Renovatieproject Saab 96 - 1975

1967-1980
Plaats reactie
davidvb
Geregistreerd lid

Re: Renovatieproject Saab 96 - 1975

Bericht door davidvb » do 28 nov, 2024 19:06

Alex B schreef:
do 28 nov, 2024 18:58
Starten maakt niet uit, is ported vacuüm dus dat gaatje wordt afgedekt door de gasklep zolang je geen gas bijgeeft.

Alex
Oké, bedankt!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 28 nov, 2024 19:23

Alex B schreef:
do 28 nov, 2024 18:58
Starten maakt niet uit, is ported vacuüm dus dat gaatje wordt afgedekt door de gasklep zolang je geen gas bijgeeft.
Maar zodra de gasklep een beetje open staat, b.v. voor verhogen van stationairtoerental, wordt er wel 'valse' lucht aangezogen via dat buisje.
Als je de vacuumvervroeging niet gebruikt moet je dat buisje #6 op de carburateur afdoppen.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 28 nov, 2024 23:04

72sonett3 schreef: Maar zodra de gasklep een beetje open staat, b.v. voor verhogen van stationairtoerental, wordt er wel 'valse' lucht aangezogen via dat buisje.
Als je de vacuumvervroeging niet gebruikt moet je dat buisje #6 op de carburateur afdoppen.
Oké. Dus het niet-starten ligt vermoedelijk niet aan het feit dat er geen verbinding is tussen vacuümvervroeging en carburateur.

Wat gebruik ik als ik die verbinding toch wil maken?

Verder toch het probleem in de carburateur zoeken.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 29 nov, 2024 17:15

davidvb schreef:
do 28 nov, 2024 23:04
Wat gebruik ik als ik die verbinding toch wil maken?
Een stukkie slang. Zit er ook geen slangetje aan de vacuümdoos?

Alex

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 29 nov, 2024 17:51

Even de diameter vh tuitje opmeten een stukje slang gebruiken. Doorzichtig kan als het moet. Zwart is standaard.

Tip: met een nieuw slangetje (want schoon en wat langer...)kun je ook eenvoudig de vacuumvervroeger zelf testen:
- verdelerkap eraf
- slang aansluiten aan de verdelerkant
- even zachtjes aan het andere kant vh slangetje zuigen (geen grap)
- als het goed is, beweegt het interne deel vd verdeler
- slangetje daarna op maat maken en aan de andere kant aansluiten.

Als het te makkelijk gaat en er gebeurt niets in de verdeler, is het membraampje wrs lek.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » vr 29 nov, 2024 17:55

[]

:D Bedankt voor de handleiding.
Mag ik er nog iets over vragen?
Wat ik niet snap, is waarom er een verbinding is tussen de vacuümvervroeger (die op de delco zit, een elektrisch onderdeel) en de carburateur die toch draait om brandstof?
Reden: quote verwijderd

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 29 nov, 2024 18:06

Vgs ij heb ik ook een carb. met zo'n Delco-ding. Ik haal morgen het luchtfilter er even af en maak foto's.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » vr 29 nov, 2024 18:09

MvR schreef:
vr 29 nov, 2024 18:06
Vgs ij heb ik ook een carb. met zo'n Delco-ding. Ik haal morgen het luchtfilter er even af en maak foto's.
Top! Zeer vriendelijk van u.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » vr 29 nov, 2024 18:09

Alex B schreef:
vr 29 nov, 2024 17:15
Een stukkie slang. Zit er ook geen slangetje aan de vacuümdoos?
Dat moet ik eens checken.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 29 nov, 2024 18:37

davidvb schreef:
vr 29 nov, 2024 17:55
Wat ik niet snap, is waarom er een verbinding is tussen de vacuümvervroeger ... en de carburateur die toch draait om brandstof?
Het juiste ontstekingstijdstip is afhankelijk van het toerental, hoe hoger de toeren hoe vroeger de ontsteking. De druk in de carburateur en inlaatspruitstuk varieert ook met het toerental. De vacuumvervroeger maakt het onstekingstijdstip indirect afhankelijk van het toerental via het vacuüm (druk).
In de verdeler zit onder de contactpuntjes nóg een mechanisme dat zorgt voor vervroeging afhankelijk van toerental.

