Saab 95 "de Trol" 1975

1967-1980
Plaats reactie
N2024
Geregistreerd lid

Re: Saab 95 "de Trol" gekocht, nu nog wat vraagjes...

Bericht door N2024 » wo 03 aug, 2011 0:08

O ja, zoals eerder aangegeven heeft de vorige eigenaar er nog een "miragestuur" bij verkocht. Maar wat is dat dan? Klopt dat wel bij de periode van deze auto? Het is een ietwat kleiner stuur als origineel (beetje net als Ralph) maar dan 3 spaaks met Saab vliegtuig logootje in het midden.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 03 aug, 2011 0:21

Stoelverwarming was voor de bestuurdersstoel standaard bij modeljaar 75 (werd meen ik soms in NL al bij verkoop losgekoppeld), verwarming in de passagiersstoel was een optie (werd pas later standaard). Een verwarmings element is nog wel een keer uit een sloopexemplaar te halen of bij de eerder vermelde adressen.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 03 aug, 2011 0:33

Dit zijn wat oudere saabsturen:

Afbeelding Afbeelding

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » wo 03 aug, 2011 0:37

Ik zie geen foto`s :?:

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » wo 03 aug, 2011 0:38

melle z schreef:
melle z schreef:'Originaliteit' is sowieso een kulbegrip, doe gewoon wat je zelf mooi vindt.
Als je het 'origineel' wilt houden, mag je het stuur best aan mij geven als het een beetje een leuk ding is. Plaats eens een foto. heb geen idee wat een 'miragestuur' is.
Ik ga `t stuur wel `s op de foto zetten. Heb er 150 Eurie voor betaald, misschien een beetje te veel?

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » wo 03 aug, 2011 0:40

Heb geen stoelverwarming "gedetecteerd" maar het is natuurlijk hoog zomer. Ik denk dat ik `s winters met de caab ga rijden en de 95 ga stallen dus is de stoelverwarming niet echt nodig. Ga `t van de winter wel proberen denk ik.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 03 aug, 2011 0:43

melle z schreef:Die van jou heeft al stoelverwarming Funk, draadjes had ik los, deden toch niks en de stoelen gebruikte ik onderweg wel eens als campingstoel. Meen dat het in beide stoelen tegelijk kwam, geen idee van jaar ('73? zijn vast nerds die het weten en kunnen bewijzen met een brochure).
Mijn informatie over de stoelverwarming is de informatie die mijn ouders kregen van de Saabdealer bij de aankoop van hun toen nieuwe 95.
En ik hád als kind en tiener bijna alle saabfolders van '73 tot begin 80-er jaren. Ik heb de folders niet meer, maar ik heb sommige dingen onthouden.

Dat er in mijne in beide stoelen niet-aangesloten verwarming zit, had ik bij de koop al geconstateerd.

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » wo 03 aug, 2011 0:45

Een andere bron zegt vanaf 1972, staat niet bij of het toen al standaard was of eerst een optie :) Het is natuurlijk wel grappig om erin te hebben en het werkt, maar in de winterperiode heb ik het nooit echt nodig gehad. Had alleen koude vingers, en wanneer de verwarming een beetje op gang kwam was werd het best snel lekker binnen :P

Misschien dat ik eens moet kijken of het gewoon niet aangesloten, of dat het kaduuk is in de mijne. Ik denk het laatste.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » wo 03 aug, 2011 0:46

Over `t stuur, ik vind `t origineel ook niet verkeerd. Het "mirage stuur" (weet echt niet waarom ze het zo noemen) is alleen wat saabish (vliegtuig logo en zo). Vond het wel wat hebben.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » wo 03 aug, 2011 0:48

Stoelverwarming en interieurverlichting zijn dus wel de puntjes die ik nog wil uitzoeken. Fasten seatbelts bijv. voor passagierstoel deed `t niet. Even checken, bleek dat de draad gewoon niet was aangesloten (had ik ook al met achteruitrijdverlichting).

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 03 aug, 2011 0:52

N2024 schreef:Ik zie geen foto`s :?:
Vreemd, ik wel, misschien een software-kwestie (Silverlight). En zo dan?
https://skydrive.live.com/?cid=498f2e5c ... &sc=photos

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » wo 03 aug, 2011 0:53

Dat 'Fasten Seatbelt' lampje deed het bij mij ook niet omdat de stekker eruit was getrokken, de vorige eigenaresse reed liever zonder gordel zei ze. Dan blijft dat lampje branden :) Dat was mijn eerste 'reparatie' aan de wagen. Achteruitrijverlichting ligt er momenteel ook niet aangesloten bij omdat de contactpunten hebben losgelaten, misschien maar eens de draden verbinden om te kijken of ze het überhaupt nog doen, dan kan ik die ook wel eens aansluiten. Maar volgens mij laten mensen wel vaker die verlichting zitten. Mijn interieurlampje heeft ook de geest gegeven, ook nog eens de moeite waard om uit te zoeken want dat is wel handig.

En over nuttige dingen gesproken, eigenlijk zou een werkende achterruitverwarming ook wel leuk zijn in de winter :P

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » wo 03 aug, 2011 0:53

Zal wel iets met software zijn. Ik ga even slapen 8)

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » wo 03 aug, 2011 0:55

Achteruitrijd verlichting is toch wel verplicht voor de apk btw?

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » wo 03 aug, 2011 0:57

Nee, pas vanaf bouwjaar '97 of zo. Kennis van mij reed ook met een AX uit '95 rond waarvan de achteruitrijverlichting het niet deed, ook gewoon APK goedgekeurd :)

Plaats reactie