Electrische fan voor Sonett II
-
bruises
- Donateur (2x)

Electrische fan voor Sonett II
Kan iemand me vertellen welke electrische koelfan er in een Sonett II zonder fan op de motor past?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Electrische fan voor Sonett II
Iedere fan die niet te groot is. Maar voor een nog beter effect kan je ook twee kleinere naast elkaar monteren; heb ik gezien op een Zweedse III en ik heb dat op de mijne nagedaan. Omdat ik niet zomaar de V-snaar kan inkorten zit de poelie van de mechanische ventilator nog op de frontplaat van de motor en zit een van de fans als blazer aan de voorkant van de radiateur.
Alex
Edit, wat plaatjes bij het praatje:

De stroom komt gezekerd direct van de dynamo af; er zit op de achterkant een aansluiting met een + erbij. Dat werkt prima, al ben ik me in tweede instantie gaan afvragen of je daar wel het maximale amperage kunt trekken; de gelijkrichter zit tenslotte extern. Maar tot nu toe houdt het de boel koel.

Alex
Alex
Edit, wat plaatjes bij het praatje:

De stroom komt gezekerd direct van de dynamo af; er zit op de achterkant een aansluiting met een + erbij. Dat werkt prima, al ben ik me in tweede instantie gaan afvragen of je daar wel het maximale amperage kunt trekken; de gelijkrichter zit tenslotte extern. Maar tot nu toe houdt het de boel koel.

Alex
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Ik weet niet in hoeverre de radiateur van een Sonett II verschilt met die van een III, volgens het onderdelenboek hebben zowel de radiateur zelf en alle aansluitingen andere onderdeelnummers. Maar ik had op mijn Sonett III een fan van een 900 classic aan de voorkant geplaatst en een thermoswitch voor de aansturing laten inbouwen bij de inlaat. Parallel over de thermoswitch had ik een schakelaar gemonteerd zodat ik de fan ook manueel kon inschakelen. De fan paste perfect, voor montage moest ik slechts drie gaatjes boren (2 boven, één onder) voor de schroeven.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd voor de 96, wie daar welk type heeft toegepast.
Een 96 heeft een kleinere radiateur en heeft met warm weer best wel moeite .
Vd week bij de apk laat de monteur hem gewoon door lopen , hij raakt niet aan de kook. Maar wat extra controle zou wel fijn zijn.
Zoek er eentje voor voor de gril.
Overigens de v snaar over de bestaande poelie laten lopen is niet verkeerd, ik heb een beetje het idee, dat wanneer je die laat vervallen de v snaar het balansas lager extra belast
Een 96 heeft een kleinere radiateur en heeft met warm weer best wel moeite .
Vd week bij de apk laat de monteur hem gewoon door lopen , hij raakt niet aan de kook. Maar wat extra controle zou wel fijn zijn.
Zoek er eentje voor voor de gril.
Overigens de v snaar over de bestaande poelie laten lopen is niet verkeerd, ik heb een beetje het idee, dat wanneer je die laat vervallen de v snaar het balansas lager extra belast
-
Alex B
- Geregistreerd lid
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Misschien is een 96 een beetje off topic, maar ook op de 95 zit een ventilator van een 900 classic. Volgens mij een Turbo. Thermoschakelaar is nog te zien. Zelfde bediening als Ronnes.

Op de Sonett zit een ventilator van een Nissan Micra. Ergens begin 2000?
Maar misschien is een ventilator van een classic Mini ook een optie. Schijnt ook goed te werken. Zelfde als de rode fan met extra bladen.
https://marcosminis.nl/product/fan-11-b ... ssic-mini/

