V4 uit de mottenballen

1967-1980
wdullaart
Geregistreerd lid

V4 uit de mottenballen

Bericht door wdullaart » vr 25 jul, 2025 22:12

Dag Saab-vrienden. Ik ben nauwelijks actief op het forum maar lees wel al jaren mee. Vooral over de 900 vanwege mijn zwarte T16 cabrio uit 1991. Maar ik heb ook al 25 jaar een Veronagroene V4 uit 1973. Deze heeft uit tijdgebrek meer dan 15 jaar stilgestaan. Lekker droog in een stalling maar hij is er in al die jaren niet op vooruit gegaan, hoewel er nauwelijks roestplekken bij zijn gekomen.
Afbeelding

Onlangs heb ik hem uit de mottenballen gehaald vanwege verhuizing naar een andere stalling. Ik kon natuurlijk slepen maar ik wilde het op eigen kracht doen. Goede gelegenheid om hem eindelijk weer eens te laten lopen.
Voor het starten van de motor eerst de belangrijkste dingen gecontroleerd. De koppeling bleek helemaal droog te staan dus hij bleef vaststaan in zijn achteruit. Bijgevuld met DOT-4 en ontlucht en ik kon weer redelijk schakelen. Vervolgens de andere vloeistoffen gecontroleerd maar nog niet ververst. Doe ik binnenkort.
Eerst de Ford carburateur eraf gehaald en zo goed mogelijk schoongemaakt. Vervolgens verouderde benzineleidingen in het motorgedeelte vervangen (6mm, is dat voldoende?) en het brandstoffilter. Daarna heb ik de motor een paar keer zonder brandstof en bougies laten ronddraaien in de hoop dat de olie op de belangrijkste plaatsen zou komen.

De brandstof was natuurlijk verouderd dus die wilde ik niet meer gebruiken. De aftapplug onder de tank kreeg ik niet los dus alternatief was om de tank leeg te pompen met de benzinepomp. Daarvoor heb ik een los tankje met schone brandstof direct op de carburateur aangesloten en de leiding die vanuit de pomp komt in een leeg vat gehangen. Starten was geen makkie maar na een aantal pogingen en veel starthulp liep hij enigszins. Tijdje laten doorlopen en er bleek nog zo'n 8 liter in de tank te zitten.
Afbeelding

Daarna schone brandstof in de tank en na een paar pogingen liep hij redelijk. Of eigenlijk vrij matig: onregelmatig lopen en veel afslaan. Zeker toen ik de eerste meters reed. Nou wist ik dat de carburateur niet goed was, al sinds ik hem in 2000 kocht. Ik heb niet zoveel kennis van carburateurs maar ik denk dat reviseren een heel gedoe is en al gauw €200 kost, vooral door de manuren.
Ik lees over het alternatief van een Weber 34 ICH die veel solider schijnt te zijn. Kost met pakkingen en handchoke erbij zo'n €400 en dat heb ik er wel voor over. Ik heb een paar vragen waar ik jullie gewaardeerde kennis bij kan gebruiken: kan ik de Weber op de bestaande onderplaat monteren? Maten lijken overeen te komen. Kun je de beugel voor het luchtfilterhuis op de Weber overzetten? Moet ik hem bij het inbouwen eerst afstellen (ja natuurlijk) en hoe doe je zoiets? Wat is een logische plaats voor de handchoke? Links van het stuur denk ik?
Alvast veel dank voor jullie reacties.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: V4 uit de mottenballen

Bericht door redmervand » vr 25 jul, 2025 22:27

Mooi projectje!

En een nieuwe ICH34 zou je zo voor een FoMoCo moeten kunnen vervangen, oude eraf nieuwe erop.
Als je zo’n kit koopt zit er als het goed is wel een handleiding bij hoe je hem moet afstellen.
Eerst de basis, stationairschroef met x slagen vanaf nul, en dan zorgen dat ie loopt en dan verder afstellen.
Google op basic setting ICH34 en je vindt wel wat documenten of filmpjes.

Die beugel voor het luchtfilter gaat niet passen, dus of een nieuwe luchtfilterhuis, of zelf wat hobbyen met de oude.

En choke inderdaad links van het stuur

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 26 jul, 2025 8:54

Mooi dat je 'm weer in de benen helpt.

Ik herinner me een 'carburateur-transplantatie'. De aansluiting van de gasstang op de carburateur zorgde voor wat vragen. Was was onduidelijk, maar misschien is dat met een officiële vervangingskit beter geregeld.

Standaard komen die ICH34 carburateurs met een accelleratiesproeier van 50mm. Volgens ons onvolprezen medelid JoTa werkt een 55mm veel fijner. Die sproeier moet je dan los bestellen.

Voor alle zekerheid zou ik even contact met hem zoeken hierover.

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » za 26 jul, 2025 9:17

Dank voor je snelle reactie. Handleiding met basisinstelling lijkt inderdaad bijgeleverd te worden. Ik ga ermee aan de slag. Over een paar weken dan, want nu eerst op vakantie.
Nog wel een andere vraag: de onderplaat (hoe heet zo’n ding?) van de carburateur, waar twee vacuümslangen op zitten heeft een rammeltje van binnen. Ik heb hem nog niet opengemaakt maar hoort dat zo?
Afbeelding

De slangen zijn overigens niet zo best meer. Ze gaan op de lijst voor vervanging.

