Gevonden in een oude schoenendoos

1967-1980
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door 72sonett3 » wo 27 sep, 2023 11:25

MvR schreef:
ma 25 sep, 2023 19:30
... op de voorgrond, een Jubileum.... volgens de RDW bestaat 'ie nog steeds.
Je hebt het kenteken en jubileumnummer van die auto?

KoninK
Geregistreerd lid

Bericht door KoninK » wo 27 sep, 2023 13:02

MvR schreef:
di 26 sep, 2023 22:29
*Die twee mennekes die met hun vader naar die metallic 99 staan te kijken zijn ook al 40+ tegenwoordig! Ongelofelijk.
Die twee hebben inmiddels zelf al een stuk of wat saabs gehad natuurlijk, wie weet zijn ze zelfs actief hier op het forum.
Ikzelf ben het niet, mijn ouders kregen hun eerste saab pas in '89

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 27 sep, 2023 15:51

]Kleine mennekes :D

Hier ook 1, nu ca 1.90 mtr en past niet eens meer goed in een sonett :mrgreen:

Afbeelding

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » wo 27 sep, 2023 16:46

Zullen we dit topic als verzamelplaats nemen voor oude foto's die op zolder gevonden worden? Dus niet plaatjes van het internet plukken, maar echte fotos uit de schoenendoos met een verhaal erbij.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 27 sep, 2023 16:52

72sonett3 schreef:
wo 27 sep, 2023 11:25
Je hebt het kenteken en jubileumnummer van die auto?
Op de originele foto kun je het beter zien; het is DN-74-ZN.

(Overigens heb ik vandaag de Jubileum met nr 020 gezien. Zag er strak en compleet uit!)
Zullen we dit topic als verzamelplaats nemen voor oude foto's die op zolder gevonden worden? Dus niet plaatjes van het internet plukken, maar echte fotos uit de schoenendoos met een verhaal erbij.
Lijkt me helemaal leuk. Hoef ik de titel niet eens voor te wijzigen! Kom. Maar. Op!

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » wo 27 sep, 2023 19:43

De eerste Saab van mijn ouders, in 1976 :wow:
Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 27 sep, 2023 19:48

Helemaal mooi met die ANWB- en Wegenwacht-schildjes!

Saabdealers hadden natuurlijk wel altijd gemier met die antenne. Deze zit zo'n beetje op de plek waar we 'm -achteraf- helemaal niet willen hebben!!!! En deze was maar een paar dagen ouder dan mijn 42-MH-54!

Heb je nog meer foto's? Van latere jaren?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 27 sep, 2023 20:09

MvR schreef:
wo 27 sep, 2023 16:52
... het is DN-74-ZN.
Afbeelding

#20 is DN-77-FJ, heb je toevallig een foto van het plaatje, of kan je die maken?

KoninK
Geregistreerd lid

Bericht door KoninK » wo 27 sep, 2023 20:15

Hier een drietal foto's uit een schoenendoos

De eerste Saab van mijn ouders, Bruno, geen idee uit welk jaar.
Afgaande op de tweede foto was ik ongeveer 2,5 dus dit zal ergens in 1987 zijn geweest.
Bruno is helaas ooit helemaal uitgebrand op een parkeerplaats in de buurt door brandstichting tijdens oud en nieuw. dat was ergens in 1990.
renault 4 van mijn oom en tante, hebben ze nog heel lang mee rondgereden.
Afbeelding
Afbeelding

De opvolger van Bruno was Rooie Sien.

Hier op de foto op de camping in hongarije. tijdens een heftige zomerstorm waarbij de tenten en caravans door de lucht vlogen heeft mijn vader de auto op de tent gereden en zijn we in de auto gaan zitten om beschermd te zijn tegen rondvliegende rommel. ik was toen 6 en die ervaring staat me nog levendig bij en is waarschijnlijk waarom ik me altijd heel veilig heb gevoeld in Saabs.
Afbeelding
Helaas heeft ook rooie Sien het niet overleefd, veel motorproblemen, lang in een schuur achter huis gestaan alwaar ik graag in de saab ging zitten om te lezen, want die stoelen zaten zo lekker en op het bankje achterin kon je heerlijk luieren.
Ze is uiteindelijk door leden van de saabclub opgehaald als donor auto ergens eind jaren 90.
Daarna zijn mijn ouders via een sierra en een volvo 740 bij volkswagen beland en dat rijden ze gek genoeg nog steeds.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » wo 27 sep, 2023 20:55

