Renovatieproject Saab 96 - 1975

1967-1980
davidvb
Geregistreerd lid

Re: Renovatieproject Saab 96 - 1975

Bericht door davidvb » zo 04 mei, 2025 13:49

Draadjes verwisseld!

Geel = plus.

Zwart = min en gaat naar verdeler.

Groen liet ik maar op plus. Is mij niet duidelijk waarvoor die dient.

Veel gemeten: draden doorgemeten, 12V naar de bobine.

En dan poelie goed gezet (eerst rotor nog 180° gedraaid, die viel er heel netjes in door exact een slag te draaien, was gek) en dan dat punt gevonden waar (ongeveer) 0V overgaat in 12V.

Start nog niet. Blijft verder zoeken.

Op een bepaald moment tijdens het sleutelen trok ik de verdeler naar boven en er sloegen vonkjes over. Er zit dus stroom op

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 04 mei, 2025 14:05

Is er een vonk van de bobine via de hoogspanningskabel naar de verdelerkap? (Met een geïsoleerde tang de kabel afnemen en het uiteinde bij een kleppendeksel houden terwijl iemand de sleutel omdraait.
Is de verdelerkap niet gescheurd?
Is de verdelerkap van binnen goed? Als de rotor ronddraait, maakt hij dan op de juiste manier contact met de contacten aan de binnenkant van de kap? Test dat door alles te installeren en dan stuk voor stuk de bougiekabels af te nemen (met die geïsoleerde tang!!!) en dan kijken of het aan het einde van iedere kabel vonkt.
Nog een keer een andere condensator proberen
Klemt de kabel van de condensator niet ergens af, waardoor het koperdraadje 'open' ligt er er kortsluiting ontstaat (Vraag me niet hoe ik dat weet...)

Tenslotte, ik had ooit ook zoiets met een Triumph die in de jaren '90 had. Uiteindelijk bleek het te liggen aan de (hand)choke-kant.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » ma 05 mei, 2025 10:38

Dankjewel voor de tips!

De verdelerkap, de condensator, het contactpuntje, de bougiekabels én de rotor zijn nieuw, die zouden naar behoren moeten werken, al kan het geen kwaad om die nog eens te checken. De weerstand in de bobine is oké (die is ook nieuw), maar ik heb wel het draadje van de bobine naar de condensator (verdeler) zelf verlengd, misschien zit daar iets fout.

Ik ken ondertussen iemand (Johnny) die vroeger heel veel aan Ford-motoren heeft gewerkt, onder meer ook Ford Taunus. Hij zou de motor dus goed moeten kennen en is een handige Harry, nu ja, handige Johnny. Ik vraag hem om eens één en ander te komen bekijken. We zijn dan met twee en kunnen dat van die vonken testen.

Op het vlak van elektriciteit ben ik niet zo goed (nog minder dan mechaniek ;-) ) en vrees ik altijd op kortsluiting. Ik heb zo al eens de transformator verbrand én brand veroorzaakt binnenin de auto door een lichtschakelaar te vervangen. Alle begrip dus voor jouw kortsluiting :O:

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 05 mei, 2025 10:44

Schaf anders voor een paar euro zo’n dingetje aan https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm- ... FXEALw_wcB

Afbeelding

Kan je zelf makkelijk zien of je een vonk hebt, kan je ook tussen bobine en verdeler plaatsen

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » ma 05 mei, 2025 10:48

Goed idee, doe ik.

Er wordt altijd gezegd dat je de kabels van de bougies en van de bobine naar verdeler met een geïsoleerde tang moet vastnemen, is een gewone combinatietang met een plastic handvat daar goed voor of is dat speciaal gereedschap?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 05 mei, 2025 10:48

davidvb schreef:
ma 05 mei, 2025 10:38
Dankjewel voor de tips!

De verdelerkap, de condensator, het contactpuntje, de bougiekabels én de rotor zijn nieuw, die zouden naar behoren moeten werken, al kan het geen kwaad om die nog eens te checken. De weerstand in de bobine is oké (die is ook nieuw), maar ik heb wel het draadje van de bobine naar de condensator (verdeler) zelf verlengd, misschien zit daar iets fout.