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » za 26 jul, 2025 9:39

MvR schreef:De aansluiting van de gasstang op de carburateur zorgde voor wat vragen. Was was onduidelijk, maar misschien is dat met een officiële vervangingskit beter geregeld.

Standaard komen die ICH34 carburateurs met een accelleratiesproeier van 50mm. Volgens ons onvolprezen medelid JoTa werkt een 55mm veel fijner.
Oké dank. Ik lees elders ook dat alles begint met het goed aansluiten van de gasstang. Die moet vooral goed vrij kunnen bewegen.
Goede tip van de acceleratiesproeier. Eerst even zien hoe de bijgeleverde sproeier het doet, anders zal ik hem eventueel vervangen.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 26 jul, 2025 12:45

De gasstang is even proberen, totdat je geen doodligt meer hebt bij het intrappen

Mijn huisvlijt met bouwmarkt spul
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » za 26 jul, 2025 14:16

redmervand schreef:Mijn huisvlijt met bouwmarkt spul
Slim gedaan, dit.
Mag ik vragen wat voor luchtfilter je erop hebt zitten? En hoe zit het vast?

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

V4 uit de mottenballen

Bericht door redmervand » za 26 jul, 2025 14:39

Luchtfilter was de goedkoopste die ik kon vinden, heb de opening wat moeten vergroten om over de carb te kunnen en vervolgens met een grote slangenklem vast gezet.

Deze was het

https://www.mecatechnic.com/nl-NL/prest ... 3MEALw_wcB

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 26 jul, 2025 17:12

wdullaart schreef:
za 26 jul, 2025 9:17
Nog wel een andere vraag: de onderplaat (hoe heet zo’n ding?) van de carburateur, waar twee vacuümslangen op zitten heeft een rammeltje van binnen. Ik heb hem nog niet opengemaakt maar hoort dat zo?
Ja, dat hoort zo. Er zit een metalen kogeltje in dat vrij beweegt. Het is een groter probleem als je het niet hoort rammelen.

Zoals je op de foto's van Redmer ziet zit de chokekabel nogal in de weg, maar daar is helaas weinig aan te doen. Wat luchtfilter betreft, had '73 al het plastic filterhuis? Zo ja dan moet je dat met een beetje handigheid passend kunnen maken.

Wat de plaatsing van de chokeknop betreft, als het goed is zit er links op de stuurkolom een gat met een rubberen plug. Als je die plug uit het gat peutert kan je daar de knop monteren, op de officiële plaats.

Bijgaand een link naar een lange draad over deze conversie, misschien heb je er wat aan.
https://www.saab-v4.co.uk/speedball/top ... ic_id=4090

Alex

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » za 26 jul, 2025 18:03

Dank voor de uitleg en de link. Wat betreft dat kogeltje: hoort daar ook een veertje in te zitten? Meen ik ergens gelezen te hebben. Dat veertje is dan kapot of afwezig want ik hoor hem vrij rammelen.
Ik ga me in de vakantie verder inlezen, vooral ook om beter te begrijpen hoe deze Weber werkt. En trouwens carburateurs in het algemeen, want zoals gezegd heb ik daar een blinde vlek. Ik begrijp de basis met venturibuis, sproeier en vlotterkamer maar dan houdt het wel op. Er zijn gelukkig veel manuals en tekeningen te vinden.
Mijn luchtfilterhuis is van staal. Ik wil kijken of het met wat aanpassingen mogelijk is om hem op de Weber te plaatsen. Zo niet, dan komt er een nieuwe.
Afbeelding

Maar dat wordt dus over een paar weken. Als de motor dan hopelijk goed loopt ga ik me op de remmen, wielophanging en stuurinrichting richten. Zo merkte ik bij een (illegaal) proefritje dat eigenlijk alleen de rem rechtsvoor het goed doet. Dat moet natuurlijk snel in orde komen.....

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 26 jul, 2025 18:54

Van een veertje heb ik nooit gehoord, ik weet niet anders dan dat het kogeltje vrij moet kunnen bewegen. Nadat ik mijn reactie geplaatst had ben ik snel door de draad van de link gegaan. Daar vond ik dat als je de aluminium ring die rond de bovenkant van de 34 ICH zit verwijdert het originele luchtfilterhuis zou moeten passen, of anders met kleine aanpassingen. Staat toch het mooist.

Alex

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » zo 27 jul, 2025 10:16

Stand van de hevel is cruciaal op de Weber. Wij hebben speciale heveltjes laten maken zodat e.e.a. direct goed staat. Met de originele kom je niet weg. Ook slang van rembekrachtiger moet je inkorten en uitboren zodat chokemeganisme slang niet open gaat snijden. Stalen luchtfilter past in principe. Maar alles dus niet helemaal direct plug and play. Afstelling zou ik CO apparaat adviseren. Afstelling steekt erg nauw met zeer gevoelige CO schroef.

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » zo 27 jul, 2025 12:30

[]

Wat is dat heveltje precies? Is dat de koppeling tussen de gasstang en de gasklep?

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » zo 27 jul, 2025 13:09

Het asje van het stangetje waar de gasklep aan zit heeft een plat uiteinde met schroefdraad. Daar heeft Weber een heveltje met kogeltje op gemaakt. De stand van dit heveltje is voor een 96 niet goed. Je hebt dan een dood punt waar je doorheen moet. Niet prettig. Onze heveltjes hebben een andere stand en een groter kogeltje waardoor je probleemloos gas kunt geven.

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » zo 27 jul, 2025 17:21

Oké helder.

Plaats reactie