Renovatieproject Saab 96 - 1975

1967-1980
davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 06 apr, 2025 15:09

Alex B schreef:Dat het verdelerhuis zelf vast zit in het blok is raar. Normaal gesproken als je de verdeler monteert zet je het merkstreepje op de rotor boven het merksleufje en als je de verdeler dan naar beneden duwt moet de rotor boven het puntje uitkomen. Als dat ronddraaien al niet eens kan zit er iets heel raar vast. Hopen dat de WD40 het los werkt.

Alex
Ik herinnerde mij dat ik er al eens iets over las, blijkt deze post te zijn:

Verdeler moervast in 't blok.
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Vond er ook wel enkele filmpjes over op youtube, waaronder dit: https://youtu.be/0trB36e0-8I?si=YHLPgzDivR_GvE2X

Die gaat er zelfs met een koevoet tegenaan wat mij nogal extreem lijkt.

Dit is dan beter advies:

Some distributors can be very stubborn to remove. Put lots of penetrating oil around the distributor the night before to help release it. Avoid the temptation to prise upwards with anything other than very gentle leverage; force can break the distributor casting where it enters the head. Once the 3mm deep index pin (which stops the distributor rotating) is clear of the head you may be able to rotate it and wiggle it free. Don’t tap on the lugs with a hammer in an attempt to rotate it as this may break the lugs; try an oil filter removal tool instead.

Ik zorgde wel dat de rotor netjes tegenover zijn ‘streepje’ stond door de poelie te draaien.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 06 apr, 2025 15:10

V4liefhebber schreef:Groene draad naar bobine. Zwarte door de verdeler naar de contactpuntjes.
Wel stom dat die draad zo kort is dan ;) Nu ja, ik maak wel een verbinding met een kabelklemmetje.

Alex B
Geregistreerd lid

Re: Renovatieproject Saab 96 - 1975

Bericht door Alex B » zo 06 apr, 2025 15:25

Goed samengevat van Ed. Hoop dat je de jouwe snel los hebt.

Alex

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 06 apr, 2025 15:27

[]
Hij wordt getrakteerd op lekker veel WD40.
Reden: Quote verwijderd

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » di 15 apr, 2025 13:21

Het trio van de dag. Maar nog altijd geen beweging in de stroomverdeler. Afbeelding

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 20 apr, 2025 15:45

De stroomverdeler is ondertussen los (ik zal later nog een samenvatting met tips posten), schoongemaakt en teruggeplaatst.

Starten doet ie niet.

Vandaag kijk ik of de kleppen juist staan en of de verdeler correct is gemonteerd.

Afbeelding
Kleppen eerste cilinder. Compressieslag?

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 20 apr, 2025 15:46

Volgorde bougies.

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 20 apr, 2025 17:00

Ik heb dat opgelost met tie-wraps om iedere bougiekabel: 1, 2, 3 en 4 stuks op een rijtje. Netjes afgeknipt, met de sluiting omlaag. Reden? Vind je het in het donker ook terug en ik had wrs niet de goede kwaliteit witte inkt... Het ging er af.

Je kunt overigens ook ringetjes met 1, 2, 3 en 4 kopen en die rond de kabels klikken.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 20 apr, 2025 17:02

Als beide gesloten zijn is het compressieslag; de klepveren zijn dan op hun langst. Wijst de rotorarm naar het contact van de bougiekabel naar cylinder 1? Krijgt bobine stroom? Slangetje van de vacuümvervroeging weer aangesloten? Benzine in de carburateur? Motor niet verzopen?

Alex

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 20 apr, 2025 17:38

Ik denk (hoop) dat alles goed staat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 20 apr, 2025 17:41

Allemaal zaakjes die ik nog eens moet checken.

Bedankt voor de aandachtspunten!

Dat met we tie wraps is een goede tip.

Motor verzopen, hoe kan je dat weten?

Of de bobine stroom krijgt, moet ik ook nog eens bekijken.
De startmotor draait rond, maar dat zegt niet veel veronderstel ik.

Vacuümvervroeger is aangesloten.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 20 apr, 2025 19:12

Draai een bougie eruit en kijk of ie nat van de benzine is. Zo ja dan is de motor verzopen. Als je die bougie los hebt kan je meteen controleren of je een vonk krijgt maar je hebt wel een assistent nodig. De ene houdt de massakant (zeg maar waar de schroefdraad zit) tegen het blok, de andere start; wel de bougie natuurlijk in de kabel steken. Zie je een vonk dan werkt het. Motor moet op TDC staan dus de poelie op het 0-graden merkteken. Die 6 graden voorontsteking stel je in door de verdeler te verdraaien. Rotor wijst de goede kant op. Benzine in de vlotterkamer?

Heb je vonk en benzine dan zou je bij starten iets van sjoege moeten krijgen. Probeer anders de chokeklep een stukje open te zetten en gas te geven, dan weet je zeker dat de motor lucht en hopelijk mengsel krijgt.

Alex

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 20 apr, 2025 19:13

Kijk s of je een vonk hebt?
Bougie dichtbij het blok houden. Je moet bij starten een sterke vonk zien.

Of snelstart of iets benzine in de carburateur gieten.
Starten. Je moet dan merken of ie wil gaan lopen. Doet ie dit niet, heb je waarschijnlijk geen vonk.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 20 apr, 2025 19:13

Gossie, net te laat zie ik.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 21 apr, 2025 10:51

Welnee, beter twee keer advies dan geen keer advies :-D .

Alex

Plaats reactie