velgen kleur Saab 96 1961
-
WIS
- Geregistreerd lid
velgen kleur Saab 96 1961
Hallo,
Zoals elders op dit forum aangegeven ben ik sinds kort de trotse eigenaar van een Saab 96 uit 1961.
De 96 heeft groen velgen en vlg de vorige eigenaar, die deze 96 uit Zweden importeerde, waren rode en groen velgen de standaard kleuren in Zweden voor dit model.
Heb wel kunnen vinden dat vanaf aug 1961 zilver-grijze velgen zijn toegepast, maar kan nergens iets vinden over de rode en groene velgen.
Op grond van ' lineaire interpolatie' is mijn 96 uit maart 1961
Iemand die weet waar hierover iets meer te vinden is?
Wim
Zoals elders op dit forum aangegeven ben ik sinds kort de trotse eigenaar van een Saab 96 uit 1961.
De 96 heeft groen velgen en vlg de vorige eigenaar, die deze 96 uit Zweden importeerde, waren rode en groen velgen de standaard kleuren in Zweden voor dit model.
Heb wel kunnen vinden dat vanaf aug 1961 zilver-grijze velgen zijn toegepast, maar kan nergens iets vinden over de rode en groene velgen.
Op grond van ' lineaire interpolatie' is mijn 96 uit maart 1961
Iemand die weet waar hierover iets meer te vinden is?
Wim
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Re: velgen kleur Saab 96 1961
Mijn wiite 96 had origineel witte velgen:

maar er waren er ook met zwarte velgen:

en rode velgen:

Bruinbeige 96's hadden (meestal?) groene velgen:

Rode 96's hadden (meestal) rode velgen:

Hoe het met de blauwe zat kan ik zo direct niet terugvinden

maar er waren er ook met zwarte velgen:

en rode velgen:

Bruinbeige 96's hadden (meestal?) groene velgen:
Rode 96's hadden (meestal) rode velgen:

Hoe het met de blauwe zat kan ik zo direct niet terugvinden
-
WIS
- Geregistreerd lid

Mijn velgen zijn inderdaad groen en heb inderdaad dan ook een bruinbeige versie.
Deze foto is overigens uit 2000. momenteel zien ze er iets minder uit
Is hiervan een RAL kleur code bekend oid?
Ik denk erover om de velgen te laten poedercoaten zodat ze er weer netjes uitzien als eerste actie om mijn 15 jaren plan te starten
8.7.2012: NB de foto is van 10 jaar geleden en inmiddels zijn ze niet meer zo mooi
-
WIS
- Geregistreerd lid
Ja, de juiste kleur van de groene velgen.
Er is niet veel te vinden over de details van de velg kleuren en ben dus nog steeds op zoek naar een precieze beschrijving van de originele groene kleur van m'n velgen.
Iemand met meer info?
Er is niet veel te vinden over de details van de velg kleuren en ben dus nog steeds op zoek naar een precieze beschrijving van de originele groene kleur van m'n velgen.
Iemand met meer info?
-
JanJunior
- Geregistreerd lid
Bruinbeige carrosserie had inderdaad groene velgen, maar ook groene biezen tussen body en spatborden.
Voor de wielen lijkt op mijn scherm RAL 6009 goed op wat de kleur zou moeten zijn, maar geen enkele garantie natuurlijk want mijn scherm is niet gekalibreerd.