Vakantie Zwitserland 1990. De "leensaab" van de Scania- en Saabdealer waar ik toen werkte. Dacht slim te zijn en goedkoop op LPG door de vakantie te komen :roll: De 900 had een heel klein noodtankje voor benzine rechts achter in de kofferbak. LPG was in 1990 in Duitsland en Zwitserland (de twee die ik daar gevonden had waren om 'veiligheidsredenen' buiten bedrijf..) nog nauwelijks te krijgen, dus reed ik veel op benzine... totdat we de bergen in gingen. Door de hellingen verdween het niveau van de brandstof onder de aanzuigslang en viel ie stil :shock: De hele vakantie was een aaneenschakeling van voorzichtig op benzine rijden en waar nodig op gas overschakelen.

Pont van Beckenried naar Gersau:
Afbeelding
Afbeelding

Avontuurlijk LPG tanken achter de Volvodealer in Sinsheim:
Afbeelding

Heb zelfs de rekening gevonden van de kleine reparatie aan het benzinetankje en de uitlaat bij de VAG-garage in het dorpje waar wij vakantie vierden:
Afbeelding

Mijn moeder en de wispelturige 900:
Afbeelding

mversteeg
Geregistreerd lid

Bericht door mversteeg » wo 27 sep, 2023 20:57

Deze Saab 99 uit 1975 was mijn eerste auto toen ik net mijn rijbewijs had (je kan slechter beginnen). In 1989 overgenomen van mijn vader die de auto daarvóór vele jaren vertroeteld had. Helaas heb ik de auto na zo'n 2 jaar verkocht.

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 27 sep, 2023 21:02

Misschien kan een moderator even meekijken en dit hele draadje naar een 99/900-vriendelijker omgeving verplaatsen (hier in de 96 afdeling blijkt niet voldoende)

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » wo 27 sep, 2023 21:08

Klopt, had ik niet op gelet :oops:

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 27 sep, 2023 22:16

Voorjaar '82. We waren een dik jaar getrouwd. Een auto hadden we niet en stond ook niet op onze planning. Onze verplaatsingen deden we samen op onze pas gekochte Batavus tandem. Ongeveer om de vier à vijf weken kregen we een oude schoolvriend op bezoek, steevast in zijn Mini. Op een dag zaten mijn vrouw en ik in de keuken toen er een onbekende auto de hofpad kwam opgereden.Toen we naar buiten gingen kijken, zagen we mijn vriend uitstappen. "Wat heb je nu bij? Is dat een Volvo?" Het bleek een Saab 96 te zijn uit '72 in de - weet ik nu - zeldzame kleur Silvermink. Hij vertelde dat hij de auto had gevonden op een sloperij, helemaal groen van het mos. Trots vertelde hij hoe hij de lak had gepolijst en het chrome had opgepoetst. En ik, ik werd op slag verliefd. De volgende dagen heb ik de reclameblaadjes afgezocht tot ik een advertentie tegen kwam van Saab Luyten in Noorderwijk. Samen met mijn broer ben ik er naar toe gereden en daar had ik de keuze uit een groene '70-er en een rode '71. Thuisgekomen heb ik mijn vrouw nog moeten overtuigen. Heb ik al verteld dat ik nog geen rijbewijs had? Een tweetal weken later zijn we de auto gaan ophalen.

Afbeelding

Afbeelding

Het heeft nog tot september geduurd vooraleer ik mijn rijbewijs had. Intussen was mijn broer mijn chauffeur. De 96 van mijn vriend heb ik daarna nog maar één keer gezien... op een sloperij. Een maand nadat hij op bezoek was geweest, is hij met de auto uit de bocht en overkop gegaan. Alle inzittenden, waaronder zijn huidige vrouw en haar toenmalige vriend waren ongedeerd. Zijn volgende auto was een Citroën DS. Hij komt nog regelmatig op bezoek en af en toe gaan we dan naar mijn garage kijken en komt dit verhaal steeds weer naar boven. En mijn broer, die is ook op zoek gegaan naar een 96 en heeft jaren met een rode '69-er gereden.

Toen heb ik het virus opgelopen, met als resultaat dat ik er in 1986 al drie had:

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 27 sep, 2023 22:36

Jij had toch ook een Sonett?

Plaats reactie