relatie nieuwe Saab 9-5 en nieuwe Opel Omega?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Berrtus
Geregistreerd lid

relatie nieuwe Saab 9-5 en nieuwe Opel Omega?

Bericht door Berrtus » zo 11 jul, 2004 16:03

Ik vond dit plaatje van de nieuwe Opel Omega, zoals die er in 2006 uit moet gaan zien. Ik was nu benieuwd of dit model een relatie heeft met de nieewe 9-5 die in 2005-2006? moet komen. Zou me niets verbazen. Wat me wel verbaasde is dat Opel de Omega weer gaat bouwen. Ik dacht dat Saab de rol kreeg van merk die in het duurdere segment ging bouwen. Saabs zouden de Omega's en Senators binnen de GM groep worden.

Afbeelding
Afbeelding
meer info op http://www.germancarfans.com/spyphotos. ... pel/1.html

Is er al meer informatie van de nieuwe 9-5 voorhanden en is er info over een mogelijke link met deze Omega?

Jelmer
Geregistreerd lid

Re: relatie nieuwe Saab 9-5 en nieuwe Opel Omega?

Bericht door Jelmer » zo 11 jul, 2004 16:36

Bah wat een lelijk interieur...

elentinos
Geregistreerd lid

Bericht door elentinos » zo 11 jul, 2004 17:10

Dashboard vind ik niks, maar die stoelen en de kleurstelling vind ik geweldig. Ze lijken wel wat op die meubel-designklassiekers van charles en Ray Eames. Maar goed, dit is een studiemodel, de werkelijkheid zal er anders (behoudender dus) uitzien.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » zo 11 jul, 2004 17:18

Het was al lange tijd duidelijk dat de nieuwe 9.5 gebouwd zal gaan worden op een GM platform dat ook voor andere auto's gebruikt zal gaan worden. De laatste tijd saneert GM de fabriek van Saab in Zweden met harde hand. Bob Lutz heeft er al op gezinspeeld dat Saabs niet per se in Zweden gebouwd hoeven te worden. Met name de eigen inbreng van de Zweden wat betreft design en ontwerp staat dus ter discussie. De nieuwe Omega zal er ook wel komen omdat GM toch van bestaande producten gebruik kan maken. De investeringen zijn dus relatief gering. Bovendien is de Opel Signum een zeperd, en het lukt GM ook al niet om de verkoop van Saab op te schroeven.
Reken er dus maar op dat de nieuwe 9.5 heel wat familetrekjes zal tonen van GM.
Het interieur is inderdaad foeilelijk. Protserig, barok, 'over the top', en dan ook nog in de kleuren van de jaren '70. Mij zul je in zo'n auto moeten sleuren. Het interieur doet denken aan die Amerikaanse sloepen uit de jaren '70 met houtfolie overal. Fake. Het toont wel aan dat de Amerikanen zelf de touwtjes in handen nemen bij GM Europa.
Het uiterlijk vind ik wel geslaagd. Maar dan die kleur, getver. Had Volvo ook niet een tijdje zoiets in legergroen?
Moppersmurf

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » zo 11 jul, 2004 17:21

(spock:) come in bridge (bridge:) yes spock? (spock:) bridge, i think we found us a new voyager.

Gr,
Easy :wink:

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » zo 11 jul, 2004 18:26

In Autoweek van 1 of 2 weken geleden stond dat de nieuwe Omega en de 9-5 op dezelfde bodemplaat zouden staan. Motoren zullen ook wel dezelfde zijn vermoed ik. In het artikel werd de suggestie gewekt dat er een Omega V8 kwam. Zullen we er dan in de 9-5 maar een Turbo (of 2....) op zetten? :P

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 11 jul, 2004 18:32

John schreef:In Autoweek van 1 of 2 weken geleden stond dat de nieuwe Omega en de 9-5 op dezelfde bodemplaat zouden staan
waarom nu al bang dat het fout gaat? een 9000 was toch ook knap anders als die Spaghettivarianten?

