2.0 ltr V4 engelse "E.s.s.e.x" motor
-
Tjeho
- Geregistreerd lid
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
De Engelse Transits werden oorspronkelijk uitgerust met een Essex V4 1.7, 2.0 liter benzinemotor. Op het Europese vasteland werden de Transits geproduceerd in de Duitse ateliers en afgeleverd met Duitse Ford Taunus V4 1.7 of 2.0 liter benzinemotoren. Al snel werd de bestelwagen ook afgeleverd met een Perkins dieselmotor, omdat dit motorblok te lang was voor het oorspronkelijke ontwerp werd de neus van de dieselversie aangepast: radiator en rooster kwamen naar voren. Omdat deze geleende dieselmotor slechts een beperkte trekkracht opleverde (31KW of 41PK) was de uitvoering met Perkins-motor nooit echt populair en zou ze in 1974 vervangen worden door een eigen Ford motor van het York-type.
De dieselneus accomodeert ook de grotere Ford Essex V6 3.0 liter benzinemotor, deze werd van 1967 tot 1988 door de Ford Motor Company geproduceerd in Dagenham, Essex (UK), vandaar ook de benaming. Het merkwaardige ontwerp van dit motorblok was voorzien om afgewerkt te kunnen worden tot zowel een benzine- als een dieselmotor. Hoewel deze laatste nooit in productie kwam, draagt de Essex V6 de sporen van dit unieke ontwerp en levert het een zware en solide benzinemotor op met een nuttig vermogen van 74 kW of 100 PK.
Tot eind jaren '80 werden politievoertuigen en ambulances met deze vinnigere motor uitgerust en al snel vond deze combinatie ook zijn weg naar de particuliere gebruikers die graag hun originele Essex V4 motor en platte rooster ruilden voor een zescylinder en de uitgebouwde neus.
De dieselneus accomodeert ook de grotere Ford Essex V6 3.0 liter benzinemotor, deze werd van 1967 tot 1988 door de Ford Motor Company geproduceerd in Dagenham, Essex (UK), vandaar ook de benaming. Het merkwaardige ontwerp van dit motorblok was voorzien om afgewerkt te kunnen worden tot zowel een benzine- als een dieselmotor. Hoewel deze laatste nooit in productie kwam, draagt de Essex V6 de sporen van dit unieke ontwerp en levert het een zware en solide benzinemotor op met een nuttig vermogen van 74 kW of 100 PK.
Tot eind jaren '80 werden politievoertuigen en ambulances met deze vinnigere motor uitgerust en al snel vond deze combinatie ook zijn weg naar de particuliere gebruikers die graag hun originele Essex V4 motor en platte rooster ruilden voor een zescylinder en de uitgebouwde neus.
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
-
mailmichiel
- Donateur (2x)

Als ik even google op Ford Transit Autohome lpg dan vind ik wel het een en ander. Leuk busje hoor. Hier klik staat er een uit 1977 met een 1.7 V4, lijkt al meer zoals je het bij Saab ziet (met technische gegevens voor de liefhebber)
-
Tjeho
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: 2.0 ltr V4 engelse "E.s.s.e.x" motor
In Hoogkerk, in de bocht bij de spoorwegovergang achter de suikerfabriek, staat ook al een hele tijd zo een Ford Transit camper te koop. Ik kwam er dagelijks langs en heb wel eens gedacht te kijken wat voor motor daar i zat; een 1700 HC V4 of zo een Ess'ex V4.willeme 1 schreef:ga morgen kijken naar een oude camper om mee op en neer te reizen naar het zuiden...
-
mailmichiel
- Donateur (2x)

-
Ulwembu
- Geregistreerd lid

