Nogmaals Weber

1967-1980
V4liefhebber
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Friesland

Nogmaals Weber

Bericht door V4liefhebber » zo 27 aug, 2006 15:38

Wegens aanhoudende problemen met de tweetraps solex wil ik deze eventueel vervangen door een Weber. Ik heb hier nog enkele vragen over waar iemand misschien het antwoord op heeft.
De prijs bij BCCP vind ik nogal hoog. ca. Euro 350,- (excl. BTW) voor een 32/36 DGV, plus ca. Euro 65.- (excl. BTW)voor een bijbehorend luchtfilter.
Op sites in amerika (oa. www.carburetion.com) worden deze carburateurs aangeboden voor ca. $250 (DGAV, DGEV) en $17 voor een luchtfilter.
Vraag: Wat zijn de voor-, nadelen van een DGEV boven een DGAV. Volgens andere topics zijn er enkele aanpassingen nodig aan de gasstang bij het plaatsen van een DGAV. Welke aanpassingen zijn dit?
Kunnen de carburateurs uit amerika zonder problemen worden geplaatst of kan ik problemen verwachten. Op andere topics wordt oa gepraat over duw of trekhevels voor het openen van de gasklep. Kunnen beide uitvoeringen worden geplaatst?

In elk geval bedankt.
95V4, '77, opaal groen (niet echt standaard meer)
96V4, '79, lim.ed. nr 73 (in afwachting van...)
Sonett III, '73, Mellow Yellow

sabo
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Limburg

Bericht door sabo » zo 27 aug, 2006 15:57

Tja, en dan komen er vanuit de US ook nog eens de douanerechten en invoerrechten bij! Deze dus even opvragen.
De verbinding tussen de carburateur en de gasstang moet idd. aangepast worden. Ik heb dit met een zelfgebogen stangetje gedaan, maar dit werk niet perfect. Er zit teveel speling in. In de lage en in de hoge toerentallen heb ik dan ook geen juiste mengselverhouding. Je zou er eigenlijk twee zgn flexibele elleboogjes voor moeten halen met een tussenstangetje(moet ik eigenlijk al jaren doen).

Voordeel is wel het grotere vermogen, zeker met een open sportluchtfilter (vooral meer trekkracht, maar geen hogere topsnelheid). Dit heb ik voor de apk eigenlijk moeten aanpassen omdat de carterontluchting geen gesloten circuit meer had. Maar ik zet er voor de apk nu gewoon even het oude filterhuis op.

V4liefhebber
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door V4liefhebber » zo 27 aug, 2006 17:22

He....douane- en invoerechten. Niet bij stil gestaan. Hoe gaat zoiets? Ik bestel nl. wel vaker onderdelen in het buitenland maar heb hier nooit aangedacht. Moet men zoiets zelf aangeven of krijgt men automatisch bericht?
95V4, '77, opaal groen (niet echt standaard meer)
96V4, '79, lim.ed. nr 73 (in afwachting van...)
Sonett III, '73, Mellow Yellow

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » zo 27 aug, 2006 17:38

Kijk ook eens op de sites van Southern Carburettors en Burlen in Engeland. Ook veel goedkoper dan BCCP en de transportkosten vallen mee.

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » zo 27 aug, 2006 20:33

En geen invoerrechten of BTW vanuit Engeland omdat het een EU land betreft.

Bij niet EU land: 19% BTW plus ik geloof iets van EUR 13,50 afhandelingskosten. Te betalen direct aan de postbode anders neemt die het pakketje weer netjes mee en kan je de volgende dag op het postkantoor het bedrag voldoen.
With Regards,
Thomas Ezendam
Tilburg, Holland
Ulwembu Arachnological Survey Group

Alex B
Geregistreerd lid
Regio: Noorwegen

Bericht door Alex B » zo 27 aug, 2006 22:54

Niet EU-land: Als je mazzel hebt en je bestelt in de VS komt het pakketje binnen in Duitsland en zijn de invoerrechten gelijk aan het BTW-tarief daar, wat een paar procent minder is dan in Nederland. Maar waarom een nieuwe kopen als je voor veel schappelijker prijzen een gebruikte kunt scoren op Ebay. 32/36's staan met regelmaat te koop in de VS, UK en Duitsland en als je enig geduld kunt hebben komt er vanzelf een knap exemplaar voorbij. Een revisiesetje kan je makkelijk zelf installeren en sproeiers vervangen kan ook iedereen die een schroevendraaier kan vasthouden. Persoonlijk zou ik een 32/36 DGV-5A aanraden; deze heeft een handchoke. Een paar jaar geleden heeft iemand uit de buurt zijn gammele Solex door een tweedehands Weber 32/36 DGV-5A vervangen (op mijn aanraden) en het stangetje van de gasklepbediening dat op de smoorklepas van de Solex zat kon na het afzagen van een uitsteeksel zo op de Weber gezet worden. Eitje dus.

