De teloorgang van Saab, leve Saab!

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
jev
Geregistreerd lid

Bericht door jev » ma 12 jan, 2009 15:47

jelger schreef: zo had een 99 in de beginjaren ook nogal wat motorische kwaliteitslacunes te verwerken....
Waarvan acte; in dit geval helaas ervaringsdeskundige - en toch vind ik het nog steeds jammer dat ik 't ding uiteindelijk niet meer kon betalen en hem weg heb moeten doen (tsja, net student-af en iets nodig dat het zonder problemen 200km/dag vol hield).

Kwaliteit moet je wel in het licht van de tijd zetten natuurlijk. "Vroeger" keken we niet zo nauw - als een wagen je zonder al te veel problemen van A naar B bracht vonden we het al snel een goede auto. Ook al kreeg je er koude voeten in van de wind die door het gat in de bodemplaat joeg, je er nat in werd als het regende doordat het water tussen de ramen en het portier door kwam of als je vernikkelde van de kou bij -0,5 graden celcius.

Tegenwoordig willen we graag airco (strike that: klimaatcontrole), een muziekje dat ook goed klinkt en niet door motor- en windgeruis gestoord wordt, het ding mag niet roken, stinken of te veel brandstof gebruiken maar moet wel probleemloos meer dan 200 km/u kunnen rijden. En oh wee als je toch eens 5 minuten te lang onderweg bent door een foutje van het navigatiesysteem (al is de bestuurder daar zelf debet aan) of als het multi-mediacentre de naam van je favoriete huisdier niet uit je telefoon kan vissen of de avatar van oma niet kan laten zien.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 12 jan, 2009 15:55

sjoerdk schreef:Flauwekul! De ACC unit in de Thema komt overeen met de 9000 CC- en CD van de eerste jaren, de unit die Geert in z'n auto heeft is nooit in die Italiaanse hokken geleverd. :wink:
Hier moet ik echt nog even op in gaan. De volledige ACC-unit komt weliswaar niet overeen. Geert had het over knopjes die overeenkomen en enkele van zijn knopjes zitten ook in die oude gammele Italiaantjes, om maar eens lekker door te gaan op de neerbuigende toon.

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » ma 12 jan, 2009 16:44

jev schreef:Kwaliteit moet je wel in het licht van de tijd zetten natuurlijk. "Vroeger" keken we niet zo nauw - als een wagen je zonder al te veel problemen van A naar B bracht vonden we het al snel een goede auto. Ook al kreeg je er koude voeten in van de wind die door het gat in de bodemplaat joeg, je er nat in werd als het regende doordat het water tussen de ramen en het portier door kwam of als je vernikkelde van de kou bij -0,5 graden celcius.
Goede opmerking. In 1992 toen ik (net 13 jaar) met mijn ouders, broertje (7) en zusje (3) op weg was naar Zuid-Frankrijk, reden we bepakt, bezakt en beladen naar de hitte. We reden met de Opel Kadett E (3 deurtjes: coupe?) en een dikke kar er achter en het ging hartstikke goed. Je had weinig ruimte op de achterbank, het werd veel te heet, de auto stonk en je kreeg een harde kont van het zitten omdat de kwaliteit van de bekleding te wensen overliet zodat je het ijzeren frame er doorheen voelde. Maar ach.. alles voor de vakantie he.

Mijn opa zweert nog steeds bij de oude Lada waarin het gezien (4 kinders) blij vervoerd werden. Een heel betrouwbare auto en ruimte zat..etc..etc..

We hebben inmiddels wat andere maatstaven idd. Daardoor (en de nostalgie blindheid) zorgt dat anno 2009 voor meningen die we misschien in een ander licht zouden moeten zien.

Afbeelding

900 SE C
Geregistreerd lid

Bericht door 900 SE C » ma 12 jan, 2009 17:20

De Teng schreef:Goede opmerking. In 1992 toen ik (net 13 jaar) met mijn ouders, broertje (7) en zusje (3) op weg was naar Zuid-Frankrijk, reden we bepakt, bezakt en beladen naar de hitte...
Deja-vu - maar dan (in 1978..) met ouders, broer, zus en hond in een Renault 5, later een Simca 1308 (GT). Hoe-zo air-co?

hannes85
Geregistreerd lid

Bericht door hannes85 » ma 12 jan, 2009 17:23

Hoe vet is die kadett :D:D:D!! Wij hadden een opel corsa 1.2i Swing uit begin negentig! Wel een "speciale" met 4 deuren en een kofferbak 8).

