Stotterende Saab 96 uit 1974

1967-1980
V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » za 17 feb, 2007 20:01

Er wil wel eens wat vuiligheid in de tank voor het gaatje van de benzineleiding blijven zitten.
Benzineleiding voor de benzinepomp loshalen en met perslucht doorblazen (wel de benzinedop verwijderen).

Volgens mij zit er bij dit type carburateur ook een filtertje voor de vlotternaald. Alles schoonmaken helpt misschien.

rmelle
Geregistreerd lid

stotternde saab

Bericht door rmelle » ma 19 feb, 2007 11:27

Heb haynes nog weer eens nagekeken, wat blijkt: bij routine maintenance staat dat elke 10000 km de bouten van het inlaatspruitstuk moeten worden nagetrokken... :idea: heb ik naar gekeken: kon elke bout zeker 1 tot 1,5 slag aandraaien..... met normale kracht dus niet aan gaan hangen zeg maar. 't zaakje loopt weer iets beter! de pomp bleek goed te zijn, 28 pascal... maar je blijft er moedeloos van.....

rmelle
Geregistreerd lid

stotterende saab

Bericht door rmelle » ma 19 feb, 2007 22:52

Beste mensen, Aan het forum heb ik veel om te beginnen, bedankt iedereen, ook al ken je niemand...

mijn vraag:
heb alle testen gedaan: kleppen, pakking manifold, timing ontsteking, luchtfilter, brandstof pomp, maar het horten en stoten blijft, zoals de eerste post van dit onderwerp!
nu is het volgende het geval: als de auto stationair loopt komt er uit de hooftventurie in de carb constant een klein straaltje benzine! Dit klopt NIET! nu vind ik het niet gek dat ik mijn saabje niet afgetseld krijg... MAAR: er is een nieuwe vlotternaald ingegaan, nieuwe pakkingen, carb ultrasoon gereinigd, goed werkende choke, membraam in choke buiten werking gesteld (dus geen valse lucht daar), alles proper en schoon gemonteerd, carb bodem gevlakt (was erg krom) etc etc!!!
dacht ik dat de mengsel verrijker (zuigertje met veer in vlotterkamer) niet sloot, dus tijdelijk verwijdert (die hoort te sluiten, oftwel opgelicht te worden als de motor stationair draaid), dus daar geen te veel aan brandstof. alles weer monteren en kijken: en ja hoor: door het venturie van de hoofdsproeier piemeld een straaltjwe benzine!!!!
Is dit piemeltje benzine niet veroorzaker van al onze problemen is mijn vraag? en WAAR KOMT HET VANDAAN!!!!!!

Lang leve ons, en onze Solexen!!!

Ik wordt er moedeloos van!!!!!

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: stotterende saab

Bericht door 72sonett-III » ma 19 feb, 2007 23:29

rmelle schreef:... door het venturie van de hoofdsproeier piemeld een straaltje benzine!
Alle benzine komt uit de vlotterkamer, als het vlotterniveau te hoog staat afgesteld zou dit kunnen gebeuren.
Bij de tweetraps Solex type 77 TF 9510 SA moet de afstand tussen de vlotter en het deksel 17-19 mm zijn
Bij het type 79 TF 9510 LA moet de afstand tussen de onderkant van de vlotter en het deksel 42-44 mm zijn (afstellen door de het armpje te verbuigen);
Afbeelding

Bij stationair lopen zou er alleen benzine uit de stationair sproeieropeningen moeten komen, ter hoogte van de (bijna gesloten) gasklep. Hoveel toeren draait de motor stationair? Als dat te hoog is gaat hij ook benzine aanzuigen uit de hoofdsproeier(s).
Lang leve ons, en onze Solexen!!!
Al een Weber overwogen?
Ik word er moedeloos van!!!!!
Tja... had je maar geen oude auto moeten kopen... :o

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » di 20 feb, 2007 9:45

dat ís 't 'm nu net:
sinds 1997 besmet met saab virus en rijdend in diverse types en nu sinds 4 maanden een 96!
en heb er nog steeds zin in hihihi!
en het is zo een verdomd hardnekkig virus waar je, geloof ik, de rest van je leven niet meer van af komt! :-)

terug komend op probleem:
ga votterkamer niveau controleren, had dat al in een kluwer boek gevonden, maar ga het weer controleren!

wat weet U verder over die klep die de mengsel verrijker bedient bij volgas? deels luchtdruk en deels vacuum bedient 'm toch? als het messing zuigertje lekt (door leeftijd) klopt de werking toch niet meer?
of valt dat probleem reuze mee?

over weber:
twijfel over de kosten, zoek ander alternatief.....

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » wo 21 feb, 2007 19:09

Kijk eens op www.ebay.com (afhankelijk wat je nodig bent: weber 34ich, weber 32/36). Hier kun je soms goedkoop aan onderdelen komen.

Succes

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » do 22 feb, 2007 9:30

beste V4 liefhebber,

ben gaan kijken op ebay.de en vind best wel veel weber en ook nieuw spul tegen redelijk aardige prijzen ten opzichte van BCCP!
ik denk dat ik mijn solexen in de wilgen ga hangen!

ik weet eigenlijk helamaal niets van weber af, er zijn er die met enkele en dubbele rijden op de 96...
wat is de mooiste verhouding, ik hoef niet rap van zijn plaats als het torretje maar gewoon een lekker mengsel krijgt is het voor mij en mijn saab prima!