Jan
Voor de wielen lijkt op mijn scherm RAL 6009 goed op wat de kleur zou moeten zijn, maar geen enkele garantie natuurlijk want mijn scherm is niet gekalibreerd.
Jan
-
Funky Dude
- In memoriam †
Ik er misschien toch nog even over denken of je zou de velgen niet zult (laten) spuiten, poedercoaten geeft een andere "look" en strookt eigenlijk niet met het nostalgische plaatje (De term "overgerestaureerd" dringt zich op)
. De velgen van mijn 95 zijn ook gecoat (met een scheur in de coating) maar ik kan er niet aan wennen en heb dus al een setje opknappers liggen om ze t.z.t. te vervangen.
Is het niet ook een carrosseriekleur? http://temp.saabklubben.nu/farger/farger.shtml
Is het niet ook een carrosseriekleur? http://temp.saabklubben.nu/farger/farger.shtml
-
sonett003
- Geregistreerd lid
Jan zit aardig in de richting. RAL 6009 komt qua RAL kleur het dichtst bij de originele Saab kleur Gn 2L Mörkgrön (Syntem AG-21-219) Volgens Ture Stam, chef monteur bij het museum, was dit de juiste velgkleur voor de latere groene velgen.
Een en ander volgens mijn SAAB Original Färg stalenkaart uit 1963.
De groene 93 velgen waren een tintje donkerder (RAL 6012 ??).
(Info ca zeven jaar geleden verkregen)
Een en ander volgens mijn SAAB Original Färg stalenkaart uit 1963.
De groene 93 velgen waren een tintje donkerder (RAL 6012 ??).
(Info ca zeven jaar geleden verkregen)
-
WIS
- Geregistreerd lid
Mijn Saabje is uit feb 1961.
Denk dus dat de kleur voor mijn velgen voor de vroegere groene velgen gezocht moet worden. Donkerder zoals die van de groene 93 velgen? Dus RAL 6012?
De velgen zijn vlg de vorige eigenaar in Zweden wel geverfd, hoewel dat op de foto niet zo lijkt. Maar er zijn duidelijke verf sporen te zien op het ventiel.
Mbt de bies; heb een set groen bies klaar liggen om te monteren. is hiervoor ook een RAL kleur codering beschikbaar? Die ik heb zijn wat aan de lichte kant.
Groen is geloof ik wel een weinig voorkomende kleur for the biezen en de velgen.
Uiteindelijk overweeg ik de velgen in de juiste groen kleur te laten poedercoaten en witte wangen (al dan niet los) te monteren zoals in de foto van de 0J 46.410 eerder in dit topic
Denk dus dat de kleur voor mijn velgen voor de vroegere groene velgen gezocht moet worden. Donkerder zoals die van de groene 93 velgen? Dus RAL 6012?
De velgen zijn vlg de vorige eigenaar in Zweden wel geverfd, hoewel dat op de foto niet zo lijkt. Maar er zijn duidelijke verf sporen te zien op het ventiel.
Mbt de bies; heb een set groen bies klaar liggen om te monteren. is hiervoor ook een RAL kleur codering beschikbaar? Die ik heb zijn wat aan de lichte kant.
Groen is geloof ik wel een weinig voorkomende kleur for the biezen en de velgen.
Uiteindelijk overweeg ik de velgen in de juiste groen kleur te laten poedercoaten en witte wangen (al dan niet los) te monteren zoals in de foto van de 0J 46.410 eerder in dit topic
-
JanJunior
- Geregistreerd lid
Kijk nou even rustig en zorgvuldig naar wat sonett003 zegt...
Als je een RAL kleur wil gebruiken (vanwege poedercoat) is 6009 de kleur die het dichtst bij het originele Gn2L komt.
Die RAL 6009 moet je dus hebben, of je laat verf mengen in de juiste kleur (Gn2L) en laat of gaat dan de velgen spuiten.
93-velgen zijn donkerder (ongeveer RAL 6012?), maar daar is bij een '61-er 96 natuurlijk geen sprake van
en in september 61 is men overgestapt naar een universele kleur voor de velgen (niet groen), dat is vanwege de productiemaand van jouw 96 ook geen optie.
Helder dacht ik, gewoon 6009 laten coaten

Jan
Als je een RAL kleur wil gebruiken (vanwege poedercoat) is 6009 de kleur die het dichtst bij het originele Gn2L komt.
Die RAL 6009 moet je dus hebben, of je laat verf mengen in de juiste kleur (Gn2L) en laat of gaat dan de velgen spuiten.
93-velgen zijn donkerder (ongeveer RAL 6012?), maar daar is bij een '61-er 96 natuurlijk geen sprake van
Helder dacht ik, gewoon 6009 laten coaten
Jan
-
WIS
- Geregistreerd lid
Ja, je hebt gelijk.
Had me even op het verkeerde been laten zetten door de stalen kaart uit 1963 vlak na de latere groene velgen, maar ja toen gebruikten ze geen groen velgen meer
Dan is het weer aan mij wat te doen: coaten of spuiten.
@ Funky: kun je een foto van een gepoedergecoate velg posten?
Had me even op het verkeerde been laten zetten door de stalen kaart uit 1963 vlak na de latere groene velgen, maar ja toen gebruikten ze geen groen velgen meer
Dan is het weer aan mij wat te doen: coaten of spuiten.
@ Funky: kun je een foto van een gepoedergecoate velg posten?
-
JanJunior
- Geregistreerd lid
Geen probleem, blij dat je het weer allemaal in beeld hebt 

Jan
Jan
-
Funky Dude
- In memoriam †
Zal dit weekeinde even een poging wagen.
En gewoon uit nieuwsgierigheid: weet iemand ook welke kleur rood voor velgen werd gebruikt?
En gewoon uit nieuwsgierigheid: weet iemand ook welke kleur rood voor velgen werd gebruikt?
-
JanJunior
- Geregistreerd lid
Rode velgen waren volgens mij "gewoon" toreadorrood, R2 dus.
In poedercoat zou dat zomaar op RAL 3003 kunnen lijken

Jan
In poedercoat zou dat zomaar op RAL 3003 kunnen lijken
Jan
-
Funky Dude
- In memoriam †
Hier wat kiekjes, met het blote oog valt het verschil nog wat beter op, ik hoop dat dit voldoende is voor een indruk.
Gecoat:

Gespoten, uit het setje opknappers:

Beide in 1 beeld:

Scheur in de coating (zat er al in toen ik 'm kocht), een gespoten velg herstel je net even wat makkelijker.

Hier kun je de emaille-achtige indruk die het coaten geeft het duidelijkst zien (ondanks dat het niet helemaal scherp is).
Wat je doet moet je natuurlijk zelf weten, wilde je alleen even op het optische verschil wijzen.
Gecoat:

Gespoten, uit het setje opknappers:

Beide in 1 beeld:

Scheur in de coating (zat er al in toen ik 'm kocht), een gespoten velg herstel je net even wat makkelijker.

Hier kun je de emaille-achtige indruk die het coaten geeft het duidelijkst zien (ondanks dat het niet helemaal scherp is).
Wat je doet moet je natuurlijk zelf weten, wilde je alleen even op het optische verschil wijzen.
-
WIS
- Geregistreerd lid
Gespoten ziet er wel iets strakker uit.
Bedankt voor de foto's, ga ik toch weer twijfelen of spuiten niet mooier is
Bedankt voor de foto's, ga ik toch weer twijfelen of spuiten niet mooier is