood of het met de vingers wrijven tegen het te dupliceren oppervlak (papier goed stilhouden!) vaak een uitkomst.
Gebruik wel exact de goede dikte pakkingpapier en zorg dat het eindresultaat nauwkeurig past, dit is nóg belangrijker dan pakkingen voor bijv het koel of oliesysteem.

Hiet nog een link voor mooie parts, oa carb:
http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=348" onclick="window.open(this.href);return false;
en anders BCCP fuel systems (ff googelen) hier in NL.
Suc6!

Ps Idd zeer goed pakkingsmeerspul wat Melle aanbeveelt, echter; eigenlijk voor andere oppervlakken/flenzen, een carburateur dien je als bij eerste montage met papier/kurk of rubber pakkingmateriaal lekdicht te kunnen krijgen en houden.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » vr 14 sep, 2012 19:36

Hier zijn wat foto's van de lekkage. Dit is nadat ik het blok een keer heb schoon gespoten.
Hierna was de hele carb weer 'nat'

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben maar begonnen met de bovenste deel van de carb te demonteren.
schoon/droog maken en dan kijken of het weg is.
Wat mij hier bij opviel is dat er een open verbinding is met de vlotterkamer, klopt dat?

Afbeelding

Afbeelding

Mbt het verschil tussen een AI en BI heb ik wel wat gevonden.
Waar het mij in eerste instantie om gaat is of ik een setje BI pakkingen zou kunnen gebruiken

Afbeelding

Afbeelding

ook een site met een setje pakkingen, hoera, maar die reageert niet 19/9 AANPASSING: Reageerde wel

Afbeelding

moet eerst nu kijken of de bovenkant droog blijft.
Dan is mijn plan om de carb van het inlaatspruitstuk los te halen, maar dan wil ik wel een nwe pakking hebben, want die zier er niet goed uit (naar mijn idee)

Zal kijken of ik in de buurt een vel pakking papier kan vinden of anders die van classicsaabracing bestellen (die hebben overigens ook de pakking tussen het inlaatspruitstuk en het motor blok zag ik.

Mbt de vloeibare pakking:
Moet dat worden gebruikt samen met de pakking (oud of nieuw) of moet alleen de vloeibare pakking gebruikt worden in plaats van een ' papieren' pakking.

In het infoblad staat dat Loctide 5923 goed bestendig is tegen olie. Er staat niets over benzine.

Nog steeds is elk commentaar van harte welkom, het is de eerste keer dat ik een auto carb openschroef na dat ik 40 jaar geleden m'n laatste brommer carb dicht schroefde....

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » vr 14 sep, 2012 20:24

had de verkeerde code gebruikt en die ene was een test of dat de goede was, ze staan er nu allemaal op :)

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Lekkende carburateur

Bericht door 72sonett3 » vr 14 sep, 2012 20:26

Zichtbare foto's;

(aangepast)

(Gebruik eerst de 'Voorbeeld' knop, als je dan de foto's ziet is het OK, gebruik dan pas 'Bevestig'.)

Er is altijd een open verbinding naar de vlotterkamer, direct of indirect (via een klepje).

Een carburateur lekt omdat de vlotter lek- of losgeraakt is, omdat de vlotternaald niet meer afsluit of omdat het membraan in de acceleratiepomp lek is.

Ik heb alleen maar V4's met andere carburateurs, van deze 40AI weet ik verder niks... :(

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » vr 14 sep, 2012 20:31

@sb153b

Hoe weet ik de exacte dikte van de pakking. Meten van wat er tussen zit is de samengepreste dikte, is dat dan de juiste dikte?

Als je kijkt naar de pakking tussen de carb en het inlaatspruitstuk dat denk ik dat de zichtbare stukjes een soort van opgezwollen zijn, was dat de juiste dikte?

Maakt het iets uit of de pakking 0,3 of bv 0,5 mm dik is?

Ik zou denken dat die niet zo krities is .

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » vr 14 sep, 2012 20:44

@72sonnet3
Een carburateur lekt omdat de vlotter lek- of losgeraakt is, omdat de vlotternaald niet meer afsluit of omdat het membraan in de acceleratiepomp lek is.
Vlotter is niet lek, heb ik naar gekeken
De vlotternaald: is dat het pennetje in onderstaande foto?
Afbeelding

Daar merkte ik wel dat als ik die met mn vinger indrukte het niet altijd terug kwam. Zal hier nog een keer naar kijken en losmaken.

Membraam van de acceleratie pomp zegt mij niet zoveel, zit dat in de carb?

Heb in de tekeningen niet iets gezien wat daar op lijkt (maar ja zie mijn opmerking over 40 jaar geleden..) en ook bij de bijschriften staat niet iets wat op membraan/acceleratie pomp lijkt

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 14 sep, 2012 20:50

WIS schreef:Maakt het iets uit of de pakking 0,3 of bv 0,5 mm dik is?
In theorie hangt het er van af of de vlotter en -naald aan het deksel zitten of aan de vlotterkamer zelf (de 'body' van de carburateur).

