'74 Saab 96 opknappen

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door MvR » do 01 sep, 2022 22:20

[]

Pfff... Wie mooi wil zijn moet pijn lijden (in zijn portemonnee..).

Ik heb een vriend(-met-Saab-historie) in de VS gevraagd uit te kijken naar zo'n grill. Maar daar zijn ze ook al niet meer te vinden. Of je moet de rest vd auto er ook bij kopen. Hij woont in Ohio. Volgens hem strooien ze daar meer zout dan dat er sneeuw valt. Veel auto's daar zijn volledig verrot. Gelukkig gaat hij naar New Mexico verhuizen (het 'land' van Breaking Bad, zeg maar). Daar doen in het grootste deel van de staat niet aan sneeuw! Hopelijk spot hij daar nog een 96 grill voor me.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » vr 02 sep, 2022 11:00

Van de week stond er 1 op marktplaats voor 175 euro, wel een restauratie nodig. Is inmiddels gereserveerd zie ik. Ik heb die van mij in Engeland gevonden voor £ 250. Dat was nog te overzien. Als je een contact in de VS hebt, dan komt het vast goed. Zie ze daar op Facebook nog wel regelmatig voorbij komen.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » vr 02 sep, 2022 11:53

Ja die zag ik ook, was ook echt wel een opknapper met veel roest.

Deze was een stuk netter, maar ja. Ik heb het er echt niet voor over :lol:

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 02 sep, 2022 12:18

Turbobakk schreef:
vr 02 sep, 2022 11:00
Van de week stond er 1 op marktplaats voor 175 euro, wel een restauratie nodig. Is inmiddels gereserveerd zie ik. Ik heb die van mij in Engeland gevonden voor £ 250. Dat was nog te overzien. Als je een contact in de VS hebt, dan komt het vast goed. Zie ze daar op Facebook nog wel regelmatig voorbij komen.
Als de koper 'm niet voor te veel geld heeft weten te krijgen, is'ie spekkoper! Lijkt helemaal compleet. Leuke winterklus.
Ik zal Mp Saab 96-onderdelen eens in de gaten gaan houden. Je weet maar nooit.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » zo 04 sep, 2022 19:05

Heb idd een US grille via Marktplaats gekocht. Heb er ook meteen het missende deel van de motorkap er bij kunnen kopen.

Zit uiteraard nog aardig wat werk aan, maar dan past het iig bij de auto. :mrgreen:

Iig is he reparatie van de '68er Kever van mn tante nu even 'klaar'. (Hopelijk deze week door de keuring)
Dan kan ikbinnenkort ook met de 96 beginnen.

Wel moet Ik moet iig nog 2x een linker achterlicht en een setje buitenspiegels zien te vinden. Wat ik al wel paraat heb liggen is een nieuwe Simmons uitlaat. 😅

Maar ik merg alwrl.. 't projectje gaat de anderen mooi achterna. Er is nog niet aan begonnen, of er word al van alles verzameld aan 'leuke' onderdelen. :mrgreen:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 04 sep, 2022 21:12

[]

Achterlichten? Johan Tammeling in Dalfsen
Reden: Onnodige quote verwijderd

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 04 sep, 2022 21:41

Of hier, als je tijd hebt, de SCN onderdelendag

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 17 okt, 2022 10:33

Er zit eindelijk wat beweging in. Laatst al eens begonnen de lamp houders op te knappen.
Heb ze volledig uit elkaar gehaald, ontroest (borstelen) en roestomvormer er op. (Tannox ) En daarna zijn ze in de chassislak geschilderd. Dus ik verwacht dat deze de komende tijd wel goed bescherm zijn.

Nieuwe 7"Hella lampen zijn nog onderweg. De plastieken draadeindjes waarmee de de ring van de lamp vast gehouden word waren uiteraard allemaal weg. maar had op Shapeways gezien dat deze aangeboden werden (3d print) en daar dus 3 setjes van besteld (a 8 dollar per setje). Dit lijkt ook mooi te passen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga nu gewoon eerst even in alle rust het frontje helemaal in elkaar knutselen. De lamellen had ik er niet bij, althans geen originele, maar aangepaste van een 99. NU ga ik eerst kijken of ik deze er netjes in kan zetten (het aluminium profiel is namelijk 100% hetzelfde). maar deze was al een beetje verzaagd.. Nu heb ik nog een 99 grille liggen, dus als deze toch te ver heen is, kan ik het nog eens met een 'nieuwe' proberen. Maar van de andere kant, misschien ook liever niet, want ik kan me voorstellen dat zo'n vroege 99 grille inmiddels ook al wel schaars is. :roll:

