Het raam van de linker deur gaat het laatste stukje heel moeilijk dicht. Ik ben bang dat ik iets stuk maak met het dichtdraaien.
Ik wil de bekleding losmaken en kijken wat ik kan doen. Alvorens aan de slag te gaan: heeft iemand tips? Alvast dank!
raam gaat het laatste stukje heel moeilijk dicht
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Re: raam gaat het laatste stukje heel moeilijk dicht
Bij mijn Saabje was dit ook zo.
De boosdoener was de geleider die de ruit ondersteunt.
Half weggeroest.
Bij mij kon je zien dat, bij het laatste stukje dichtdraaien, het raam niet meer gelijkmatig
dichtging maar de scharnierkant meer dan de achterkant.
Wellicht is dit bij jouw Saab ook het geval.
Groet, Willem
De boosdoener was de geleider die de ruit ondersteunt.
Half weggeroest.
Bij mij kon je zien dat, bij het laatste stukje dichtdraaien, het raam niet meer gelijkmatig
dichtging maar de scharnierkant meer dan de achterkant.
Wellicht is dit bij jouw Saab ook het geval.
Groet, Willem
-
jellekeij
- Donateur

Dank Willem ik ga aan de slag. Hartelijke groet Jelle
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Naast wat Willem al aangeeft het volgende: het raam scharniert aan de voorzijde van het kozijn op één punt, dat is ook de reden dat deze niet over de volle breedte zakt maar van achter meer dan van voren. Op de zijkant van het portier zitten 2 schroeven welke dit scharnier vasthouden. Deze schroeven zitten op een klein metalen plaatje wat vrij kan bewegen in het scharnier en bij vastdraaien zich daarin vastklemt. De kans is groot dat als je deze schroeven iets losdraait en je het glas wat helpt bij het naar boven draaien die fijnafstelling (dat plaatje dus in het scharnier) wat verplaatst waardoor het glas over het hele traject gemakkelijker beweegt. Wil je wel adviseren de schroeven alleen wat los te draaien en niet helemaal eruit, het is vrij lastig om het scharnier met dat los schuivende plaatje weer voor die 2 schroefgaten te krijgen. Bij het vervangen van een van de ruiten van mijn 96 (zaten veel krassen op, was minder fraai) heb ik dat met een ijzerdraad gedaan en het lukt wel maar het vraagt wat handigheid en geduld.
Er is hier meer over geschreven op het forum, wellicht met wat foto's. Zou ff de zoekfunctie gebruiken. Succes Jelle!
Er is hier meer over geschreven op het forum, wellicht met wat foto's. Zou ff de zoekfunctie gebruiken. Succes Jelle!
-
jellekeij
- Donateur

Dank Jan, door de kou was ik nog niet in actie gekomen maar hier kan ik wat mee. Hartelijke groet Jelle