Op de Sonett zit een ventilator van een Nissan Micra. Ergens begin 2000?
Maar misschien is een ventilator van een classic Mini ook een optie. Schijnt ook goed te werken. Zelfde als de rode fan met extra bladen.
https://marcosminis.nl/product/fan-11-b ... ssic-mini/
-
MvR
- Geregistreerd lid
Die classic Mini fans doen het prima. Let wel even op hoe je 'm monteert (stand vd bladen zodat de koeling door de radiator wordt gezogen, net als het origineel). Is een heel goedkope upgrade.
Let op dat sommige standaard ventilatoren (ik dacht die met de zwarte bladen) één geheel vormen met de poelie. Als je dus de bouten losdraait heb je niet alleen de fan in je handen, maar ook de poelie. Je moet dan ook een andere poelie hebben om je nieuwe fan op te monteren. JoTa heeft die ongetwijfeld op voorraad.
Let op dat sommige standaard ventilatoren (ik dacht die met de zwarte bladen) één geheel vormen met de poelie. Als je dus de bouten losdraait heb je niet alleen de fan in je handen, maar ook de poelie. Je moet dan ook een andere poelie hebben om je nieuwe fan op te monteren. JoTa heeft die ongetwijfeld op voorraad.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
De fan kun je toch van de poelie scheiden?
-
MvR
- Geregistreerd lid
De zwarte niet. Is 1 geheel. De rode wel; poelie en fan zijn daar apart. De zwarte toch loshalen van de poelie is niet slim: je krijgt het nooit meer zo mooi in balans.V4liefhebber schreef: ↑vr 20 jun, 2025 9:01De fan kun je toch van de poelie scheiden?
Ik ben niet thuis om er een foto van te maken. Mijn 95 heeft een rode fan en mijn 96 heeft een fan & poelie uit 1 stuk,
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Toch gedaan en nooit een probleem gehad. Soms zijn we te bang. Of te eigenwijsMvR schreef: ↑vr 20 jun, 2025 12:56
De zwarte niet. Is 1 geheel. De rode wel; poelie en fan zijn daar apart. De zwarte toch loshalen van de poelie is niet slim: je krijgt het nooit meer zo mooi in balans.
Ik ben niet thuis om er een foto van te maken. Mijn 95 heeft een rode fan en mijn 96 heeft een fan & poelie uit 1 stuk,
-
MvR
- Geregistreerd lid
Wel, ik schreef mijn antwoord niet zomaar. Ik heb wel even rondgevraagd of wat ik beweer, wel klopt. Ja, het wordt bevestigd door mensen met meer 96-ervaring dan ik. En misschien gooit u altijd 6 en heeft u geluk. En wellicht kun je de fan en poelie scheiden met een soort zaag of zoiets. De fan kun je weggooien, de poelie is misschien nog in balans. Die poelie kun je vrij eenvoudig los kopen. En als je betere koeling nodig hebt, ga je toch niet terug naar de zwarte fan. Kies je voor 'rood' of 'Mini'.
Behalve de fan is een extra rij koelelementen bij de radiator inplaatsen een heel goede oplossing. Scheelt je +25% koeloppervlakte. Als je dat combineert met een rode fan of een Mini fan, dan kan het niet mis gaan. Heb je geen elektrische fan nodig. Wanneer je daarna nog koelproblemen hebt, is er iets anders aan de hand.
Behalve de fan is een extra rij koelelementen bij de radiator inplaatsen een heel goede oplossing. Scheelt je +25% koeloppervlakte. Als je dat combineert met een rode fan of een Mini fan, dan kan het niet mis gaan. Heb je geen elektrische fan nodig. Wanneer je daarna nog koelproblemen hebt, is er iets anders aan de hand.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
O, ik probeer helemaal niet mijn gelijk te halen. Gewoon het delen van een ervaringen. Ook niet de bedoeling dat ik eigenwijs over kom.MvR schreef: ↑vr 20 jun, 2025 14:13Wel, ik schreef mijn antwoord niet zomaar. Ik heb wel even rondgevraagd of wat ik beweer, wel klopt. Ja, het wordt bevestigd door mensen met meer 96-ervaring dan ik. En misschien gooit u altijd 6 en heeft u geluk. En wellicht kun je de fan en poelie scheiden met een soort zaag of zoiets. De fan kun je weggooien, de poelie is misschien nog in balans. Die poelie kun je vrij eenvoudig los kopen. En als je betere koeling nodig hebt, ga je toch niet terug naar de zwarte fan. Kies je voor 'rood' of 'Mini'.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Probleem met een mechanische fan is dat ie als ie het meest nodig is langzaam draait en als het niet hoeft snel en dat ie bij hogere snelheden energie trekt van een in dit geval toch al niet overdreven sterke motor. Dan is electrisch in combinatie met radiator met een extra rij koelribben toch de betere optie. Er is niet voor niks op grote schaal overgegaan van mechanisch op electrisch bij de autobouwers.
Alex
Alex
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Geluid is ook een dingetje.
Die rode met 4 bladen is niet voor niks asymmetrisch
En wat nadelig in de winter.
Die rode met 4 bladen is niet voor niks asymmetrisch
En wat nadelig in de winter.