en een een V8 met 2 turbo´s, ik weet het zo net nog niet, maar het lijkt me geen straf :lol:

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » zo 11 jul, 2004 19:58

De 9000 was geen Fiat Croma met grille en badge van Saab. Uiteindelijk zijn er nauwelijks dingen die je kunt uitwisselen tussen een Lancia Thema en een 9000. En ze lijken ook niet op elkaar, van binnen al helemaal niet. Ook de motoren zijn verschillend.
Moppersmurf

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » zo 11 jul, 2004 20:07

Opel brengt wel vaak hele flitsende concepts maar de uiteindelijke wagen is meestal toch een stuk meer ingetogen.

Een biturbo-V8 is inderdaad heel vet, vierwielaandrijving eronder en Saab zit weer in de topklasse :wink:

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » zo 11 jul, 2004 20:20

Moppersmurf schreef:De 9000 was geen Fiat Croma met grille en badge van Saab. En ze lijken ook niet op elkaar
De GM modellen van Saab zijn ook geen Opels met grille en badge van Saab. En lijken minder op elkaar dan de eerste 9000 versie t.o.v. de Thema die notabene meer common parts hadden dan een 9-3 met de Vectra (ik heb het zo niet in mijn hoofd, maar ik meen me te herinneren dat daar een factor twee tussen zit).
Kom nou niet met de 9-2x aan want dat is tijdelijk, dat is luid en duidelijk door Saab gecommuniceerd.
Hoe het met de toekomstige modellen gesteld zal zijn weet jij helemaal niets van, daar kun je alleen maar naar gissen, maar a.u.b. iets optimistischer dan nu.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 11 jul, 2004 23:54

Het interieur heeft iets weg van een hele fijne studeerkamer!

Ik vind het wel sfeervol, maar de buitenkant die mogen ze houden......

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 12 jul, 2004 16:50

Het is een auto met een eigen gezicht. Het is nog even wennen, maar ik denk dat ik het wel mooi ga vinden.

Het interieur is niet helemaal mijn smaak, maar het ademt wel een aparte sfeer uit. De kleuren en vormen zijn goed op elkaar afgestemd. Waarschijnlijk hebben ze bij GM goed naar Moppersmurf geluisterd en de fake houtstripstickers uit de oudere Saabs zoals de 99 als inspiratiebron genoemen :wink: .

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 12 jul, 2004 17:22

Met die auto is niets mis, maar ik verbaas me er hogelijk over dat Opel het weer mag proberen in een segment waar het niets te zoeken heeft. Alle 'bread and butter' merken hebben zich inmiddels teruggetrokken uit de hoge midden- en topklasse - vroeger kon je een doorgegroeide topmanager of ondernemer nog wel in een Scorpio of Senator tillen als de relatie goed genoeg was, tegenwoordig moet iedereen die het geld uitgeeft, ook het bijbehorende logo op de kap. En voor de Lee Towersen van deze wereld heeft een aantal Opeldealers tenminste ook nog een Cadillac in de aanbieding, dus: waarom?

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » ma 12 jul, 2004 17:38

Het is ws. simpel. Wij denken vanuit de afzonderlijke merken, GM vanuit het geheel. GM maakt een auto en verkoopt die in verschillende hoedanigheden. Hoe meer, hoe beter. Dat is Amerikaans: 'If it works, it's OK. If it sells, it's OK'.
De meerkosten om een eenmaal ontworpen auto onder een andere naam, grille en badge te verkopen zijn waarschijnlijk gering.
Je vraagt 'wat moet Opel in die klasse?'. Die vraagt stelt GM zich niet. De enige vraag die daar telt is of het geld oplevert. Zo ja, dan kan alles.
Moppersmurf

Robert Toet
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Toet » ma 12 jul, 2004 19:35

Weet even niet hoe je een afbeelding invoegt maar het heeft erg veel weg van dat futuristsche interieur van de Saab 9x. Tsja....effe wennen :roll: [/img]

Plaats reactie