Onlangs heb ik hem uit de mottenballen gehaald vanwege verhuizing naar een andere stalling. Ik kon natuurlijk slepen maar ik wilde het op eigen kracht doen. Goede gelegenheid om hem eindelijk weer eens te laten lopen.
Voor het starten van de motor eerst de belangrijkste dingen gecontroleerd. De koppeling bleek helemaal droog te staan dus hij bleef vaststaan in zijn achteruit. Bijgevuld met DOT-4 en ontlucht en ik kon weer redelijk schakelen. Vervolgens de andere vloeistoffen gecontroleerd maar nog niet ververst. Doe ik binnenkort.
Eerst de Ford carburateur eraf gehaald en zo goed mogelijk schoongemaakt. Vervolgens verouderde benzineleidingen in het motorgedeelte vervangen (6mm, is dat voldoende?) en het brandstoffilter. Daarna heb ik de motor een paar keer zonder brandstof en bougies laten ronddraaien in de hoop dat de olie op de belangrijkste plaatsen zou komen.
De brandstof was natuurlijk verouderd dus die wilde ik niet meer gebruiken. De aftapplug onder de tank kreeg ik niet los dus alternatief was om de tank leeg te pompen met de benzinepomp. Daarvoor heb ik een los tankje met schone brandstof direct op de carburateur aangesloten en de leiding die vanuit de pomp komt in een leeg vat gehangen. Starten was geen makkie maar na een aantal pogingen en veel starthulp liep hij enigszins. Tijdje laten doorlopen en er bleek nog zo'n 8 liter in de tank te zitten.

Daarna schone brandstof in de tank en na een paar pogingen liep hij redelijk. Of eigenlijk vrij matig: onregelmatig lopen en veel afslaan. Zeker toen ik de eerste meters reed. Nou wist ik dat de carburateur niet goed was, al sinds ik hem in 2000 kocht. Ik heb niet zoveel kennis van carburateurs maar ik denk dat reviseren een heel gedoe is en al gauw €200 kost, vooral door de manuren.
Ik lees over het alternatief van een Weber 34 ICH die veel solider schijnt te zijn. Kost met pakkingen en handchoke erbij zo'n €400 en dat heb ik er wel voor over. Ik heb een paar vragen waar ik jullie gewaardeerde kennis bij kan gebruiken: kan ik de Weber op de bestaande onderplaat monteren? Maten lijken overeen te komen. Kun je de beugel voor het luchtfilterhuis op de Weber overzetten? Moet ik hem bij het inbouwen eerst afstellen (ja natuurlijk) en hoe doe je zoiets? Wat is een logische plaats voor de handchoke? Links van het stuur denk ik?
Alvast veel dank voor jullie reacties.