Slecht nieuws voor Turbo's en Saab-->(GEINTJE!)<--

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
B.J.B.Jr.
Geregistreerd lid

Slecht nieuws voor Turbo's en Saab-->(GEINTJE!)<--

Bericht door B.J.B.Jr. » wo 11 jun, 2008 1:06

Zoals iedereen inmiddels weet is Saab zeer bekend geworden om zijn Turbo's!

Het erge is vandaag gebeurd, ik ga even bij mijn zaterdagbaan langs en lees het nieuws van de Importeur waar alle "Saabgeheimen" in staan die nog niet naar de buitenwereld bekend gemaakt mogen worden. Bij de Nieuwe 9-3 had ik ook al schetsen en foto's gezien voordat de pers er uberhaupt nog vanaf wist!

Dit is nieuws wat ik niet binnen de organisatie wil hebben omdat ik eigenlijk dit tegen wil gaan.

Saab heeft bekend gemaakt vanaf 2018 geen Turbo's meer te gaan gebruiken maar Compressors. Heel bizar. Een compressor klinkt opzich leuk in een Jaguar Supercharger, maar in een Saab gaat mij VEEL te ver.

Nu wil ik iedereen op het Saabforum vragen om een petitie(in dit topic) te tekenen dat Saab door moet gaan met het maken van Auto's die Turbo's hebben. Op mijn werk keken ze heel raar op van dit nieuws. Het is toch echt het geval, anders zou de Importeur dit bericht niet gaan versturen...

IK hoop dat jullie het met me eens zijn dat dit niet door mag/moet gaan. Saab=Turbo en Turbo=Saab

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » wo 11 jun, 2008 1:20

Dat zou best k*t zijn.. dan rij je dadelijk dus in een bij elkaar geraapt GM/Mini product?? Zoiezo nachtmerries dadelijk :cry:

Maar dit zou dus betekenen dat ik ipv een 99 Turbo, een 99 Compressor moet gaan maken :wink:

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » wo 11 jun, 2008 8:48

Vind het toch allemaal wel erge toekomstmuziek. Als een nieuw model Saab pas in 2012 komt ofzo, kunnen ze dit toch echt nog niet met zekerheid zeggen.
Bovendien is in 2018 GM al lang failliet en Saab verkocht aan de Zweedse overheid of de Porsche/VW groep. :wink:

Maar kom op, gewoon Turbo's, Kompressor is echt nix ivm tuning :wink:

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » wo 11 jun, 2008 9:06

Doe maar rustig aan, gewoon doorgaan met ademhalen. Vind dit een beetje een vreemd verhaal, mij zijn andere zaken ter ore gekomen binnen de automotive branch waar wij o.a. werkzaam zijn. Saab is te belangrijk voor bepaalde markten binnen GM om een stuk van de history maar even kapot te gooien. Denk dat in het blaadje dat gelezen is, iemand een forse uitglijder heeft gebakken.

Denk niet dat een petitie ook maar enige indruk zal maken, maar ik verwacht gewoon turbootjes onder den kap. Dat is mij verteld.... En ja, afgelopen weekend langs rijdend langs een test centre een gecamoufleerde auto met een tweetal 9-3's en een paar Vauxhalls gezien, was geen Vauxhall die daar getest werd, was daar te groot voor.......

B.J.B.Jr.
Geregistreerd lid

Bericht door B.J.B.Jr. » wo 11 jun, 2008 9:12

nics schreef:Doe maar rustig aan, gewoon doorgaan met ademhalen. Vind dit een beetje een vreemd verhaal, mij zijn andere zaken ter ore gekomen binnen de automotive branch waar wij o.a. werkzaam zijn. Saab is te belangrijk voor bepaalde markten binnen GM om een stuk van de history maar even kapot te gooien. Denk dat in het blaadje dat gelezen is, iemand een forse uitglijder heeft gebakken.

Denk niet dat een petitie ook maar enige indruk zal maken, maar ik verwacht gewoon turbootjes onder den kap. Dat is mij verteld.... En ja, afgelopen weekend langs rijdend langs een test centre een gecamoufleerde auto met een tweetal 9-3's en een paar Vauxhalls gezien, was geen Vauxhall die daar getest werd, was daar te groot voor.......
ik neem aan dat de importeur geen onzin gaat verkondigen... Weet iemand al watvoor compressor blokken het dan zullen worden? Als het de 4.2 supercharger is van jaguar dan blijf ik bij saab!

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Slecht nieuws voor Turbo's en Saab

Bericht door 72sonett3 » wo 11 jun, 2008 9:12

B.J.B.Jr. schreef:Saab heeft bekend gemaakt vanaf 2018 geen Turbo's meer te gaan gebruiken maar Compressors....
Vreemd verhaal, er van afgezien dat een turbo ook een compressor is, lijkt mij dit te ver in de toekomst gekeken. Tegen die tijd rijden we allemaal in electrische autos's...

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » wo 11 jun, 2008 9:18

B.J.B.Jr. schreef: ik neem aan dat de importeur geen onzin gaat verkondigen... Weet iemand al watvoor compressor blokken het dan zullen worden? Als het de 4.2 supercharger is van jaguar dan blijf ik bij saab!
Erm, het zal niet de eerste keer zijn dat de importeur ernaast zit......... Tis nu eenmaal komkommertijd en dan wil zo'n PR mafketel er nog wel eens dik naast meppen. Kan je daar voorbeelden van laten zien waar je broek van afzakt.

