Saab 96 project. 5-10; wat als je er twee hebt? *update 7-12

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Saab 96 project. 5-10; wat als je er twee hebt? *update 7-12

Bericht door MvR » do 14 sep, 2023 16:43

Vandaag bij een allervriendelijkste mede-Saabeigenaar geweest. (Hoewel 'allervriendelijkst + 'Saabeigenaar' een pleonasme is natuurlijk) die hier op het forum de body van een 96 te koop aanbood. Eerst vooraf rondgevraagd bij anderen, vandaag gekeken en de koop gesloten. Hierna volgt de overschrijving (want met geldige papieren!!!!) en daarna het logistieke aspect: hoe trek ik dat ding bij mijn het bos in? Maar dat komt wel goed.

Wat me overtuigde? De honderden foto's die de eigenaar gemaakt had van het proces van kaal maken, rotte stukken eruit halen en nieuw plaatwerk er weer inlassen. Fantastische documentatie.

Nu op zoek na een MY 75/76 rotte Saab (die met de iets teruggeplaatste achterbank) waarvan ik alles over kan zetten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Nieuw project

Bericht door caspar » do 14 sep, 2023 18:31

Gaaf!!! deze ga ik volgen!

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Nieuw project

Bericht door Turbobakk » do 14 sep, 2023 18:37

Succes Menno, wordt een mooie klus.

MvR
Geregistreerd lid

Re: Nieuw project

Bericht door MvR » do 14 sep, 2023 20:35

Grappig: er zijn best wel veel >75 Saabs die een troosteloos bestaan lijden als ik de berichtjes die ik krijg, optel... Een aantal mensen heeft links en rechts wel wat staan waar ze van af willen blijkbaar. Vraagprijzen worden ook wel genoemd, maar ik weet nog niet of dat hoog/laag is voor het gebodene. Stijle leercurve hier!

Ik ga eerst proberen alles heelhuids bij huis te krijgen en dan ga ik rustig aan de slag met wat ik heb; sowieso goed conserveren. (Vragen hierover stel ik ongetwijfeld in een later stadium). Daarna zien we wel weer.

Afbeelding

Grote fast forward hier: even een foto van het internet geschept van een Saab 96 in de kleur die de mijne ('de mijne, klinkt leuk!) zou moeten hebben. Nou vind ik dat niet Saabs meest succesvolle kleur... en het is een kleur die in mijn herinnering snel 'ver-krijt'. Jullie mening? Ik ben benieuwd. (Bijvoorbeeld:"... deze kleur houden en met zwarte Ronals aan de slag!" Of iets heel 'out of the box'.

Een vriend schreef al: "Nu op zoek naar een M135i die 'kortgereden' is. Beetje lassen en gaaaaan!"

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Nieuw project

Bericht door Sapphire » do 14 sep, 2023 21:33

MvR schreef:
do 14 sep, 2023 16:43
Nu op zoek na een MY 75/76 rotte Saab (die met de iets teruggeplaatste achterbank) waarvan ik alles over kan zetten.
Mooi project! Veel succes! Ik had precies die gedachte: hier moet je een rotte 96 naast zetten. Ik kwam toevallig gisteren een potentiëel exemplaar tegen, maar moet even graven waar dat nou was. Diegene vroeg er 2000 euro voor, hetgeen mij redelijk leek. Denk dat Johan Tammeling de aanbieder was. Thijs Oosterbaan heeft ook nog een leuke 96 staan voor relatief weinig, maar wellicht zonde om deze te slachtofferen.

MvR
Geregistreerd lid

Re: Nieuw project

Bericht door MvR » do 14 sep, 2023 22:27

Dank voor het meedenken!

Als ik wat PB'tjes aan elkaar plak, krijg ik wel de indruk dat een aantal 96s staat te wachten op de shredder... Maar dat de eigenaren nog wel in de trend denken van: "Hij is zoveel waard als alle losse onderdelen bij elkaar opgeteld!" Niet dus. Als die auto (in onderdelen) dat echt waard nog is, hadden ze zelf aan het ontmantelen geslagen en de onderdelen stuk-voor-stuk verkocht.

Ik heb alles mee: opslag- en sleutelruimte, een kant-en-klare body en tijd: tot er een keertje eentje voorbij komt die niet te duur is. En dan, precies zoals je zegt: ernaast zetten en verbouwen.

In mijn hoofd is 'ie al klaar. Zelfs de kleur al...

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Nieuw project

Bericht door Sonab » do 14 sep, 2023 22:54

En de kleur wordt,,,? :D

Gebruikersavatar
1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Nieuw project

Bericht door 1001760 » vr 15 sep, 2023 8:50

Ik had de berichten in het te koop gedeelte al gevolgd.
Je kon het dus toch niet laten!
Mooi dat 'ie goed terecht is gekomen.

Ik ga dit topic zeker volgen.
Gaat helemaal goedkomen als ik de jouw kwaliteitseisen bij jouw 95 zie.

Gebruikersavatar
1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Nieuw project

Bericht door 1001760 » vr 15 sep, 2023 8:51

Sonab schreef:
do 14 sep, 2023 22:54
En de kleur wordt,,,? :D
Die saromapudding (wie kent dat nog?) gele kleur hierboven?

MvR
Geregistreerd lid

Re: Nieuw project

Bericht door MvR » vr 15 sep, 2023 10:53

Saromapudding kende ik nog niet, maar is wel helemaal spot-on. Leuk.

Het fijne van deze kleur is dat ik deze auto zonder wroeging een andere kleur kan geven...

