GM maakt haast met verkoop Saab

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 13 jan, 2009 20:05

Zweden wil inderdaad geen deelneming IN de ondernemingen (in de zin van aandelen) men wil alleen garant staan voor de kredieten die benodigd zijn, en eventueel de condities versoepelen op basis waarvan een externe partij een deelneming kan gaan doen in Saab en/of Volvo.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 13 jan, 2009 20:23

dat heb ik dan weer niet begrepen. Men is alleen momenteel bezig om Saab autonomer binnen GM te laten draaien. Dit zou een eventuele verkoop vergemakkelijken.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 13 jan, 2009 20:45

verzelfstandigen binnen GM.

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

Detroit

Bericht door Den Silver Kulen » di 13 jan, 2009 21:07

Jan Ake (quote) op Detroit vandaag:

The company is pinning its hopes on the roll-out at the end of this year of its next generation 9-5, which it says could contribute peak annual sales of about 50,000 units.

It will also launch the 9-3x crossover in the middle of this year, a model it will display at the Geneva auto show this March.

Duimen draaien

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » di 13 jan, 2009 21:12

Wij als enthousiastelingen zoeken naar argumenten die in het verleden liggen.. slechte verkoop, afnemende kwaliteit, etc.
Met plannen die met een bedrijf gemaakt worden, wordt er naar de toekomst gekeken. Die ziet er met de 9-4 misschien wel aardig uit en als de 9-5 echt zo te gek is, dan zit er een kans in dat Saab er bovenop komt. Ik zou bvb meer mijn zorgen uiten over Chrysler.. die hebben maar een enigszins electrisch georienteerd model ontwikkeld, Saab heeft al tijden plannen met kleinere turbo-motoren.

Yellow_Fender
Geregistreerd lid

Bericht door Yellow_Fender » di 13 jan, 2009 21:16

Wat gebeurt er eigenlijk met de nieuwe 9-5 als Saab in of voor Maart een andere eigenaar vindt?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 13 jan, 2009 21:21

Zoals ergens al eens aangehaald.... Tata heeft met Ford ook een aantal contracten gesloten mbt LandRover etc.
Oftewel.... ;-)

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 13 jan, 2009 22:47

de Zweden komen enkel over de brug met geld voor...Zweden en GM vindt niet meteen een koper..., dus mogen we hopen dat onze saabjes ook in de toekomst uit Zweden komen?

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » di 13 jan, 2009 22:49

ik denk dat dat inderdaad de insteek is, dat de zweedse overheid enkel met geld over de brug komt wat weer in Zweden wordt geïnvesteerd en goed is voor de eigen werkgelegenheid

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 13 jan, 2009 23:08

Ik hoop het dat de Zweedse regering dat geld er in wil stoppen. Het zal toch wel gaan om enkele miljarden Euros lijkt mij.

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » di 13 jan, 2009 23:12

als ik de voorgaande posten goed heb begrepen is het de insteek dat de Zweedse overheid met geld over de brug komt als de productie van Saabs in Zweden blijft, Jelger kan dus een heel goed punt hebben dat de productie van de 9-5 en de 9-4 naar Zweden komen en de overheid met betrekking tot de kosten daarvan zijn steentje bijdraagt

alsdan ook nog eens een nieuwe 9-3 en de 9-1 op stapel staan voor productie (waar wellicht een deel van de kapitaalinjectie voor kan worden gebruikt) heeft Saab weer een heel redelijk modellengamma en betere overlevingskansen en dus interesanter voor een potentiele koper/investeerder

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 13 jan, 2009 23:18

De kans dat de produktie van de 9-4 naar Zweden komt is vrij nihil te noemen. Alles in die richting gaat over de 9-5.

De kans is daarmee, als GM niet zelf een oplossing voor de 9-4X zoekt, dat ie zelfs afgeschoten zou kunnen worden. Denk niet dat dat re-eel is overigens (ernstige kapitaalvernietiging), want het zou juist in de VS een aanvullende auto zijn, naast de Caddy SRX. Kan me voorstellen dat ie zelfs eerst alleen in de VS geleverd gaat worden.

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » di 13 jan, 2009 23:32

das waar Jelger, maar wellicht kapitaal beschikbaar stellen voor de (nieuwe) 9-3 en de 9-1?

dacht dat de 9-1 al redelijk ver was qua ontwikkelingsfase :?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 13 jan, 2009 23:37

Er is momenteel meer concrete uitspraak gedaan over geld beschikbaar willen hebben voor de 9-3 opvolging dan voor een eventuele 9-1. Vergeet niet dat de 9-3 met 3-4 jaar er bij dan alweer bijna 10 jaar oud zal zijn.

Als ik zo door de uitspraken her en der heen lees kom ik tot de conclusie dat de 9-1 op DIT moment even uit de focus is. (het kan in de huidiige situatie ook geen en en verhaal zijn). Het kan best zo zijn dat mocht een en ander goed worden vlot getrokken dat een 9-1 ontwikkeling aangehaakt wordt op de 9-3 waar dan mogelijk budget voor vrijgemaakt is.

Ach, tot zover de amateur speculaties. :lol:

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » di 13 jan, 2009 23:41

tja maar wachten op nieuwtjes en feiten :lol: , maar wel leuk dat amateurspeculeren :lol: :lol:

Plaats reactie