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 0&cache=no

0-100 in 18 Seconden, wat een geweld :D

jev
Geregistreerd lid

Bericht door jev » ma 12 jan, 2009 17:50

900 SE C schreef:Deja-vu - maar dan (in 1978..) met ouders, broer, zus en hond in een Renault 5, later een Simca 1308 (GT). Hoe-zo air-co?
Deja-vu inderdaad. Maar voor mij dan een paar jaar eerder in een Datsun 100A met pa & ma voorin, zus en ondergetekende op de achterbank (nou ja, wat daar voor doorgaat) naar Zweden. Airco? Nee, nog niet eens ARKO (want die achterraampjes... die konden vrijwel niet open). En zo met nog heel wat auto's waarvan je nu denkt: "toen die nieuw waren was het al schroot".

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » ma 12 jan, 2009 17:58

Wij hadden wel ff een 1.3 S he... beetje weten waar je plaat is met je 18s. Weet je hoe hard zo'n Kadett dan gaat?

(ik wil het niet eens weten...hahahaha)

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » ma 12 jan, 2009 17:58

JanWessel schreef:Ik durf anders wel een weddenschap aan dat een C900 harder roest dan een 9-3SS...
Maar door het dikkere plaatwerk, zal die dat ook LANGER doen .... :wink:

Frisk
Donateur
Donateur

Bericht door Frisk » ma 12 jan, 2009 17:59

Het kan nog erger: een ritje in een gele Austin Allegro bj 1976 met 5 personen in de winter eind jaren 70 (de winter van 1979 was echt iets anders dan deze winters van tegenwoordig).Beslagen ramen, de kachel werkte bijna niet en een auto die niet vooruit was te branden.De auto was de grootste miskoop in ons gezin en heeft maar 4 maanden in onze straat gestaan.De volgende auto van pa was een een Ford Taunus 2.0 gevolgd door een Ford Granada 2.3. In 1987 kwam de eerste Saab en daarna hebben wij alle modellen bereden muv 92,Sonett en 9-5. :wink:

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » ma 12 jan, 2009 19:23

hannes85 schreef:Hoe vet is die kadett :D:D:D!! Wij hadden een opel corsa 1.2i Swing uit begin negentig! Wel een "speciale" met 4 deuren en een kofferbak 8).
Ik krijg hier spontaan last van jeugdsentiment. In welke kleur hebben we dat type Kadett niet gehad thuis? Ik dacht dat we nooit een groene gehad hebben, hmmmz.

Toen m'n pa begin jaren '90(of eind 80's, weet ik veel) even van Opel afstapte, kocht ie een nieuwe 3-deurs Suzuki Swift(wooooooooooooooooow :wow: ), in lelijk licht flashy blauw. Daarin zijn we met z'n 4-en(pa, ma, m'n zus en ik) op skivakantie geweest. Ski's tussen de voorstoelen in, kids opgevouwen op de achterbank, maar we kwamen er ook.

Met weemoed denk ik terug aan die tijden. Een Suske en Wiske in het vakje achter de voorstoel, een gameboy van 17 kilo met classic Tetris erop....heerlijk.

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » ma 12 jan, 2009 19:25

De Teng schreef:Wij hadden wel ff een 1.3 S he... beetje weten waar je plaat is met je 18s. Weet je hoe hard zo'n Kadett dan gaat?

(ik wil het niet eens weten...hahahaha)
Wij hebben een 1.6e life gehad, een zwarte coupé. Zo, nu jij weer :wink:

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » ma 12 jan, 2009 19:31

nove mille schreef:
Alleen valt het op dat nogal wat recente modellen kwaliteitslacunes hebben die je van een dergelijk hoogstaand product niet verwacht.
Tegenwoordig zijn consumenten ook heel wat kritischer en mondiger dan vroeger en zijn er conumentenprogramma's en -fora waar men de grieven kwijt kan. Ik denk dat e.e.a. ook wel een beetje onder een vergrootglas ligt, tegenwoordig.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 12 jan, 2009 19:31

De Flok schreef: Wij hebben een 1.6e life gehad, een zwarte coupé.
wat burgerlijk :lol:

Bigivan
Geregistreerd lid

Bericht door Bigivan » ma 12 jan, 2009 20:02

edwardkommeren schreef:
De Flok schreef: Wij hebben een 1.6e life gehad, een zwarte coupé.
wat burgerlijk :lol:
Mijn mama had er zo één: :love: Afbeelding Een 1.8 GTE. Echt een leuke kar...

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » ma 12 jan, 2009 21:46

Bij ons hadden ze een 505. 2 liter carb, 1 op 8 en toch ook in 19 secs van 0 - 100. Maar wel groot!

Afbeelding

Maar... is dit nu in eens een nostalgia-topic? Verlang bijna terug naar die ruzie van 4 pagina's terug.... :lol:

Plaats reactie