Op mijn Sonett zat al een Weber toen ik hem kocht en mede door de goede ervaringen heb ik er een op Ebay gekocht voor mijn 96 (al zal het nog wel even duren voor die weer rijwaardig is). Voor iets van 80 Engelse Ponden had ik hem in huis. Er moet nog wel een luchtfilter bij en de goede sproeiers en een revisieset, maar bij elkaar is dat altijd nog een stuk fijner voor de portemonee dan alles nieuw aan te schaffen (ik geef het toe, de armoe maakt creatief :) ).

Mocht dit bericht niet op de goede plaats komen, dan excuses, het is mijn eerste bijdrage aan dit forum.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

72sonett-III
Geregistreerd lid
Contacteer:

Re: Nogmaals Weber

Bericht door 72sonett-III » zo 27 aug, 2006 23:42

V4liefhebber schreef:Wat zijn de voor-, nadelen van een DGEV boven een DGAV.
Een DGAV heeft een temperatuurgeregelde automatische chokeklep, net zoals de Solex. Je kunt dan dezelfde slangen gebruiken. Een DGEV heeft een electrische choke. Een DGV heeft een handchoke.

Sommige Webers hebben de primaire trap rechts zitten (zoals de Solex) anderen hebben de primaire trap links zitten zodat de bediening ook andersom is (duwen i.p.v. trekken). De codering is dan verschillend; DFAV of DFEV. Je moet dus letten op DGAV (of eventueel DGEV).

Je kunt ook kiezen voor een identieke Holley 180 (Australische versie van de Weber 32/36) of een Holley 5200 (US versie).
Volgens andere topics zijn er enkele aanpassingen nodig aan de gasstang
Klopt, ik heb een plaatje van de Solex afgehaald, een uitsteeksel er vanaf geslepen en op de Weber gezet, ook zoals hierboven al door Alex B beschreven. Hiermee kun je de twee kogelverbindingen van de Solex blijven gebruiken
Kunnen de carburateurs uit amerika zonder problemen worden geplaatst of kan ik problemen verwachten. Op andere topics wordt oa gepraat over duw of trekhevels...
Geen problemen als je een DGAV neemt. Geef dan ook direct de sproeierbezetting op die je hebben wil zodat je niet meteen een complete nieuwe set moet kopen bij BCCP of zo.
Dit is de sproeierbezetting die ik nu in mijn '72 Sonett heb zitten (1700 cc motor);
Afbeelding
en dat is nog te verbeteren, maar iedere motor is verschillend dus je moet toch zelf nog aan het afregelen (of het laten doen door BCCP e.d.)

Je kunt ook nog eens vragen bij Chip Lamb (USA), hij heeft ervaring met deze carb op Saab Sonett en 95/96.
Als je besluit een gebruikte te kopen, op ebay e.d, houd er dan rekening mee dat je ook echt een gebruikte krijgt; smerig, versleten asdoorvoeren, foute sproeiers... Ik heb een goedkope gebruikte gekocht, kwam uit UK, van een Ford Pinto, maar deze heb ik bij BCCP laten reviseren en de totale kosten kwamen ongeveer uit op de prijs van een nieuwe. Wat dat betreft kun je dus net zo goed meteen een nieuwe kopen.

Zie ook http://members.home.nl/saab96/cabrio/cabrio96.htm (Deze motor zit nu in mijn Sonett).
Op deze Datsun site staat een hoop info over de Weber 32/36.
Dit is, ter vergelijking, een lijst met sproeierbezettingen voor andere typen motoren. De eerste 7 zijn interessant, want voor DG*V en voor 'Ford Europe' motoren.
Laatst gewijzigd door 72sonett-III op do 17 mei, 2007 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
[size=75][url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=72sonett-III&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]MH[/url]
'72 97 '77 96 (cabrio)
'79 96 (#138)
'91 900i 2.1
[url=http://www.saabforum.nl/albums/album605/4_3_07.sized.jpg]'95 900SE cabrio[/url][/size]