Maargoed, als de grille en de lampen etc er in zitten, haal ik de spatborden voor even los (bestuurderskant spatbord zit nu toch niet goed, zit namelijk over het frontje) Dit was alles namelijk maar tijdelijk geplaatst voor het transport. :D De eerste stap is dan denk ik de wielkasten voor 'uitmesten', kijken wat hier gelast moet worden, en dat dan eerst fixen. dan kan daarna voor de boel ook weer mooi in elkaar. (Dan meteen de motor er in, en weer lopend maken. )

Een aantal dingen heb ik inmiddels dus al wel voor de auto bij elkaar gesprokkeld.
- US 'rally' front
- Simmons Uitlaatsysteem
- Front spoiler van RP-Glasfiber (Moet nog binnen komen)
- 4.5" Velgen. (Opknappers.. zit nog wel wat werk aan)
- Sportstuurtje (Geen origineel Saab stuur)
- Mattenset (Zonder matten vond ik de auto toch veels te kaal.)

Dus geleidelijk aan gaat het wel wat worden denk ik. Ben nu al wel erg benieuwt hoe zo'n 96 eigenlijk rijdt. :lol:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 17 okt, 2022 11:09

Kijk! Dat ziet er helemaal geweldig uit!!!

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » do 20 okt, 2022 9:37

Gisteren avond nog weer iets door gehobbied.

Afbeelding

De nieuwe Hella lampen passen iig mooi. En de 3D geprinte houders waarmee de ringen vast getrokken worden passen ook mooi. De koplampen zitten zo dus ook weer mooi vast. De volgende stap word die roosters die er tussen zitten weer in te bouwen. Als dat zit, zal het Front er uit gaan denk ik, en kan ik bezig met het blank maken van de rotte plakjes die bij de voorwielophanging zitten. ALs dat gefixt is kan de motor er ook weer in. Dan zal er toch al aardig schot in komen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 20 okt, 2022 11:07

Als nieuw! Ik heb er wel bewondering voor dat je dit in de smalle garage doet. Misschien is het een idee om het bestand of de tekeningen van de 3D-onderdelen ter beschikking te stellen voor anderen. Hoeft wat mij betreft niet gratis te zijn! Er zijn vast meer mensen die er belang bij hebben.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » do 20 okt, 2022 14:20

Heb het bestandje helaas zelf ook niet. Maar iemand heeft zich dus al eens de moeite genomen.

https://www.shapeways.com/product/HUN7H ... arketplace

En voor dat geld zag ik de meerwaarde er niet van in om het zelf nog eens op te zetten. (moet alleen erg oppassen dat je hem niet te strak aandraait, gezien de schroefdraad uiteraard niet echt super is. Je draaid hem nog wel vlot dol als je niet oppast, verder zijn ze prima. )

Voor het laswerk etc zal de auto gewoon naar voren/buiten geduwd worden. (of hij gaat nog weer eens op een aanhanger, en dat ik 't bij m'n ouders op het pleintje doe. Zo is ook de 900 Classic toen gelast.) Maar het meeste zal denk ik idd gebeuren terwijl die in de garage staat. t.z.t. de motorkap en het frontje er uit. dan kan ik ook mooi bij de motorruimte. :) (Moet toegeven dat het nu ook wel weer begint te jeuken om door te gaan. 't beesje moet de straat weer op! )

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 24 okt, 2022 10:35

Dit weekeind ook weer een beetje door gerommeld. Van 3 bumpers, weer 1 'hele' samengesteld.

Afbeelding

De gaten voor de verstralers zaten al in het middendeel... dus ja, dan ook maar even er op schroeven om te kijken hoe dat staat. :D

Volgende stap is even kijken waarom het frontje toch best scheef zit.

Afbeelding

Ik denk dat ik het frontje er gewoon even uit moet halen, om vervolgens eens te kijken wat hier nu niet goed zit. (Aan de bestuurderskant zit het spatbord nu nog over het front heen... dus dat is sws niet goed. Vreemd genoeg zit het frontje aan deze zijde dus ook nog te ver naar voren. Dus eens even spieken.

