Nogmaals Weber
-
bmwheaven
- Geregistreerd lid
Re: Nogmaals Weber
Ik weet dat de adapterplaat niet helemaal recht is, maar helaas kan ik die niet vlakken (ivm aansluitingen voor slangen kan ik em onmogelijk vlak leggen en schuren). Daarom heb ik zelf dikkere pakkingen gesneden, en nog extra vloeibare pakking ertussen gedaan.
Bougies zien er schoon en goed uit. Vlotterniveau heb ik 3 weken geleden juist afgesteld.
Bougies zien er schoon en goed uit. Vlotterniveau heb ik 3 weken geleden juist afgesteld.
-
bmwheaven
- Geregistreerd lid
Dan zal ik daar eens mee beginnen. Dan moet ik dus een glasplaat hebben die net wat minder breed is dan het pasvlak (anders kan ik alleen in 1 richting schuren). De adapterplaat is die van de Solex, deze dus:

Zijn er anderen die wellicht beter passen (er zitten namelijk ook wat slangen onhandig)...
Mijn Solex kreeg ik gewoon niet lekker afgesteld, ook na schoonmaken etc niet. De weber loopt echt erg fijn.

Zijn er anderen die wellicht beter passen (er zitten namelijk ook wat slangen onhandig)...
Mijn Solex kreeg ik gewoon niet lekker afgesteld, ook na schoonmaken etc niet. De weber loopt echt erg fijn.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Zo te zien heb je geen "isolatieplaat" tussen moterblok en carburateur zitten. Carburateur zou dus te warm kunnen worden. Zou dus het afslaan en slecht starten bij warme moter kunnen verklaren.
http://www.ebay.com/itm/spacer-block-fo ... ca&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Met de isolatieplaat past de adapterplaat ook prima. Hier heb je geen weberplaat voor nodig.
http://www.ebay.com/itm/spacer-block-fo ... ca&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Met de isolatieplaat past de adapterplaat ook prima. Hier heb je geen weberplaat voor nodig.
-
bmwheaven
- Geregistreerd lid
Bedankt voor alle tips. Hoop volgend weekend weer wat tijd te hebben om eraan te sleutelen. Zal iig eens zo'n isolatieplaat bestellen.
Voor wat betreft de choke: die lijkt goed te werken (het is een waterchoke). Bij koude start loopt ie kort hoog in de toeren, na verloop van tijd valt ie terug. Maar hoe zou ik kunnen testen of het verrijkingsmechanisme weer uit gaat?
Rest zal ik moeten nakijken...
Voor wat betreft de choke: die lijkt goed te werken (het is een waterchoke). Bij koude start loopt ie kort hoog in de toeren, na verloop van tijd valt ie terug. Maar hoe zou ik kunnen testen of het verrijkingsmechanisme weer uit gaat?
Rest zal ik moeten nakijken...
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Er zit volgens mij geen verrijkingsmechanisme op , afgezien van het feit dat de choke kleppen op een kier staan bij koude motor.
Als de choke kleppen open staan bij warme motor dan is er geen verrijking meer.
De tip van isolatieplaat lijkt me een goede.
Vraag me af wat nou precies het effect is van een warme carb.
Als de carb warm dan kan de brandstof te vroeg verdampen, maar levert dat een rijk mengsel?
Verder zet de lucht eerder uit. Snelle uitzetting zorgt weer voor een temperatuur daling, en kan er ijsafzetting in de carb komen.
Lucht komt dan sterk afgekoeld in het spruitstuk. Wat gebeurt er dan met het mengsel?
Als de choke kleppen open staan bij warme motor dan is er geen verrijking meer.
De tip van isolatieplaat lijkt me een goede.
Vraag me af wat nou precies het effect is van een warme carb.
Als de carb warm dan kan de brandstof te vroeg verdampen, maar levert dat een rijk mengsel?
Verder zet de lucht eerder uit. Snelle uitzetting zorgt weer voor een temperatuur daling, en kan er ijsafzetting in de carb komen.