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » do 22 feb, 2007 9:31

nog vergeten is deze link te plaatsen, is dit iets of is dit veel te groot?

http://cgi.ebay.de/36-er-Weber-Hochleis ... dZViewItem

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 22 feb, 2007 10:41

rmelle schreef:nog vergeten is deze link te plaatsen, is dit iets of is dit veel te groot?
Dit is een synchrooncarburateur, dwz de gaskleppen gaan tegelijkertijd open itt een registercarburateur waar de tweede gasklep pas open gaat na +/- 50% van de eerste klep.
Voor de Weber 32/36 zie ook viewtopic.php?t=15997

Hou er wel rekening mee dat als je een gebruikte carb. koopt, die zeer waarschijnlijk zal moeten worden gereviseerd, dat is ook niet goedkoop. Er zullen ook andere sproeiers in moeten.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 22 feb, 2007 13:37

Reviseren is een eitje als je een 2e hands koopt waarvan alle bewegende delen aanwezig en gangbaar zijn. Een revisiesetje, een bus carburator cleaner en een paar schroevendraaiers en met een uurtje ben je klaar. Op Ebay Duitsland en -UK komen met regelmaat knappe exemplaren voorbij. Ook de prijs van een handje eventueel nodige sproeiers stelt niets voor in vergelijking met een nieuwe carburateur voor Nederlandse prijzen.

Alex

rmelle
Geregistreerd lid

stotterende solex

Bericht door rmelle » do 22 feb, 2007 20:08

update van mijn bijzonder frustrerende solex ellende!

ik heb vandaag de solex nog 1 kans gegeven, als het nu niet zou lukken ga ik stoppen met solex, ook mijn vriendin wordt er gek van, van mij en de saab.... en dat moet je niet hebben :wink:

wat heb ik gedaan:
er zijn 2 kanalen die uitkomen op het manifold en waar dus het volle vacuum op staat.
1 is voor het membraam in het choke huis en 1 is voor de klep die de mengselverrijker bedient in de vlotterkamer. verder nog natuurlijk de vervroeger, maar da's geen carb! nu had ik al ontdekt dat als het zuigertje van de klep die de sproeier bediend zou lekken er dus ook lucht lekkage zou ontstaan naar het manifold onder de gaskleppen, de vlotterkamer zou overdreven gezien onder invloed staan van het vacuum in het manifold, en dat kan nooit goed zijn toch?
DUS: Ik achter de draaibank en 2 messing busjes gedraaid en die vervolgens in de genoemde kanalen geslagen en mooi afgewerkt.
(ik weet niet hoe je foto's moet posten, anders kan ik 't wel laten zien)
dat menmbraam van mijn choke was toch al kapot en ik geloof er niks van dat dat zo ongelooflijk belangrijk is....

maar goed:
zaak gemonteerd en ik weet werkelijk niet wat er geneurd is, geen benzine meer uit het venturi, super strak lopende V4, die auto heeft nog nooit eerder zo geweldig gelopen. en het mooiste:
de mengsel schroef staat zoals het hoort 1,5 slag uitgedraaid en stationair is ongeveer 700 omwentelingen en kan nog lager, en blijft super stabiel draaien.
heb ff de auto getest, volgas enzo en dan merk je dat hij wellicht iets minder fel is maar ik heb geen referentie dus dat weet ik niet maar door trekken doet 'ie gewoon lekker, en stationair in de 4de versnelling loopt ie ook gewoon goed en tokkeld gewoon door, ff voor test niet dat dat goed is voor oude beestje.

kortom:
ik blijf vorlopig gewoon op de solex doordraaien.
't kost ff wat frustraties maar uiteindelijk kom je er uit!

voor mensen die foto's willen mail me maar dan stuur ik ze door, zelfs het busje kan je van me opgestuurd krijgen, eventueel!

Succes, en Geluk

Rutger Van Melle

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: stotterende solex

Bericht door jwaterink » vr 23 feb, 2007 1:09

[]

Ga eventueel voor de zekerheid nog even langs een garage en laat die de afstelling controleren. Zou toch eeuwig zonde zijn als hij nu wat te arm loopt en zware motorschade maakt.

rmelle
Geregistreerd lid

solex ellende

Bericht door rmelle » vr 23 feb, 2007 10:15

Dat was ik inderdaad van plan om nog te gaan doen...
Bedankt voor het meeleven!

anders is het wellicht verstandig om de hoofdsproeier iets groter te nemen mede omdat die mengeselverrijker buiten werking is gesteld.
maar die zou alleen moeten werken als er bijvoorbeeld plank gas wordt gegeven en als er weer en soort evenwicht is ontstaan als de motor op toeren is zou die klep zich weer moeten sluiten, hij werkt dus niet altijd.

(heb ik begrepen van de man die hier in Schoonhoven in de automaterialen zaak werkt, een ECHTE oude rot in vak die veel van die oude dingen weet, dat nieuwe spul is alleen maar plastic en computers zegt-ie!!! :D )

ik heb overigens de sproeier 45 van de accelaratie pomp al opgeboord naar 65! zodat-ie daar al wat meer krijgt met accelereren...

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: stotterende saab

Bericht door 72sonett3 » wo 04 jun, 2008 23:17

Edit; opnieuw het Solex vlotterplaatje;
Afbeelding

rmelle
Geregistreerd lid

afstelling vlotterplaatje

Bericht door rmelle » do 05 jun, 2008 15:14

zo als op de tekeningen staat-ie inderdaad afgesteld.
om overlopen te voorkomen had ik het eerst hoger afgesteld, maar dat was ook geen succes, weer te weinig benzine in kamer.
maar ach, veel hou ik me niet meer met m'n carburateur bezig, LPG loopt gewoon geweldig.

Plaats reactie