Saab 9-7x DEFINITIEF niet naar Nederland

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
9000 freak
Geregistreerd lid

Saab 9-7x DEFINITIEF niet naar Nederland

Bericht door 9000 freak » do 14 okt, 2004 16:04

Saab 9-7x definitief niet naar nederland.

Goed of slecht van Saab?

Zie: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=2860

bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-7x DIFINITIEF niet naar Nederland

Bericht door bas.kuijpers » do 14 okt, 2004 16:21

Ben ik niet rouwig om. Kan die PC Hooft-tractoren missen als kiespijn op de weg. Onnodige vehicels. Te groot, te gevaarlijk en te benzineslurpend. En bovendien bestaat de kans dat ze door de minister verboden worden, zo heb ik gisteren van de media begrepen.

Dat de 9-2X niet naar Europa komt, kan mij ook niet droevig stemmen. Is geen mooie wagen. Wie gaat er nu in een Saab rijden welke een aftreksel is van een Subaru? Zoals de dealers hebben geconstateerd is inderdaad niemand erin geïnteresseerd.

9000 freak
Geregistreerd lid

Bericht door 9000 freak » do 14 okt, 2004 16:31

die 9-2 vind ik ook drie keer niks, al vanaf het begin, niks is van saab zelf, al1 het typeplaatje, zelfs de binnekant is helemaal sabaru, 9-7x vind ik toch wel jammer, had het hier best goed gedaan, alleen hadden ze de lijnen wat meer saab mogen maken, ondanks dattie op de Chevrolet Trailblazer lijkt!

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » do 14 okt, 2004 17:01

Ik ben diep teleurgesteld, echt waar.
Moppersmurf

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » do 14 okt, 2004 17:26

bas.kuijpers schreef:Ben ik niet rouwig om. Kan die PC Hooft-tractoren missen als kiespijn op de weg. Onnodige vehicels. Te groot, te gevaarlijk en te benzineslurpend. En bovendien bestaat de kans dat ze door de minister verboden worden, zo heb ik gisteren van de media begrepen.
Deze worden niet verboden hoorde ik op de radio, alleen de ''koeievangers'' gaan ze waarschijnlijk definitief verbieden.

Ik vind het van beide wagens jammer dat ze niet komen, vooral van de 9-7X, blijkbaar was hier wel degelijk interesse voor. Veel Saabrijders gaan nu misschien naar BMW of Range Rover etc.
Het zou ook eens een frisse wind zijn geweest voor Saab, ook al zouden de autos in kleine oplage worden verkocht.
Maar ja, we wachten wel weer op de Sport Hatch :? ....

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 14 okt, 2004 17:39

toch jammer van de 9-2X :cry:
hadden we hier eindelijk de kans om een lekker klinkend, mooi lopend en technisch betrouwbaar motorblok te proberen
(ipv van zo'n anabole "astra-tor")

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 14 okt, 2004 18:04

En bovendien bestaat de kans dat ze door de minister verboden worden, zo heb ik gisteren van de media begrepen.
ik word eigenlijk een beetje moe van het tegen de bierkaai vechten van anti-regerings geneuzel.

sorry luitjes.. maar als jullie nou eerst de nieuwsberichten gewoon LEZEN en begrijpen wat er STAAT.. scheelt weer een hoop geweeklaag hoe onderdrukkend Den Haag weer bezig is...

:roll: :? :shock: ;-|+ :donot: :roll:

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » do 14 okt, 2004 18:12

wedden dat er een paar naar NL komen??!!!
zijn altijd gekken voor te vinden. :lol:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 14 okt, 2004 18:18

Denk nou niet dat een 9-7X potten zal breken.

De ranglijst tot en met augustus 2004 cumulatief in het Midsize SUV segment:
Merk/model: Registraties:
1. Volvo XC90 1.278
2. BMW X5 905
3. Volkswagen Touareg 586
4. Mercedes ML 293
5. Porsche Cayenne 293
6. Lexus RX300 238
7. Ssangyong Rexton 213
8. Toyota Landcruiser 211
9. Land Rover Discovery 176
10. Land Rover Range Rover 173

Dit betekend dat een "veel verkochte" SUV als een Jeep Grand Cherokee, minder als 173 eenheden doet,
een 9-7X zal misschien eens goed zijn voor max 75 stuks in Nederland? daar heeft SAAB niet echt wat aan.
Een lekker ogende 9-2X is veel "bereikbaarder" en misschien wat minder exclusief maar zal qua aantallen
(dus verse instroom van nieuwe klanten) veel meer kunnen betekenen voor "ons" merk.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 14 okt, 2004 18:23

Een 9-2X past ook in de trend van de "great outdoors"-look modellen.. zonder daarbij te groot en te zuipend te zijn voor de Nederlandse portemonnee en pomp.