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 28 aug, 2006 22:12

MH heeft gelijk dat je bij gebruikte exemplaren carburateurs kunt aantreffen waar het nodige aan moet gebeuren, maar het is niet alleen maar narigheid dat te koop wordt aangeboden. Als je de tijd neemt kan je er tegen een aanlopen waar weinig investering in nodig is. Schoonmaken is altijd aan te raden, maar meer dan een spuitbus remmenreiniger, een spuitbus carburatorcleaner en wat polijstmiddel (plus wat schoonmaakspulletjes als wattenstaafjes, een poetsdoek en een stukje dun staaldraad) heb je doorgaans niet nodig. De DGV die ik voor mijn streekgenoot onder handen heb genomen heb ik met bovenstaande middelen aangepakt en de onderdelen van een revisiesetje zijn er in gegaan. Na enige tijd rijden is een sproeier vervangen door een krapper exemplaar en de auto loopt nu helemaal als een zonnetje (al heeft hij in de winter met het open K&N filter wel last van de kou zolang de motor nog niet opgewarmd is...). Wat sproeiers betreft, hier moet je inderdaad het geluk hebben dat je niet al te veel hoeft te vervangen. De DGV die ik voor mijn 96 heb gekocht heeft te grote sproeiers, maar meer dan de al uitgevoerde schoonmaakbeurt en kleinere sproeiers zijn niet nodig. Op die manier bleef ik toch een heel eind van de prijzen voor nieuwe exemplaren af (gelukje voor mij, één van de sproeiers kon ik gebruiken voor de DGV in m'n Sonett, die weer iets aan de krappe kant besproeierd was).

Over verbindingsstangetjes gesproken, toevallig zag ik dat op de site van Conrad kogelgewrichten M5 per stuks voor weinig te koop staan. Ze staan in de categorie Modelbouw bij de onderdelen voor radiografisch bestuurde auto's e.d. Hiermee kan je dus zelf een stangetje zonder speling maken.

Alex
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

72sonett-III
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door 72sonett-III » ma 28 aug, 2006 23:16

Alex B schreef:De DGV die ik voor mijn 96 heb gekocht heeft te grote sproeiers, ..... één van de sproeiers kon ik gebruiken voor de DGV in m'n Sonett, die weer iets aan de krappe kant besproeierd was).
Wat heb jij nu dan aan sproeiers in je Sonett zitten? Heb je daar een plaatje van? Mijn Sonett loopt redelijk met wat er nu in zit, maar bij plotseling gas geven, schokt het nog wel eens wat. Ik denk dat de luchtsproeiers ('air correctors') en mengbuizen nog verbeterd zouden kunnen worden, maar ik heb geen idee wat er dan in zou moeten.
... op de site van Conrad kogelgewrichten M5 per stuks voor weinig te koop staan.
Ik heb ze ook wel bij beter gesorteerde ijzerwinkels en automaterialenwinkels gezien.

Hoe is het overigens met je Sonett?
[size=75][url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=72sonett-III&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]MH[/url]
'72 97 '77 96 (cabrio)
'79 96 (#138)
'91 900i 2.1
[url=http://www.saabforum.nl/albums/album605/4_3_07.sized.jpg]'95 900SE cabrio[/url][/size]

72sonett-III
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door 72sonett-III » ma 28 aug, 2006 23:26

sabo schreef:... voor de apk eigenlijk moeten aanpassen omdat de carterontluchting geen gesloten circuit meer had.
Ik heb een gat gemaakt in de bodemplaat van het K&N luchtfilter (binnen het filter) en daar een haaks pijpje in gelast. Op dit pijpje zit de slang naar de olievuldop, zoals het ook zat bij de Solex. De PVS klep zit nog gewoon op de tussenplaat onder de carb.
'72 97 '77 96 (cabrio)
'79 96 (#138)
'91 900i 2.1

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 29 aug, 2006 12:39

Ik zal de besproeiering thuis opzoeken en dan kom ik er op terug. Helaas ben ik niet zo bedreven dat ik er een plaatje van kan maken. Let wel dat ik er een 1500 motor in heb zitten. Wat dat schokken met gas geven betreft, staat de carburateur horizontaal of staat hij schuin naar voren? Ik heb vanaf dat ik hem kocht ook last schokken en kort inhouden als ik gas geef en dat blijkt in relatie te staan tot de stand van de carburateur. Als de motor op lage steunen staat ligt hij horizontaler. De aansluitflens op het spruitstuk loopt dan schuin naar voren weg, zodat de carburateur ook schuin staat. Als je dan het vlotterkamerniveau niet aanpast staat de benzine te laag en heb je bij gas geven even last van een te arm mengsel. Het niveau kun je bijstellen met het lipje dat de vlotternaald vast houdt en naar boven in het inlaatventiel drukt.

