Pagina 1 van 2

Geplaatst: zo 03 aug, 2008 16:33
door jonatas 900s
Transit?

Die motor zat ook in de 20m fordjes.

Geplaatst: zo 03 aug, 2008 16:37
door verde900
ik ken ze van 82 en van 93pk's, zaten o.a. in de Ford Zephyr

Geplaatst: zo 03 aug, 2008 16:39
door Tjeho
De E.s.s.e.x. motor is de engelse variant van de duitse (Cologne) V4 motor. De laatste zit in de saab. Buiten dat deze motoren beiden een V4 zijn, zijn de onderdelen niet uitwisselbaar.

Geplaatst: zo 03 aug, 2008 16:48
door jonatas 900s
Dat zijn ze zeker... Maar Google eens op die motor (dat kan jij vast wel..) :wink:

Overigens zou ik adviseren een dieseltje te nemen voor zo'n rit.....

Geplaatst: zo 03 aug, 2008 16:58
door jonatas 900s
De Engelse Transits werden oorspronkelijk uitgerust met een Essex V4 1.7, 2.0 liter benzinemotor. Op het Europese vasteland werden de Transits geproduceerd in de Duitse ateliers en afgeleverd met Duitse Ford Taunus V4 1.7 of 2.0 liter benzinemotoren. Al snel werd de bestelwagen ook afgeleverd met een Perkins dieselmotor, omdat dit motorblok te lang was voor het oorspronkelijke ontwerp werd de neus van de dieselversie aangepast: radiator en rooster kwamen naar voren. Omdat deze geleende dieselmotor slechts een beperkte trekkracht opleverde (31KW of 41PK) was de uitvoering met Perkins-motor nooit echt populair en zou ze in 1974 vervangen worden door een eigen Ford motor van het York-type.

De dieselneus accomodeert ook de grotere Ford Essex V6 3.0 liter benzinemotor, deze werd van 1967 tot 1988 door de Ford Motor Company geproduceerd in Dagenham, Essex (UK), vandaar ook de benaming. Het merkwaardige ontwerp van dit motorblok was voorzien om afgewerkt te kunnen worden tot zowel een benzine- als een dieselmotor. Hoewel deze laatste nooit in productie kwam, draagt de Essex V6 de sporen van dit unieke ontwerp en levert het een zware en solide benzinemotor op met een nuttig vermogen van 74 kW of 100 PK.

Tot eind jaren '80 werden politievoertuigen en ambulances met deze vinnigere motor uitgerust en al snel vond deze combinatie ook zijn weg naar de particuliere gebruikers die graag hun originele Essex V4 motor en platte rooster ruilden voor een zescylinder en de uitgebouwde neus.

Geplaatst: zo 03 aug, 2008 17:18
door jonatas 900s
Dat is een vrolijk ding van binnen 8)

Is zeker wel iets van te maken...

Geplaatst: zo 03 aug, 2008 17:33
door jonatas 900s
Hmmm... tja, een diesel die 1:10 loopt is net zo duur als een LPG die 1:5 doet.....+ de kosten van de installatie en evt. gaskop...
De betrouwbaarheid van een dieseltje is natuurlijk ook velen malen beter...

Geplaatst: zo 03 aug, 2008 20:41
door mailmichiel
Als ik even google op Ford Transit Autohome lpg dan vind ik wel het een en ander. Leuk busje hoor. Hier klik staat er een uit 1977 met een 1.7 V4, lijkt al meer zoals je het bij Saab ziet (met technische gegevens voor de liefhebber)

Geplaatst: zo 03 aug, 2008 21:00
door Tjeho
Het feit dat er een 1.7 V4 staat wil nog niet zeggen dat het een saab motor is, de engelse V4 motoren waren leverbaar in 1700 en 2000cc.

Re: 2.0 ltr V4 engelse "E.s.s.e.x" motor

Geplaatst: zo 03 aug, 2008 22:54
door 72sonett3
willeme 1 schreef:ga morgen kijken naar een oude camper om mee op en neer te reizen naar het zuiden...
In Hoogkerk, in de bocht bij de spoorwegovergang achter de suikerfabriek, staat ook al een hele tijd zo een Ford Transit camper te koop. Ik kwam er dagelijks langs en heb wel eens gedacht te kijken wat voor motor daar i zat; een 1700 HC V4 of zo een Ess'ex V4.

Geplaatst: ma 04 aug, 2008 21:17
door mailmichiel
he, jammer de link doet het niet meer. Nu ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig geworden. Een oude benz?

Afbeelding

Geplaatst: ma 04 aug, 2008 22:15
door Tjeho
Of deze?

Afbeelding

Geplaatst: wo 06 aug, 2008 11:20
door Ulwembu
In Duitsland hebben ze anders ook gewoon exportkentekens. Dat was handiger geweest ;)

Geplaatst: do 07 aug, 2008 0:06
door jonatas 900s
Leuk ding Koos, veel plezier ermee!

Geplaatst: do 07 aug, 2008 22:05
door jonatas 900s
Afplakband van 3M gebruiken, dat is de beste.