Een 9-7X ziet er niet heel speciaal uit, voordeel is wel dat zijn Amerikaanse evenknien in NL niet geleverd worden, wat dus wel weer wat 'extra' uniekheid met zich meebrengt. En makkelijker als Saab ipv badged-Chevy (waar iedereen in de VS bv doorheen kan prikken) in te zetten in de marketing.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » do 14 okt, 2004 18:57

Heren,
het persbericht stelt nu juist dat de dealers geen vraag hebben naar een auto als de 9.2x. De dealers dachten daarentegen wel de 9.7x te kunnen slijten.
Laten we wel zijn: de Subaru verkoopt toch ook nauwelijks? Nog minder dan Saab! Subaru is een zeldzame auto. En 1300 stuks van de Voolvoo90.... die lui zijn goed bezig. Dat heeft Saab laten liggen. Stel dat Saab er 500 zou kunnen venten...enig idee hoeveel auto's ze jaarlijks in NL verkopen?...ze hebben volume nodig!
Natuurlijk had er vanuit verkooptechnisch oogpunt een Suf van Saab moeten zijn - maar 5 jr. geleden, en dan een goeie, geen opgeleukte Chevy (overigens vind ik ze foeilelijk en getuigen van een gebrek aan style, maar da's mijn mening).
Ik heb genoten van de omschrijving PCHoofdstraatractor die vanmorgen in de krant stond. Heerlijk! Of had ik die zelf bedacht?!
Moppersmurf

9000 freak
Geregistreerd lid

Bericht door 9000 freak » do 14 okt, 2004 19:02

ik weet zeker als ze de 9-7, een beetje europeser en wat meer saab hadden gemaakt, dat het dan vast en zeker een succesnummer zou worden!
De 9-2 vind ik eerlijk gezegt meer triest dan goed van Saab. :donot:
:donot:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 14 okt, 2004 19:02

Wel een stilgestaan bij wat een 9-7X in exploitatie bij 20.000km/jaar zou kosten?
Hij zou gaan wegen zo’n 2400kg en dat is per jaar (in Zuid Holland) zo’n € 1.300,--
aan houderschapsbelasting, bij 1 op 5 heb je per jaar nodig zo’n 4000 ltr brandstof
a € 1.32,-- is € 5.280,-- (en zo zuinig rijden zal een kluif worden) dus uitsluitend
brandstof en houderschapsbelasting ben je dus kwijt een kleine € 6.600,-- p/jaar,
dat is € 127, p/week (ofwel ƒ 280,--)
Daar zit nog geen verzekering of afschrijving bij, koop je nieuw zal je dat ook worst
zijn, maar koop zo’n ding nou eens een paar jaar oud ga je compleet vacuum op alleen
al die vaste lasten.
De SUV in zijn algemeenheid is gebruikt een probleem.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 14 okt, 2004 19:08

9000 freak schreef:ik weet zeker als ze je, een beetje europeser en wat meer saab hadden gemaakt, dat het dan vast en zeker een succesnummer zou worden
Dat gaat natuurlijk voor de 9-2X ook op, deze had alleen al gezien zijn formaat beter kansen.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » do 14 okt, 2004 19:14

verde900 schreef:Wel een stilgestaan bij wat een 9-7X in exploitatie bij 20.000km/jaar zou kosten?
Hij zou gaan wegen zo’n 2400kg en dat is per jaar (in Zuid Holland) zo’n € 1.300,--
aan houderschapsbelasting, bij 1 op 5 heb je per jaar nodig zo’n 4000 ltr brandstof
a € 1.32,-- is € 5.280,-- (en zo zuinig rijden zal een kluif worden) dus uitsluitend
brandstof en houderschapsbelasting ben je dus kwijt een kleine € 6.600,-- p/jaar,
dat is € 127, p/week (ofwel ƒ 280,--)
Daar zit nog geen verzekering of afschrijving bij, koop je nieuw zal je dat ook worst
zijn, maar koop zo’n ding nou eens een paar jaar oud ga je compleet vacuum op alleen
al die vaste lasten.
De SUV in zijn algemeenheid is gebruikt een probleem.
Daar heb je op zich helemaal gelijk in.
Maar dat geld wordt toch wel uitgegeven, alleen in dit geval niet aan een Saab, maar aan een hele hoop andere concurrenten, zelfs Porsche.
De Saab 9-7X is natuurlijk wel op basis van de Chevy Trailblazer, maar ik heb in Amerikaanse previews gelezen dat deze een stuk strakker en sportiever afgesteld zou zijn, incl. geventileerde remschijven, 18inchers etc. beetje meer richting X5. En het sleutelgat tussen de stoelen :wink:
Iedereen heeft natuurlijk z'n eigen mening over de 2 Ami-Saabs, maar over de oceaan zijn ze in ieder geval niet zo eindeloos behoudend als hier. Dat zal Saab hier misschien nog eens de das om doen...

Plaats reactie