Eerste keer auto spuiten. *Trots!

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Eerste keer auto spuiten. *Trots!

Bericht door MvR » di 01 okt, 2024 16:13

Afbeelding

Mijn goede vriend B. die 40 jaar lang autospuiter was zei: "Dit kun jij wel met 2-pack lak uit een spuitbus! Geef jezelf deze winter de tijd om het te polijsten." Na een paar weken schuren, plamuren, vullen, schuren enz.... vandaag aan de slag met de kleur. Vriend B. heeft het nog niet gezien. Ik ben benieuwd naar zijn oordeel, dat wel.

Mijn iPhone heeft heel veel moeite om 152G Marble White goed op beeld te krijgen. Het lijkt groener, maar is dat absoluut niet.

Afbeelding

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Eerste keer auto spuiten. *Trots!

Bericht door klaasj » di 01 okt, 2024 17:25

dikke prima toch.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 01 okt, 2024 17:28

Geweldig! Lekker man!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » di 01 okt, 2024 18:18

Mooi project en mooie stappen in je persoonlijke ontwikkeling. :wink: Marble white heeft wel flink wat groen in zich; dat maakt het juist een heel bijzondere kleur

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » di 01 okt, 2024 19:54

De motor krijgt een prachtig plekje om te wonen, mooi gedaan!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 01 okt, 2024 20:05

De motor staat ver onderaan de to-do-lijst. Van eerdere restauraties heb ik geleerd dat je de motor pas op het laatst moet laten doen; anders bestaat de kans dat 'ie heel lang in een hoekje staat, met alle gevolgen van dien.

Het afgelopen jaar heb ik wel alles wat onder de motorkap hoort in ere hersteld: alle elektra gefatsoeneerd, kachel, kachelhuis, stuurhuis enz. Dat kan er dus deze winter weer in. Volgende klus is de achterkant. Daar zit laswerk dat zelfs mijn niveau niet haalt... dus dat doe ik opnieuw. En dan volgend voorjaar afwerken. Stap 3 is het onderstel, daarna (4) is het interieur aan de beurt en uiteindelijk de buitenkant: spatborden enz. Om als laatste bak en motor te doen. En ja het is een jaaaaaarenplan.

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » di 01 okt, 2024 22:26

Prachtig gedaan!! Met geduld en een goede voorbereiding kan er veel meer met een spuitbus dan je voor mogelijk houdt... :D

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 01 okt, 2024 23:17

Van jou een heel groot compliment! Dank!

Wellicht stuur ik je een PB om meer te weten te komen over polijsten van (nieuwe) lak.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » wo 02 okt, 2024 10:28

mooi gedaan!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 02 okt, 2024 10:50

Trots mag je zeker zijn. Is de laklaag al dik genoeg? Je hebt soort van maar 1 kans. Vraagt engelengeduld wellicht al die lagen. Dat snap ik. Ik kan het op de foto's niet helemaal goed beoordelen; kan schaduwwerking zijn. Vandaar mijn vraag.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 02 okt, 2024 14:16

We gaan het zien / horen vanmiddag. Goede vriend B. komt langs om zijn 40-jarige ervaring om te zetten in advies en kritiek. Gezien de manier waarop hij Jaguars spuit voor klanten, met welk resultaat en met welke wachtlijst voordat hij aan een Jaguar van een klant begint, besef ik dat mijn 96 maar 'klein bier' voor hem is. En zijn opinie dus veel betekent voor me. Wordt vervolgd.

Update:

Genoemde vriend was erg tevreden met het resultaat. Gaf nog wat tips om te poetsen en polijsten. "Geduld! Wacht maar een paar weken voordat je gaat polijsten! Dat kun je ook doen als het kouder is." De laagdikte is meer dan voldoende. "... maar laat het gewicht van je vingers het werk doen; niet duwen, niet drukken. Twee 'zakkers'. "Die behandel ik wel even om ze mooi te verwijderen. Bel maar".

Helemaal happy hier.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 03 okt, 2024 11:31

Geweldig, man. Je zal euphorisch zijn. Hebben we nu een goede spuiter in ons midden ... :wink:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 03 okt, 2024 16:36

Een betere conclusie is misschien: "Als hij het kan, kan ik het ook!" Preparatie is het sleutelwoord. Glad maken, schuren, glad maken enz. Daar hoef je geen spuiter voor te zijn. Meer een 'state of mind' om een stukkie 3, 4x te doen voordat het goed is.

Ik zei tegen mijn bevriende autospuiter: "Tja, wel een sinaasappel-effect hier en daar!" Hij: "Nou da's maar goed ook! Het zou verrotte vervelend zijn wanneer je de allereerste keer al net zo goed zou zijn als een professional!" En toen: "...een sinaasappel-velletje is goed. Da's te veel verf. Het kenmerk daarvan: het kan weer weggehaald worden!" Tja...

Plaats reactie