Voorveren vraag 96 V4

1967-1980
Plaats reactie
francofiel
Donateur
Donateur

Voorveren vraag 96 V4

Bericht door francofiel » ma 13 okt, 2025 15:57

Tijdens de, niet verplichte, apk-keuring van mijn '66 V4 kwamen de keurmeester en ik vandaag één gebroken voorveer tegen. De bovenste winding is gebroken en dat is natuurlijk een apk afkeurpuntje. Nou is er niets aan de hand, de apk laat ik vrijwillig doen (juist om mijn eigen werk te laten checken) en ik kan gewoon rijden.

Maar: ik heb gezien dat er verschillende voorveren bestaan voor de V4. Ik heb een vroege uitvoering, die is dus wat lichter in de neus dan de latere versies vermoed ik zo. Welke voorveren moet ik hebben dan? En, hoe kom ik er aan?

Afbeelding

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Voorveren vraag 96 V4

Bericht door U-Poll » ma 13 okt, 2025 18:44

Neem contact op met forummer JOTA! Die kan je niet alleen helpen aan 'nieuwe' veren (setje doen!), maar hij weet ook van de hoed-en-de-rand welke types er zijn en welke je het beste kan gebruiken. ENNN het is reuze leuk om bij hem langs te gaan in Dalfsen (Takt2Aero)... wat hij heeft liggen :shock:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 13 okt, 2025 23:34

Dat dus.

Voordat je begint aan de veren. moet je je heel goed inlezen hoe je die moet verwijderen en opnieuw moet plaatsen. Op de verkeerde manier kan dat fatale gevolgen voor je gezondhei hebben. Er is op het forum genoeg te vinden hierover.

Onderschat het 'veren'-deel van een 96 niet!!!

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » di 14 okt, 2025 9:08

MvR schreef:
ma 13 okt, 2025 23:34
Dat dus.

Voordat je begint aan de veren. moet je je heel goed inlezen hoe je die moet verwijderen en opnieuw moet plaatsen. Op de verkeerde manier kan dat fatale gevolgen voor je gezondhei hebben. Er is op het forum genoeg te vinden hierover.

Onderschat het 'veren'-deel van een 96 niet!!!
Dat het vervangen van veren op de 96 een hachelijke onderneming is was mij al duidelijk, gelukkig. Maar nogmaals een waarschuwing kan nooit kwaad, dank daarvoor. Ik denk dat ik een originele Saab veerspanner moet regelen. (lees, kopen, lenen of huren). Veilig werken is voor mij ontzettend belangrijk. Sowieso vind ik veiligheid belangrijk, daarom laat ik mijn klassiekers ook nog steeds APK-keuren ook al is dat niet langer verplicht.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 14 okt, 2025 12:46

Hierboven staat er eentje op Mplaats. Kopen is misschien te gek, maar als je er eentje hebt, vindt iedereen zijn weg naar je. Klein huurprijsje met forse borg en na een paar keer heb je 'm er wel weer uit.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » di 14 okt, 2025 19:20

Dat was een goede tip, ik heb de originele veerspanner van marktplaats vanmiddag kunnen kopen. Hij is al onderweg met de post :D

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 14 okt, 2025 19:55

francofiel schreef:
di 14 okt, 2025 19:20
Dat was een goede tip, ik heb de originele veerspanner van marktplaats vanmiddag kunnen kopen. Hij is al onderweg met de post :D
Lekker!

(Je kunt onder "Qui s’excuse, s’accuse!" iets plaatsen als: "Ik heb een originele Saab 96-veerspanner te huur: borg [...] en huurprijs [...]. Alleen afhalen en terugbrengen; geen verzending". Of zoiets.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 14 okt, 2025 19:58

Je kunt eventueel ook veren laten maken.

De draaddikte, het aantal windingen, diameter en veerhoogte moet je weten.

Merwede springs Utrecht of VIOD Breukelen…

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 14 okt, 2025 23:54

francofiel schreef:
di 14 okt, 2025 19:20
Alstublieft

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 15 okt, 2025 17:10

MvR schreef:
di 14 okt, 2025 19:55
Lekker!

(Je kunt onder "Qui s’excuse, s’accuse!" iets plaatsen als: "Ik heb een originele Saab 96-veerspanner te huur: borg [...] en huurprijs [...]. Alleen afhalen en terugbrengen; geen verzending". Of zoiets.
Ik heb gezien dat het eigenlijk een setje is: de veerspanner die op de veer komt tijdens het demonteren van de veer en het terugzetten plus een spanner waarmee je de nieuwe veer comprimeert in de bankschroef zodat je de veerspanner nummer 1 kunt plaatsen.
Ik zal dat ding waarmee je de veer als het ware “voor-comprimeert” zelf maken, dan is er straks een set beschikbaar.
Afbeelding

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » zo 19 okt, 2025 13:19

Gisteren is de “marktplaats” Saab 96 veerspanner bij mij binnengekomen. Ik heb om te beginnen het ding goed ontroest en beoordeeld of alle lassen veilig waren, het schroefdraad van de bouten oké is en of het ding veilig te gebruiken is. Daarna een laagje verf en na het drogen hangt ie te shinen aan m’n bord met bijzonder gereedschap:

Afbeelding

Volgende week ga ik naar Zweden, als ik terugkom heb ik als het goed is een paar veren in huis van “jota” en kan ik het klusje uitvoeren.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 19 okt, 2025 16:21

Ik zou, in jouw geval, het hele spulletje even meenemen naar Jota. Dan kun je bij hem even 'droog oefenen'. Johan heeft met al zijn ervaring vast ook nog wel een paar tips voordat je aan de slag gaat. Voorkomt vragen terwijl je in je garage staat te klussen.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » zo 19 okt, 2025 19:41

Dat zou kunnen ware het niet dat hij niet bepaald om de hoek zit. Met 30 jaar sleutelervaring denk ik dat het wel goed gaat komen :lol:

Plaats reactie