Francofiel's ‘66 V4: Wintersport!

1967-1980
francofiel
Donateur
Donateur

Re: Francofiel's ‘66 V4: Wintersport!

Bericht door francofiel » wo 25 mar, 2026 9:43

Inmiddels zijn we na 2700 km weer thuis. De Saab (en de DS break) hebben het echt perfect gedaan. Nul storingen, gewoon lekker rijden. Heerlijk kunnen skien op zowel nieuw als vintage materiaal. De auto's en de mensen zijn allemaal heel gebleven en we hebben een fantastische reis gehad. Foto's dan maar?

Rondje:
Afbeelding

groepsfoto met de R4 van een vriend van ons:
Afbeelding

prachtig uitzicht:
Afbeelding
Afbeelding

Vooral lekker autrijden!
Afbeelding

Start van het evenement "Le comptoir des Legendes du ski" op de piste le planards midden in Chamonix:
Afbeelding
Afbeelding

met een avond-slalom
Afbeelding

Zaterdag, vertrek naar de pistes van Le Buet:
Afbeelding
Afbeelding

Klaar voor de slalom
Afbeelding
Afbeelding

En zondag meer sneeuw!
Afbeelding
Afbeelding

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » wo 25 mar, 2026 9:56

Wat een gave plaatjes met al die vintage auto's. En heerlijk om te zien dat ze dan niet geschorst worden bij sneeuw, maar juist gebruikt.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 25 mar, 2026 15:09

Die foto met de 96 en die Unimog is ook leuk. Zo'n auto is toch ook wel een relikwie uit ver-vervlogen tijden!

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 26 mar, 2026 9:35

De 96 was een leuke vreemde eend in de Franse bijt. Er was een unimog, een cortina, MGB GT, 2x een R4, een DS break, Volvo 240 , Morgan enz enz.
Het is opvallend hoe goed zo'n 96 rijdt in de bergen, het enige wat mij tegenvalt is het remvermogen van mijn auto. Nou heeft mijn 96 geen rembekrachtiging dus dat maakt sowieso al wat uit, maar ik ga er wel twee nieuwe remklauwen voor op zetten.

De remvoeringen achter zijn nieuw, de remcilinders ook. De hoofdremcilinder is gereviseerd, het pedaal voelt goed en zakt niet weg, op de remmenbank is de remvertraging dik in orde, maar toch voelt het allemaal wat magertjes aan vooral in de bergen. Ik ga daar toch wat tijd aan besteden.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 26 mar, 2026 10:06

Het missen van rembekrachtiging ondersteuning is 1, maar Jij lijkt mij bij uitstek iemand die iets bedenkt met ander materiaal wat beter werkt.
Remklauwen en remschijven van een ander merk passend maken, dan zijn we van een boel problemen af. :wink:
(Af en toe zie je mooie oplossingen voorbij komen, maar helaas weet dan niemand meer welke onderdeel nummers/type dit zijn).

96 imitatie remklauwen en schijven behoren tegenwoordig tot de categorie rommel.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 26 mar, 2026 10:36

Mijn eerste gedachte was om naar remklauwen van de tweetakt Monte Carlo te gaan. Echter: die hebben andere schijven en het remoppervlak is niet groter. Het enige voordeel is dat die klauwen twee zuigers hebben, per remblok een eigen zuiger. Dat geeft een veel prettiger pedaal"gevoel".

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 26 mar, 2026 11:08

Dit ben ik ooit ergens tegengekomen, remklauwen en geventileerde schijven van VW/Audi op een 96:

Afbeelding

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » do 26 mar, 2026 11:19

Heb ooit (weet niet meer waar) gezien dat iemand remklauwen van een audi uit de 90er jaren gemonteerd had.
Dat scheen redelijk te passen.
Monte carlo naven en cylinders zijn zeldzaam, bovendien hebben die 4 wielbouten ipv 5, dus moet je ook andere velgen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 26 mar, 2026 13:59

Audi 100 schijven komen in de buurt tov 96 schijven.
( mooi zou zijn iets van vw, die klauwen kosten nog geen €50)

Als je op autodoc gaat zoeken en dan op ATE , dan staat er meestal wel een tekening met maatvoering bij

Maar iets van een ford Mondeo zag ik ook ooit voorbij komen .
Forumer Redmer stuurde mij vorig jaar mei een foto via WhatsApp, (kwam van FB) wellicht kan hij die foto nog eens plaatsten :wink:

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 26 mar, 2026 14:15

Dank voor de tips. Wat het lastig maakt is dat mijn auto geen rembekrachtiging heeft. Ga je dan enorme remklauwen monteren dan trap je je helemaal een ongeluk..

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 26 mar, 2026 21:51

De 96 heeft een gescheiden remsysteem met een dubbel werkende hoofdremcilinder. Een losse externe booster werk alleen op een enkel circuit of je moet twee boosters gaan monteren.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 27 mar, 2026 17:17

Dan kan je net zo goed een hoofdcylinder met bekrachtiger van een V4 gebruiken.

Alex

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » vr 27 mar, 2026 21:31

Dat zou je denken, maar dat past dus niet. Het schutbord is namelijk anders bij modellen met een rembekrachtiger, de pedalen zijn ook anders gemonteerd en de bediening van de koppeling werkt met een andere cilinder. Zo’n ombouw is serieus verbouwen dus.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 28 mar, 2026 14:04

francofiel schreef:
vr 27 mar, 2026 21:31
Het schutbord is namelijk anders bij modellen met een rembekrachtiger
Ik heb de aanpassing gedaan in mijn 93. Op zich goed te doen, wel veel passen en meten:

Afbeelding

Afbeelding
francofiel schreef:
vr 27 mar, 2026 21:31
... de pedalen zijn ook anders gemonteerd ...
Jij hebt toch ook al hangende pedalen?

Plaats reactie