Verder ook gekeken of ik nog veel rottigheid tegen kom. Ik vrees dat er tussen de achterspatborden en de body wel wat ellende op me zit te wachten. Maar voor in de motorruimte lijkt het tot nu toe dus heel erg mee te vallen. In de Kofferbak heb ik zo ook nog niets gezien. (Begreep dat de veerpoot houders achter ook wel eens willen gaan. )
Maar tot nu toe lijkt het een best 'hard' exemplaar te zijn. :D

Verder ben ik ook alvast aan het kijken naar een distributiedeksel zonder ventilator aansluiting. Dit om de auto om te kunnen bouwen naar een elektrische koelfan. (Het lager van de fan die nu op de motor zit raast, dus een ander lager moet ik toch al hebben. )
Maar gezien ik dan de motor ook 'log' trek, is het misschien ook een idee om meteen een paar andere dingen na te kijken. Is het bijv makkelijk om de lagers van de balansas te checken? Of zijn er andere dingen bij deV4 motor die in zo'n geval zeker handig zijn om mee te pakken?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 24 okt, 2022 11:50

Front: heel veel frontjes zijn scheef. Maar belangrijker is dat je twee referentiepunten neemt (Li en Re) om te zien of het echt het frontje is dat scheef is, of dat er voor iets niet goed zit waardoor het frontje scheef komt te zitten. Dat de bumpers niet uitlijnen is op dit moment minder belangrijk. Vaak hebben die al eens een tik gehad en zijn daardoor sowieso niet goed in lijn met de carrosserie.

Achterspatborden en binnenschermen... bekende plekken ja. Ook vaak de -ik noem het zo- de 'keienvangers' achter de achterwielen; het plaatwerk binnen de achterschermen. Check toch de schokbreker-doorvoeren boven in de kofferbak heel erg goed. Kan me bijna niet voorstellen dat dit nog okee is als je elders al rot bent tegengekomen.
Overgang bodem naar opstaande deel achter de pedalen is ook zo'n fijn punt. Idem de achterkant van de vloerdelen, onder de achterbank. Nou ja, eigenlijk de hele vloer... Gelukkig is plaatwerk daarvoor nog wel beschikbaar als je even zoekt.

Distributiedeksel zonder ventilator aansluiting: Ford Taunus modellen waren zonder dat deksel. Hadden een gewoon glad deksel. Zo'n heet geloof ik een 'Stirndeckel' in het Duits. Duitse eBay etc is de eerste plek om te zoeken. Onno Kempink kan je ook verder helpen. Hij heeft iig een nieuw lager op voorraad voor € 50 of zoiets. Een 96 hoeft echt geen speciale koelvin te hebben. Zelfde effect haal je uit een radiator 'upgrade' met een rij extra koelelementen. En zorg ervoor dat jaren en jaren kalkafzetting uit het koelsysteem verwijderd zijn. Scheelt alles.

Als je toch bezig bent: balansslagers vervangen: kun je nu al testen door de pulley heen en weer te bewegen. Zit er beweging in? Dan vervangen. Ook dat is sowieso niet een slecht idee om dat preventief te doen. Doen dan ook meteen de distributietandwielen. Ik ben voorstander van metalen ipv die 'fiber' tandwielen. Iets meer herrie, maar gaan niet stuk. Is het blok open? Dan een check of vervangen oliepomp is te overwegen. Altijd een nieuwe waterpomp plaatsen. Terwijl de bak en blok gescheiden zijn: achterste oliekeerring ook maar meteen vervangen. Je kunt er nu bij!

Waar je nu ook bij kunt: check alle metalen leidingwerk van de koeling. Zeker die bij de waterpomp. En vervang ze voor alle zekerheid. Ze willen wel gaan lekken. Vooral wanneer je alles net in elkaar hebt zitten en ingebouwd hebt...

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 24 okt, 2022 13:04

thx voor de info. Iig eens iets om na te kijken. (Deze week eens kijken, als het mooi weer is, 't beesje eens uit de garage drukken en kijken.)

de electrische Ventilator ben ik ook van plan i.v.m. vermogenswinst. Zo'n ventilator neemt toch aardig wat vermogen op. En dan ook nog vaak op momenten dat het helemaal niet nodig zou zijn. Ook zou de auto hier een stuk stiller van worden. Dus 't is ook deels een technische overweging.

De bumpersteunen zelf zijn mooi recht (Daar heb ik dus 'nieuwe' op gezet, de oude waren door de tik op de neus idd krom.) de binnenspatboren zien er niet krom uit. Maar idd, hier zal ik eens moeten kijken waar dit vandaan komt. Iig zal de neus er straks helemaal recht op zitten, voordat de auto weer 1 kleur zal zijn. :D

Plaats reactie