In het eerste geval komt met een (te) dikke pakking de vlotter hoger boven het goede benzineniveau te hangen en er komt dan te veel benzine in de vlotterkamer. Je moet dan dus eventueel het vlotterniveau aanpassen door de vlotterarm iets te verbuigen.

In het tweede geval maakt het niet uit.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 14 sep, 2012 21:13

WIS schreef:Vlotter is niet lek, heb ik naar gekeken
Met alleen er naar kijken kun je dat niet altijd goed vaststellen; hou hem met een tang een tijdje in een bakje goed heet water, als er belletjes uit komen is hij lek.
De vlotternaald: is dat het pennetje in onderstaande foto?
Ja,lijkt er wel op. Zit de benzinetoevoer aan de andere kant? (Volgens de tekening wel.) De zitting en de naald kunnen slijten, dan sluit hij niet goed meer af en de vlotterkamer stroomt over. In een goede revisieset zit een nieuwe afsluiter.
Membraam van de acceleratie pomp zegt mij niet zoveel, zit dat in de carb?
Doorgaans wel, maar deze lijkt die niet te hebben.

Op de tekening zie ik nu ook dat de naaldafsluiter in het deksel zit (en de vlotter in de vlotterkamer). De dikte van de pakking tussen desksel en vlotterkamer is dus van invloed op het benzineniveau.

(Zoals gezegd; ik weet niet veel van de 2T).

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 14 sep, 2012 21:16

Pakkingdikte is best kritisch oa omdat het vlotterniveau erdoor beïnvloed wordt en de afdichting moet zo dik zijn dat ie afdicht en zo dun dat ie stabiel blijft afdichten.

Als ie lekdicht te krijgen is zonder enig gebruik van vloeib pakking is dat een aanrader omdat vervuiling van kanaaltjes en ruimten dan uitgesloten is en eventueel demonteren en monteren op termijn een stuk makkelijker omdat eea niet verkleeft of de pasvlakken "vervuilt" met pakkingresten.
Als er evt toch oneffenheden gedicht moeten worden dan is 2 comp "staal" daar meer aangewezen voor, evt nog licht & secuur vlakken op een glasplaat met Jif.

Denk idd dat je het bij dergelijke volumes brandstof moet zoeken in een lekke vlotter, defecte/ingesleten vlotternaald of naaldzitting.
Iig lijkt het me met het oog op brandgevaar verstandig om even neit te rijden tot het probleem is opgelosst.

Johan96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Johan96V4 » vr 14 sep, 2012 21:36

Gaten in het pakkingpapier van allerlei diameters zijn snel en moooi rond te maken met een gatentang waar je ook bijvoorbeeld gaten mee in een riem maakt. In veel huishoudens is zo'n tang wel aanwezig.
Met een stanleymes en een gatentang was ik snel klaar met de carburateurpakking.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » vr 14 sep, 2012 21:56

lijkt logisch dat de pakking dikte op deze plaats wel van belang is.
Heb het niet gemeten, maar schat dat de dikte 0,2 of 0,3 mm is, het was behoorlijk dun. (AANGEPAST 15/9: gemeten pakking is 0,7 mm inschatting was dus niet goed)

Is hier van dan een spec te vinden, ik heb op dit moment (kan waarschijnlijk het ' echte' werkplaats boek overnemen, maar dat is niet op hele kote termijn) alleen het Autopress Workshop Manual.
Staat er iets over de carb pakkingen in het uitgebreide werkplaats manual wel iets?
Ik hoop dat een van jullie dit boek heeft.

@sb153b
Kan me wel vinden in jouw verklaring omdat de hoeveelheid ' nattigheid' niet zo snel langs een lekke pakking kan denk ik.

Ga dus even niet rijden (heb overigens pas nog een 350 km gereden :-S+ ) en morgen verder sleutelen.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » wo 19 sep, 2012 19:08

Inmiddels een kleine 50 km gereden en het lijkt er op dat er niets meer lekt. Blijf het wel in de gaten houden.
Heb nl alleen de carb deksel 2x gedemonteerd en gemonteerd. Vlotter eruit gehaald en vlg metheode 72sonnet3 gecheckt of ie lekte. Was niet zo. Dus eigenlijk niks gedaan. Wel een setje pakkingen in bestelling dus die gaan er nog een keer op.

sonett003
Geregistreerd lid

Bericht door sonett003 » wo 19 sep, 2012 19:20

Zweedse Saabclub heeft veel pakkingdelen/sets op voorraad, kijk oa op deze pagina's

https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... ?Pagenum=7" onclick="window.open(this.href);return false;

https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... ?Pagenum=8" onclick="window.open(this.href);return false;

https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... ?Pagenum=9" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie