Welke kleur geel sonett "73

1967-1980
Hugoboekel
Geregistreerd lid

Welke kleur geel sonett "73

Bericht door Hugoboekel » ma 20 mar, 2023 10:51

Beste forumleden,

Ik ben samen met mijn vader bezig om een sonett 3 op te knappen. Nu willen wij de auto weer in de originele kleur laten spuiten echter kan ik nergens goede informatie vinden over wat nou de goede kleurcode is voor de verf.
Wel heb ik een code gevonden op het zweedse saab forum maar de spuiter heeft die code opgestuurd en de verffabrikant kon daar niks meer mee omdat de code verouderd was en het nog om loodhoudende verf ging.

Gezien er natuurlijk al wel meer gele sonett's gerestaureerd zijn dacht ik misschien heeft iemand deze (moderne) kleurcode al liggen.
Als iemand mij daar aan zou kunnen helpen zou dat echt super fijn zijn :D

Mvg Hugo Boekel

MvR
Geregistreerd lid

Re: Welke kleur geel sonett "73

Bericht door MvR » ma 20 mar, 2023 11:03

Je eerste posting hier! Welkom!!

Het jaar van de auto kan belangrijk zijn om de juiste kleur te vinden. En heb je ergens een plaatje in de auto met een kleurnummer erop? Verder: een goede autospuiter heeft een wel een goede kleurenmeter om een kleur om te zetten in een moderne kleur in een waaier. Enige wat je moet doen is een 'onaangetast' stukje auto vinden waar ze mee aan de slag kunnen.

Overigens vinden wij het helemaal niet erg om veel, veel foto's te zien van Sonett in kwestie. De site https://postimages.org werkt daarvoor prima.

Verder stuur ik je even een PB.

Menno

Hugoboekel
Geregistreerd lid

Bericht door Hugoboekel » ma 20 mar, 2023 11:12

Ja klopt inderdaad, kijk al een tijdje rond hier maar kwam niet uit deze kwestie dus wilde er toch een post aan wagen.
Bedankt!!

We hebben al wel vastgesteld dan de originele kleur "sunset yellow" zou moeten zijn aan de hand van het jaartal en het chassis nummer.
Maar de auto is in Amerika 3 keer overgespoten dus meten wordt heel lastig. Nu zijn we bij een andere Sonett geweest die ook in dezelfde kleur zou zijn gespoten en die kleur gemeten maar ik ben nog niet overtuigd van de kleur die daar uit kwam. Vandaar de vraag of iemand misschien de code al had :D

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 20 mar, 2023 12:05

Onderstaand een foto van mijn TR3A en tegenover die van een (toenmalige) andere TR3A eigenaar. De kleur heet Powder Blue. Een heel gangbare kleur voor Engelse auto's aan het einde van de jaren 50, begin 60. Niet alleen bij Triumph.

Die van mij (links) is gespoten met verf van PPG, de rechter met Sikkens. Een kleur 'volgens het boekje'. Zie het verschil... Waarmee ik maar wil zeggen dat je het nooit helemaal gelijk krijgt, zelfs niet met de juiste codes enz.

Moeilijker te zien, maar ook aanwezig: mijn 95 is in twee etappes gespoten bij dezelfde spuiter die op enig moment over ging op een ander verf-merk. Als je goed kijkt zie je dat de auto van binnen wat 'groener' is dan aan de buitenkant. Zelfde spuiter, zelfde code...

Nog een voorbeeld: iemand die ik ken heeft onlangs zijn 96 opnieuw laten spuiten en kon kiezen uit verschillende spuiters. Ik heb kleurstalen gezien die allebei 'blauw' waren maar waarbij, wanneer je ze bij elkaar hield, toch een duidelijk tint-verschil waarneembaar is. Keuzes, keuzes. Het resultaat? Een pracht-auto. En als je er een ongebruikte 74'er naast zou zetten zou je net zo'n kleurverschil hebben als hieronder met de Triumphs.

Afbeelding

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Welke kleur geel Sonett '73

Bericht door 72sonett3 » ma 20 mar, 2023 14:14

1973 kleuren voor Sonett, idd alleen Sunset Yellow

Afbeelding

https://www.sonettclub.se/wp_en/color-codes/
Zou Sikkens SA157 moeten zijn.

Deze van SweedSpeed claimt Sunset Yellow te zijn.
Afbeelding

Mijn 1972 is ook geel, maar niet origineel. Lijkt meer op Monte Carlo geel.
Afbeelding

Hugoboekel
Geregistreerd lid

Bericht door Hugoboekel » ma 20 mar, 2023 18:26

De kleur zal inderdaad altijd een benadering van de originele kleur zijn. Dat had de spuiter ons ook al duidelijk gemaakt. :?

Ik heb wel het idee dat de auto van sweedspeed heel dicht bij de originele kleur zit maar helaas is daar niet echt veel over bekend.

En dat er na het spuiten alsnog kleurverschil in zit ten opzichte van andere auto’s is ook helemaal niet erg. Maar zo dicht mogelijk bij de oude kleur komen zou natuurlijk mooi zijn :D

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 20 mar, 2023 20:14

Ik kom woensdsg bij mijn spuiter. Zal hem vragen. Hebben volgens mij in de mengerij ook nog de oude kleurcodes en stalen liggen. Beerten autoschade borculo

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 20 mar, 2023 21:05

Als vervanger voor de Sonett-kleur "Sunset Yellow" (SA 157) wordt dikwijls voor de 95/96 kleur Y11 "Indiskt Gul - Sunset Orange" gekozen. Heb ik ook gedaan:

Afbeelding

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 20 mar, 2023 21:13

Ook mooi (stiekem wil ik mijn 95 ooit in die kleur), maar Sunset Yellow is ook erg mooi! Je zegt dat het dikwijls gebeurt, waarom is dat? Gewoon kwestie van smaak?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 20 mar, 2023 21:21

Gewoon omdat die kleuren heel dicht bij elkaar liggen...

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 20 mar, 2023 21:27

Hmm oke.. daar zitten in mijn beleving nog heel wat tinten geel en oranje tussen :)

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 20 mar, 2023 21:36

Hoeveel tinten wil je hebben? :) Kleuren op je scherm zijn o.a. afhankelijk van de camera waarmee de foto genomen is, weersomstandigheden, etc...

Afbeelding

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 20 mar, 2023 21:38

50 tinten geel… daar zit vast iets moois tussen!

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 20 mar, 2023 21:49

Brochure van internet geplukt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tjøørd