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Nieuw project

Bericht door Ronnes » vr 15 sep, 2023 10:59

MvR schreef:
do 14 sep, 2023 20:35

Afbeelding

... de kleur die de mijne zou moeten hebben. Nou vind ik dat niet Saabs meest succesvolle kleur... en het is een kleur die in mijn herinnering snel 'ver-krijt'.
Topaas geel (Y12) is een typische '76-'77 kleur die je nog maar weinig tegen komt. Houden zou ik denken. Een laag vernis erover zou het verkrijten tegen kunnen houden. Maar de auto gaat toch niet buiten slapen, hoop ik? Dan zal het verkrijten nogal meevallen.Toch stoer icm de verstralers:

Afbeelding

Uit de advertentie kon ik opmaken dat de auto in orchidee wit (W2) is gespoten, een kleur die op de 96 kwam vanaf '75. Ook mooi, in combinatie met een rood of cognac-kleurig interieur...

Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Nieuw project

Bericht door Sapphire » vr 15 sep, 2023 11:03

1001760 schreef:
vr 15 sep, 2023 8:51
Die saromapudding (wie kent dat nog?)
Jazeker, van die zakjes om pudding te maken. Vreselijk chemisch. Topaasgeel vind ik een prachtige kleur, overigens. Heerlijk seventies.

Orchideewit is ook wel mooi. Ik had ooit een Orchideewitte 95 van '77, een vroege '77 met nog de smalle knippers (dat wilde ik per se). De auto is een aantal jaar geleden volledig gerestaureerd en gespoten in een kleur van Mini die erg lijkt op Orchidee maar net wat moderner is. Erg mooi geworden.

Overigens had Saab in die jaren ontzettend veel leuke kleuren, althans, vind ik. Siennabruin, Laguneblauw, Jadegroen, to name a few.

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Nieuw project

Bericht door phanot » vr 15 sep, 2023 11:10

MvR schreef:
do 14 sep, 2023 20:35
Ik ga eerst proberen alles heelhuids bij huis te krijgen en dan ga ik rustig aan de slag met wat ik heb; sowieso goed conserveren. (Vragen hierover stel ik ongetwijfeld in een later stadium). Daarna zien we wel weer.
Leuk!, ga ik zeker volgen.
Als de de 96 toch uit elkaar haalt, is het verzinken en poedercoaten van de losse stukken ook een overweging. Dan is het voor de eeuwigheid geconserveerd.
prijsidee: voor 2 spatborden en een trekhaak was ik 150 euro kwijt. (zandstralen, choperen, poedercoaten)
Na het poedercoaten volgt dan nog het strakmaken, gronderen en aflakken.
Reken ermee dat je de onderdelen ca 6 weken moet missen.
spatbord.jpg
544Spatborden.jpg
Een nieuwe kleur is wel een behoorlijke uitdaging heb ik zelf ondervonden, vooral binnenkant deuren etc...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Nieuw project

Bericht door Gele aero » vr 15 sep, 2023 11:44

Prachtig project weer om te volgen! Succes!

MvR
Geregistreerd lid

Re: Nieuw project

Bericht door MvR » vr 15 sep, 2023 12:10

Ronnes schreef:
vr 15 sep, 2023 10:59
Topaas geel (Y12) is een typische '76-'77 kleur die je nog maar weinig tegen komt. Houden zou ik denken. Een laag vernis erover zou het verkrijten tegen kunnen houden. Maar de auto gaat toch niet buiten slapen, hoop ik? Dan zal het verkrijten nogal meevallen.Toch stoer icm de verstralers:



Uit de advertentie kon ik opmaken dat de auto in orchidee wit (W2) is gespoten, een kleur die op de 96 kwam vanaf '75. Ook mooi, in combinatie met een rood of cognac-kleurig interieur...

Ha nee, de auto staat straks veilig in een loods! Eerste klus wordt het verder conserveren van wat ik nu heb. Dan zien we verder. In tegenstelling tot de Brilliant Gul 95 die ik heb, vind ik het beige en Saroma-geel niet echt tof. Het ligt er helemaal aan wat ik verder ga doen. Bijvoorbeeld: de Porsche 914 heeft hele fijne sportstoelen (ervaring hier) en die zitten ook goed. Een set van die stoelen is goedkoper dan bijvoorbeeld Recaro's. Zwart kunstleer aan de zijkanten met een oranje-zwarte Schotse ruit... Hetzelfde op de achterbank... Daar ga je al.

Op Insta heeft 'saabv4donor' wel een hele vracht aan inspirerende projecten! De moeite van een check waard. En ik betrapte me er op dat ik vandaag onderweg in de 95 naar allerlei tegemoetkomende auto's keek met: "Oh da's ook mooi!" Ik 'zag' het hiervoor niet, maar Citroen heeft een heel stel mooie kleurcombinaties tegenwoordig!

Mijn vrouw zei: "Porsches Frozen Berry!" Maar dat gaat echt niet gebeuren.

Momenteel neig ik naar iets van het grijs dat je op 93s zag icm met een moderne grijs (niet dat VAG-grijs, Porsches is mooier), de bekende rally-streep onderaan de deur in iets donkerder oranje laten maken en over naar 4-gaatswielen: donkergrijze of 'burnt orange' Ronal-stijl wielen. En.... alleen als ik heel veel geld heb/de loterij win... Een 'linnen' vouwdak in donker-oranje stof. Ja die bestaan. Geen bumpers meer, maar alleen rozetten voor en achter, van de Triumph TR3 en die passen. Heb ik al uitgevogeld. In dezelfde kleur als de wielen.

Iemand goed met photoshop?

Plaats reactie