Maar goed, ik ga gewoon door met ademhalen, petitie hoeft voor mij niet, ik hoor het vanzelf wel.

B.J.B.Jr.
Geregistreerd lid

Bericht door B.J.B.Jr. » wo 11 jun, 2008 9:38

nics schreef:Doe maar rustig aan, gewoon doorgaan met ademhalen. Vind dit een beetje een vreemd verhaal, mij zijn andere zaken ter ore gekomen binnen de automotive branch waar wij o.a. werkzaam zijn. Saab is te belangrijk voor bepaalde markten binnen GM om een stuk van de history maar even kapot te gooien. Denk dat in het blaadje dat gelezen is, iemand een forse uitglijder heeft gebakken.

ik neem aan dat de importeur geen onzin gaat verkondigen... Weet iemand al watvoor compressor blokken het dan zullen worden? Als het de 4.2 supercharger is van jaguar dan blijf ik bij saab!

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » wo 11 jun, 2008 9:51

Het lijkt me een sterk verhaal. Teveel toekomstmuziek. Alsof Saab al bezig is met die modellen van 2018. Ik denk het niet, ze hebben het veel te druk met de nieuwe 9-5 en 9-X.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » wo 11 jun, 2008 10:04

Nee dit is allemaal te ver weg voor toch relatief gezien een detail wat betreft motorisering.

Heb heel ff bij een Volvo importeur stage gelopen, toen ik 15 was ofzo :wink:
Die riep toen uit volle borst dat er een 940, 960 en ook een 980 zou komen, een V8 dus :wink: nooit gekomen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 11 jun, 2008 10:09

De Flok schreef:Het lijkt me een sterk verhaal. Teveel toekomstmuziek. Alsof Saab al bezig is met die modellen van 2018. Ik denk het niet, ze hebben het veel te druk met de nieuwe 9-5 en 9-X.
nou.... men 'begon' in de jaren 70 ook al met de 9000. De 9000 was nog niet gelanceerd, of men begon aan de opvolger van de c900....

2018 klinkt ver weg, maar 10 jaar is helemaal niet zo lang.
Wel denk ik dat het wel een beetje prematuur is om op zulke details al definitieve beslissingen te nemen, dat neem je pas een paar jaar vooruit.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 11 jun, 2008 10:48

Ik denk dat men gewoon een langetermijnvisie uitstippelt en dat ie geacht wordt weloverwogen te zijn. 10 jaar vind ik niet zo'n gekke termijn daarin.
Saab ging nooit over 1 nacht ijs bij de ontwikkeling van nieuwe visies en modellen. Ik kan me ook niet voorstellen dat het definitief is. (net zomin als de afschaffing van de BPM op termijn)
Ook ik heb wel eens van die idealistische id-en en als je het een goed gevoel geeft moet je dat ook gewoon doen, zo'n actie. Sommige dingen hebben gewoon suc6 en andere dingen dienen een hoger belang.
Het kan zeker geen kwaad een andere insteek bij een fabrikant onder de aandacht te brengen.
Ik vind het nog steeds jammer dat Saab van de 2-taktmotor afgestapt is maar het volhardend prolongeren ervan destijds had er zeker voor gezorgd dat Saab al snel ten gronde was gegaan.
Het inkopen van techniek van buiten Saab uit (bijv moteren bij Ford en Triumph) was uit economische overwegingen niet eens zo'n slechte zet.
Iets dergelijks was ook de noodgedwongen inlijving bij GM, zelfstandig hadden ze het gewoon niet gered.
Cornell

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 11 jun, 2008 10:54

Nou, ik wacht het nog wel even een jaar of 10 af als je het niet erg vindt. Ik geloof er gewoon niets van namelijk :-P+

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 11 jun, 2008 10:54

En wat zien we hier, de Saab variabele compressie motor met, jawel, een compressor.... Deze motor werd gepresenteerd in 2000 maar het idee ontstond al in 1989. Kortom niets nieuws onder de zon en helemaal des Saab's. Saab = drukvulling

Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 11 jun, 2008 11:05

Ik kan me ook niet voorstellen dat het definitief is. (net zomin als de afschaffing van de BPM op termijn)
alleen vinden we verandering positie door een bedrijf nooit erg (en financiele uitklederij door Shell ook niet), maar van de politiek, dan villen we ze liever nog levend.. nietwaar? ;-)
Ik vind het nog steeds jammer dat Saab van de 2-taktmotor afgestapt is maar het volhardend prolongeren ervan destijds had er zeker voor gezorgd dat Saab al snel ten gronde was gegaan.
precies waarom een bedrijf (en politiek - ehh.. je komt er zelf mee.. :P ) niet overgeleverd zou moeten zijn aan een stel hobbyisten (met de toon van kapitein aan wal) die geen rationele (bedrijfs-economische) beslissingen kunnen nemen. :wink:
Het inkopen van techniek van buiten Saab uit (bijv moteren bij Ford en Triumph) was uit economische overwegingen niet eens zo'n slechte zet.
Sterker, voor Triumph was het een goede zet.. want de Saab 99 werd daarmee het testmodel voor Triumph.

Inderdaad, we moeten niet doen alsof Saab niet over het hek mag kijken wat de rest van de markt doet. Vasthouden aan een bepaalde traditie omwille van die traditie is niet perse de goede insteek voor lijfsbehoud. Zo ook conventionele gedachtengangen...

Gesloten