Na het aanpassen van het vlotterkamerniveau en installeren van die grotere sproeier ging bij de eerste proefrit een deel van de bekabeling in rook op. Op dat moment reed ik nog met de choke een stukje uit, dus ik weet nog niet of het netto-effect al tot het gewenste resultaat heeft geleid. De Sonett staat nog steeds stil. De kabelboom achter het dasboard heb ik er nu uit. Nadat Onno Kempink mij wel dat stuk kabelboom uit zijn sloopSonett wilde leveren voor 100 Euri plus uren voor verwijderen heb ik besloten om mijn gesmeulde exemplaar maar zelf te gaan restaureren. Leerzaam, maar het duurt natuurlijk wel langer, zeker omdat ik met betrekking tot de besteding van mijn beperkte vrije tijd ook nog prioriteiten moet stellen. Helaas heeft de Sonett niet de eerste. En dan volgt ook nog de uitdaging om vast te stellen wat de kortsluiting veroorzaakt heeft. Kortom, nog uitdagingen genoeg.

En om het helemaal af te maken, er hangt me ook nog een boete boven het hoofd omdat de auto geen APK had en niet geschorst was. Big Brother komt steeds dichterbij...

Alex
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

sabo
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Limburg

Bericht door sabo » di 29 aug, 2006 18:19

Goed idee van dat pijpje voor de carterontluchting. Klusje voor de komende winter.

72sonett-III
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door 72sonett-III » di 29 aug, 2006 21:55

sabo schreef:...pijpje voor de carterontluchting.
Zodra ik weer een camera heb zal ik een foto maken.
Klusje voor de komende winter.
Ja, daar ben je wel even mee bezig... :)
'72 97 '77 96 (cabrio)
'79 96 (#138)
'91 900i 2.1

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 31 aug, 2006 22:45

Bijgaand de beloofde sproeierbezettingen. Voor de Sonett ben ik niet 100% zeker, want mijn lijstje dateert van een tijd geleden, maar de waarschijnlijkheid grenst aan zekerheid. Dit zit op een 1500 motor met Pertronix ontsteking, tweepijps Highgate uitlaat, uitgevijlde uitlaatspruitstukken (als ik het mij goed herinner heb ik ze vergroot tot ± 38mm diameter) en uitgedraaide uitlaatflenzen:
(de kolommetjes die ik had gemaakt blijven niet staan, derhalve zijn de eerste waardes voor de eerste trap en de tweede voor de tweede; het leven kan zo logisch zijn :) )
primary main: 135; 142
emulsion tube: F50; F6
air corrector: 165; 160
idle: 0.55; 0.50
acc pump: 0.50
venturi: 3.5; 3.5

Deze bezetting komt bijna overeen met wat Jack Ashcraft opgeeft voor de DGV 5A. Primary main zou 140 moeten zijn in plaats van 142, maar die 142 zat in de Weber die ik voor m'n 96 heb gekocht, dus die ga ik eerst maar eens uitproberen. Een maatje kleiner kan altijd nog.

Hieronder de bezetting van de DGV 5A van mijn streekgenoot. Hij heeft een 1700 motor, Pertronix ontsteking en Simons uitlaat:

primary main: 140; 150 (was 140)
emulsion tube: F50; F6 (was F50)
air corrector: 160; 145 (was 170)
idle: 60; 50
acc pump: 50
venturi: 3.5; 3.5

Op basis van bovenstaande bezetting (dus met de waardes die tussen haakjes staan) heeft BCCP voor de tweede trap drie nieuwe onderdelen gestuurd, wat een verbetering was bij optrekken en gas los laten. Het schokken verdween en stationair verspreidt de auto geen benzinelucht meer.

Alex
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

72sonett-III
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door 72sonett-III » do 31 aug, 2006 23:37

Alex B schreef:Voor de Sonett...
Afbeelding
...de DGV 5A van mijn streekgenoot
Afbeelding
'72 97 '77 96 (cabrio)
'79 96 (#138)
'91 900i 2.1

Plaats reactie