Double trouble

1967-1980
Alex B
Geregistreerd lid

Double trouble

Bericht door Alex B » za 01 jun, 2024 19:55

Ik heb de Sonett naar beste weten 18 jaar gereden zonder averij die het gebruik van een bergingsauto nodig maakte. Een aantal keren heb ik 'm gebruikt als reddingsboot als de 9000 grote problemen had en ik op m'n werk moest komen, door sneeuw en over beijzelde wegen en door eindeloze regenbuien. Hij ploegde voort zonder problemen, tot vorige week zaterdag. Niet ver van huis kwam er opeens een geluid van mechanisch onheil van voren. Ik kon toevlucht zoeken bij een bushalte, maar toen stond ie ook echt vast. Was niet vooruit te duwen en via de versnellingsbak kwam er geen aandrijfkracht op de wielen. De bergingsauto bracht me thuis en na een week kon ik vandaag serieus op foutenjacht. Toen ik de voorwielen van de grond had en het wiel met de hand draaide klonk dat zeer ongezond. Na het verwijderen van het wiel bleek waarom.

Afbeelding
Het bleek dat de splitpen die de naafmoer op z'n plaats moet houden het begeven had en de naaf en remschijf naar buiten zijn gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Het buitenste remblok was omhoog gekomen en blokkeerde de remschijf. Na demontage van de rem bleek dat de schroefdraad van de naafmoer voor een deel naar de bliksem is en dat de naaf niet meer op de splines gaat. Dat wordt dus op zoek naar vervangende onderdelen. Ik heb een eerste lijntje uitgegooid, hopelijk vind ik iets lokaal.

Probleem nummer 2 de aandrijving is nog vaag. De ingaande as van de versnellingsbak gaat bij draaiende motor rond, maar in geen enkele versnelling is er aandrijving. Ik heb een bak gehad waarbij opeens de 3 niks meer deed, maar dat was maar één versnelling die er de brui aan gaf. Ik had het vermoeden van een slippende koppeling, maar dan zou de ingaande as niet draaien. De verbinding tussen pook en bak werkt. Iemand suggesties?

Alex

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Double trouble

Bericht door coppe218 » za 01 jun, 2024 19:58

Wat een cliffhanger

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 01 jun, 2024 20:17

:mrgreen: Hoop dat de spanning niet al te hoog is opgelopen.

Alex

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » za 01 jun, 2024 20:42

Valt mee l, althans mijn spanning. Ik hoop dat het met de bak ook meevalt.

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » za 01 jun, 2024 21:40

Gebroken prise as of de spiebanen rond met wat geluk.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 01 jun, 2024 22:20

Ik gok op een kapot vrijwiel.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 02 jun, 2024 10:40

Die gebruik ik niet. De bak is in 2005 of '06 door Rein v/d Pol gereviseerd en toen is de freewheel geneutraliseerd dmv een klepveer die de getande mof op z'n plaats houdt. Maar de auto staat nu met de voorwielen (eigenlijk nu voorwiel) van de grond, dus ik zal proberen wat er gebeurt bij wat meer toeren.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 02 jun, 2024 19:13

Met draaiende motor nog eens wat versnellingen geprobeerd. De linkerkant, die door ontbreken van wiel, naaf en rem het lichtste is, kwam in beweging met zichtbaar verschillende snelheden in 1 en 4 en achteruitdraaiend in achteruit. Geeft hoop dat er met de bak en koppeling misschien niks mis is.

Alex

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 02 jun, 2024 22:19

Met beide wielen van de grond, draaiende motor en in versnelling: als je de ene kant tegen houdt, zou de andere kant moeten draaien.
Het lijkt mij ook dat alles nog in orde is.
Succes en wees voorzichtig.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 06 jun, 2024 16:04

Ziet er naar uit dat het wel gaat lukken met vervangende onderdelen. Iemand die landelijk adverteert gaat z'n voorraad checken. Mocht hij niks hebben dan heeft Maptun nieuwe homokineten op voorraad en ik heb al een andere adverteerder gezien die gebruikte naven heeft. Maar om hetzelfde probleem in de toekomst te voorkomen, hoe zorg je ervoor dat een van de gaten in de kroonmoer goed oplijnt met het gat in de homokineet? Shims? Met de moer op het juiste moment aangedraaid ging maar de helft van de splitpen in het gat. Als ik het me goed herinner was de moer half voorbij het gat in de as na vastdraaien dus zou er iets tussen moer en ring moeten.

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 06 jun, 2024 17:45

Maptun heeft nieuwe homokineten voor de 95/96/Sonett? Ik zie ze niet op hun website.

Naafmoer vastdraaien met 180 Nm en dan iets losdraaien tot een gaatje in de as overeenkomt met de kroonmoer. (Er zitten 2 gaatjes in de as, 1 horizontaal en 1 verticaal.)

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 06 jun, 2024 19:06

Dit kwam ik tegen en het is volgens mij geen verlopen pagina:

https://www.maptunparts.no/transmission ... tt-v4.html

Die aandraaiprocedure heb ik ook een keer geprobeerd maar dat kwam niet lekker uit. Toen zat die moer helemaal niet vast. Als ik het me goed herinner heb ik toen daarom maar de helft van de splitpen door het gaatje gedaan. Ik sluit niet uit dat het verticale gaatje me niet is opgevallen (zag het wel afgelopen weekend).

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 07 jun, 2024 16:14

In het geval dat het ertoe komt dat ik alleen de homokineet vervangen moet, moet je die in principe zo uit de lagers in de spindel kunnen slaan of zijn er nog dingen om rekening mee te houden? Is er nog risico dat je de lagers moert?

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 07 jun, 2024 21:21

Met een grote trekker kun je de buitenste aandrijfas met de homokineet uit de naaf en het wiellager trekken. Als dit erg vast zit, heb je kans dat het wiellager beschadigt ja.
Vervolgens moet je nog de middenste aandrijfas uit de homokineet slaan.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 08 jun, 2024 23:05

As ligt op de Workmate. Vergeleken met een 9000 is dit (letterlijk) een stukkie lichter om die uit te bouwen. Na schoonmaken bleek de ashoes beginnende scheuren te vertonen, dus die kan ook meteen gedaan worden. Mocht ik niet op tijd wat horen van een waarbij ik een complete as met naaf en spindel heb aangevraagd bestel ik het hele spul nieuw bij Maptun. Kost wel wat maar dan is het maar klaar. Het laatste weekend van juni is het jaarlijkse evenement van de GSV hier vlakbij en daar wil ik toch het liefst met de Sonett heen

Morgen verder met de poging de binnenste as uit de homokineet te hengsten, blijft een k-klus.

Alex

Plaats reactie