Deze grafiek uit het werkplaatshandboek geeft de relatie tussen onstekingstijdstip en toerental/vacuumdruk voor een bepaalde vacuumvervroeger.

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 29 nov, 2024 22:56

De (onder)druk is ook afhankelijk van het toerental, maar hoofdzakelijk van de stand van de gasklep. De stand van de gasklep bepaalt hoeveel brandstof de cylinders ingaat. Hoe minder gas je geeft hoe armer het mengsel wordt. Een armer mengsel brandt langzamer dan een rijk, waardoor het ontstekingstijdstip vervroegd moet worden. Hiervoor zorgt de vacuümvervroeger. Ik kan jammer genoeg het plaatje van de ontstekingscurve niet zichtbaar krijgen, maar als het een curve met één lijn is dan is dat de mechanische vervroeging die de basis is bij een bepaald toerental. De vacuümvervroeger voegt hier een aantal graden aan toe, afhankelijk van de stand van de gasklep; bij vol gas voegt ie nul graden toe, bij gas dicht het maximale dat ie kan toevoegen.

Alex

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 30 nov, 2024 14:49

davidvb schreef:
vr 29 nov, 2024 18:09
Top! Zeer vriendelijk van u.
Hierbij: 3 foto's. Als er nog onduidelijkheden zijn die je graag gefotografeerd wilt hebben, laat het dan maar weten. In de praktijk met deze 'set up' rijdt deze auto heel goed; start heel goed, trekt zonder schokken gewoon door.

Vanaf de vervroeger naar de carburateur (even aangewezen).
Afbeelding

Waar het slangetje onder aangesloten wordt.
Afbeelding

Overzichtsfoto:
Afbeelding

De slang bovenaan die naar rechts-onder wegloopt, is een soort onluchter, gaat langs de accu omlaag en komt uit buiten de body, net boven de rechter wielophanging. Is kurkdroog. Geen damp of overtollige brandstof

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » za 30 nov, 2024 20:26

Dankjewel voor de uitleg en de foto’s allebei.

Wat een ingenieus systeem! Daar had ik dus geen idee van.

Ik ben deze middag even naar de auto gaan kijken (staat niet bij mij thuis) en wat bleek?
Slangetje vanaf vacuümvervroeger had ik helemaal niet aan gesloten op de carburateur!
Dom dom dom 🫣

Nu wel.
Dat is dan al opgelost, klopt het zoals op de foto’s?

Volgende keer pak ik de dichting en de vlotternaald aan.

Afbeelding

Andere kant
Afbeelding

Deze foto’s heb ik genomen voor als iemand eens een overzicht nodig heeft.
De ontluchtingsslang van de carburateur zit nog niet goed. Die moet onder de accu naar buiten.
De doorzichtige slang is om straks de koelvloeistof te testen.

Afbeelding
Afbeelding

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » za 30 nov, 2024 20:28

MvR schreef: Hierbij: 3 foto's. Als er nog onduidelijkheden zijn die je graag gefotografeerd wilt hebben, laat het dan maar weten. In de praktijk met deze 'set up' rijdt deze auto heel goed; start heel goed, trekt zonder schokken gewoon door.

Vanaf de vervroeger naar de carburateur (even aangewezen).
Afbeelding

Waar het slangetje onder aangesloten wordt.
Afbeelding

Overzichtsfoto:
Afbeelding

De slang bovenaan die naar rechts-onder wegloopt, is een soort onluchter, gaat langs de accu omlaag en komt uit buiten de body, net boven de rechter wielophanging. Is kurkdroog. Geen damp of overtollige brandstof
Heb jij een andere carburateur dan die van mij?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 30 nov, 2024 22:00

Blijkbaar wel. Ik dacht dat het dezelfde was.

Plaats reactie