Lucht komt dan sterk afgekoeld in het spruitstuk. Wat gebeurt er dan met het mengsel?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Een DG(A)V heeft geen verrijkingsmechanisme. Een warme carb heeft tot gevolg dat de benzine ook erg warm wordt en deels gaat verdampen, waardoor je dampbellen krijgt die de benzinedoorstroming niet ten goede komen. Niet alleen in de carb, maar ook in de toevoerslangen in de motorruimte kan de benzine opwarmen als de motor niet draait. Volgens mij is dit fenomeen vapour lock, maar over dat onderwerp zijn op dit forum ook discussies gevoerd en het is dus heel goed mogelijk dat er medeforummers zijn die dit niet met mij eens zijn (en ik zal niet uitsluiten dat ik dat bij het verkeerde eind heb
). Zolang de benzine maar blijft stromen is er weinig aan de hand, maar staat de motor een korte tijd stil dan kan het resulteren in beroerd starten en eerst afslaan. Ik heb gemerkt dat het gaspedaal wat dieper intrappen bij het starten nog wel eens wil helpen. IJsafzetting bij een warme carb (en doorgaans wordt die pas echt problematisch warm bij zomerse temperaturen) zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Dat wordt misschien actueel op hetzelfde moment dat je deuren dichtgevroren zitten. Als de luchtaanzuigbuis maar in de winterstand staat moet dat geen probleem geven.
Alex
Alex
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Op Sonetts zijn standaard enkelvoudige FoMoCo's gemonteerd.melle z schreef:Komt de onderste wellicht van een Sonett?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Dat horizontale pijpje is voor de rembekrachtiging, zat op de 95/96 maar niet op de Sonett maar die had ooit ook alleen maar een enkelvoudige carb.
Die plaat zonder horizontaal pijpje lijkt mij dus voor een non-Saab...
Die plaat zonder horizontaal pijpje lijkt mij dus voor een non-Saab...
-
bmwheaven
- Geregistreerd lid
Nog niet toegekomen aan afstelling, vlakken, etc... Aangezien de onderdelen vanuit de VS op zich laten wachten.
Toch vandaag weer gereden, en tot mijn verbazing bleef het gas hangen (niet het pedaal). Dat was in stadsverkeer, warm weer. Als ik even een dot gas geef, dan komt ie weer normaal terug. Heeft dat er wellicht ook mee te maken dat de carb te warm wordt? Of hoort ie dat uberhaupt niet te doen?
Toch vandaag weer gereden, en tot mijn verbazing bleef het gas hangen (niet het pedaal). Dat was in stadsverkeer, warm weer. Als ik even een dot gas geef, dan komt ie weer normaal terug. Heeft dat er wellicht ook mee te maken dat de carb te warm wordt? Of hoort ie dat uberhaupt niet te doen?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Dat hoort ie niet te doen, maar de mijne heeft het ook wel eens als het warm is. Zal wel met uitzetting te maken hebben.
Alex
Alex
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Dit lijkt op een historisch moment: willeme1 die iets standaard gaat vervangen...

-
Jengels
- Geregistreerd lid
4G, 5A en 8A nog nooit van gehoord. Wordt door Weber ook niks over gezegd op de site:The Devil's Own V4 schreef:Weet iemand het verschil tussen een 32/36 DGAV 4G, 5A en 8A?
http://www.webercarbsdirect.com/Weber_C ... rs_s/2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel dat er 3 types zijn in het algemeen van de 32/36 variant:
DGEV: electrische choke
DGAV: choke op basis van koelwater
DGV: handmatige choke
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Achtervoegsel 5A hoort bij een DGV (dus handchoke), die andere twee ken ik niet. Ik kan vanavond wel even op het overzichtje uit de Ashcraft-bijbel kijken (misschien is dat wel eens gepost in een van de Weberonderwerpen). Sproeiers kosten je de kop niet als je die in Engeland bestelt. Er zou niet veel verschil moeten zijn tussen een 1.6 en een 1.5. Belangrijkste zijn de emulsiebuizen, die kosten wat meer, maar de meeste carburateurs voor tussen de anderhalve tot twee liter hebben dezelfde als bij een 95/96 worden gebruikt.
Alex
Alex