Ik ken ondertussen iemand (Johnny) die vroeger heel veel aan Ford-motoren heeft gewerkt, onder meer ook Ford Taunus. Hij zou de motor dus goed moeten kennen en is een handige Harry, nu ja, handige Johnny. Ik vraag hem om eens één en ander te komen bekijken. We zijn dan met twee en kunnen dat van die vonken testen.

Op het vlak van elektriciteit ben ik niet zo goed (nog minder dan mechaniek ;-) ) en vrees ik altijd op kortsluiting. Ik heb zo al eens de transformator verbrand én brand veroorzaakt binnenin de auto door een lichtschakelaar te vervangen. Alle begrip dus voor jouw kortsluiting :O:
Mmm... dat gevalletje kortsluiting bij mij was het gevolg van een onderhoudsbeurt bij de garage waar een monteur zijn werk niet goed gedaan had! Niet eens mijn eigen schuld (voor een keer).

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 05 mei, 2025 10:49

Je hoeft het niet vast te houden, als je het ergens op of klem tussen kan leggen, maar wel zo dat dichtbij dat het kan vonken.
Ik hou het persoonlijk liever niet vast en leg het ergens op/tegenaan. Of ik gebruik m’n tester

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » vr 08 aug, 2025 8:41

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 08 aug, 2025 9:32

Kijk aan, de aanhouder wint! Wat gaf de doorslag tot lopen?

En wat gaat de volgende stap zijn?

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » vr 08 aug, 2025 10:05

Een kennis (Johnny, klusjesman op mijn werk) heeft als autoliefhebber heel veel aan Ford gesleuteld. Dus ook aan deze motor.
Ik durfde het eerst niet goed vragen, maar hij kwam met plezier eens kijken. In nog geen halfuur had hij het gefikst. Vis platinees afgesteld, dan doodpunt goed gezet. En de auto startte.
Hij stelde de motor verder af met een stroboscoop.
Mét gratis les Gents erbovenop!

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » vr 08 aug, 2025 10:10

Volgende stap is roestbestrijding in het motorcompartiment.
Ik behandelde al alles met Rustyco roestverwijderaar.
Nu ga ik de witte aanslag wegpoetsen.
Vervolgens een roestwerende primer aanbrengen.
Voor de meer verborgen delen in het motorgedeelte gebruik ik hollow body spray gebruiken.
Voor onderdelen die heet worden ga ik voor een hittebestendige verf.

Afbeelding
Afbeelding

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » ma 15 sep, 2025 16:28

Gisteren één en ander schoongemaakt en geverfd.

Het grijs is van Hamerite, maar ik vind het niet mooi.

Daarom vraagje: wat is een goede roestwerende verf die je ook op kleur kan laten maken?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » ma 15 sep, 2025 17:12

Wanneer je de boel ontroest hebt, durf je het dan aan met niet roestwerende verf ?
Ik heb de motorruimte in de RX 10 gezet. Die kun je laten maken op RAL kleur.
De kleine onderdelen die blank mogen blijven heb ik in de blanke Hammerite gespoten.
Misschien heb je hier iets aan ?
Groet, Willem

davidvb
Geregistreerd lid

Renovatieproject Saab 96 - 1975

Bericht door davidvb » ma 15 sep, 2025 18:47

RX10 is dus een roestwerende verf die in verschillende RAL-kleuren verkrijgbaar is. Lijkt me top!

Andere autolakken vind ik wel op kleur, maar die zijn niet roestwerend.

Wat ook kan:
1 laag roestwerende verf (al dan niet op kleur)
+
1 laag gewone autolak op kleur.

Ik zet niet-gekleurde onderdelen ook in roestwerende transparante lak.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » ma 15 sep, 2025 22:05

Nou, de RX10 is van zichzelf niet roestwerend volgens mij.
Ik gebruik eerst een ontroestingsmiddel (net als jij) en dan lak ik af met 2 maal RX10.
Die RX10 geeft een mooie vloeiende glanzende afsluitende laag.
Om e.e.a. zeker te weten raad ik je aan even naar de RX site te gaan.
Oja,.. je kunt niet zomaar met elke verf over de RX heen.
2 componentenlak niet bijvoorbeeld.
Succes en groet, Willem

Plaats reactie