Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
-
Blindstra
- Geregistreerd lid
Bericht
door Blindstra » vr 22 feb, 2013 0:53
Andere schaliegaskaart (2009):
http://www.schaliegasvrij.nl/kaart/" onclick="window.open(this.href);return false; (ook mijn gemeente vreest de aanvraag van een proefboorvergunning)
Valt nog veel te onderzoeken voordat daar besluiten over genomen kunnen worden.
V.w.b. Hollandes Koeien Jongens: 1e deel kon ik wel iets in waarderen. 2e deel gaat eigenlijk alleen over marketing. En omdat het achteraf gelul is heb je daar 0.0 aan. Het tegenbewijs wordt eigenlijk op dit forum wel geleverd. Velen van ons ( Saab rijders) kunnen die maffe reclames juist wel waarderen. En wij zijn de doelgroep

Dat grotere verkoop aantallen niet gehaald zijn zal zijn reden hebben, maar wij hadden nooit Saab gereden als het een 13 in een dozijn auto was geweest. Mijn conclusie: wij Saab aholics zijn dus helaas met
net te weinig op dees schaliegas aardkloot.
-
Edward9-5
- Geregistreerd lid
Bericht
door Edward9-5 » vr 22 feb, 2013 1:05
V.w.b. Hollandes Koeien Jongens: 1e deel kon ik wel iets in waarderen. 2e deel gaat eigenlijk alleen over marketing. En omdat het achteraf gelul is heb je daar 0.0 aan.
Niet helemaal mee eens: Dutchcowboys is natuurlijk een website over het Web, social media en (online) Marketing.
Daarin geven ze een bepaalde visie over bijv. Marketingcampagnes. In dit geval een analyse. Kun je het mee eens zijn of niet, maar de doelgroep waar deze cowboy's zich op richten kan er op zich wel wat mee.
Dat Saab-minded NL het iets anders ziet is niet zo gek, maar één doel van Marketing is natuurlijk ook om je merkbekendheid te vergroten en daarmee je marktaandeel. Dat is (helaas) niet gelukt. Dus kan je je afvragen of alle media inspanningen wel zo handig zijn ingezet. Wellicht teveel gericht op de bestaande klant (die meestal toch wel weer een Saab zouden kopen).
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Bericht
door JanWessel » vr 22 feb, 2013 11:07
De fanatiekste Saabisti rijden ouwe Saabs. Da's al probleem 1 als je nieuwe Saabs moet verkopen.
Probleem twee is inderdaad beeldvorming. Als je al een leftfield homo-vriendelijk babyboomermerk heet te zijn, dan moet je niet raar opkijken als er nog minder jonge heteroseksuelen bij de dealer binnenlopen op het moment dat je probeert je een 9-3 te verkopen met Margreet Dolman op de motorkap.
Feitelijk heeft Saab zich tijden lang gericht op de (kleiner wordende) groep Saabbezitters met marketing die eerder de vooroordelen bevestigde in plaats van een nieuwe invalshoek te tonen aan potentiële klanten.
Afijn, mosterd, maaltijd.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bericht
door Sapphire » vr 22 feb, 2013 17:17
Het zijn niet 4 dezelfde auto's, elk merk heeft z'n eigen motor, interieur, etc. Het is wel wat onderscheidender dan de Saab 9-2x of 9-7x hoor. De 9000 is wat mij betreft absoluut de beste en niet alleen omdat ik er zelf een heb. Het is zelfs het beste wat Saab ooit gemaakt heeft denk ik, op het gebied van kwaliteit dan. De Alfa zie je ook nog wel eens rijden maar de Lancia en de Fiat echt nooit. Zijn er echt nog maar een handvol van over denk ik. Trek zelf je conclusies.
Het is trouwens Pau
w en Witteman. Jeroen Pauw is/was trouwens ook Saabrijder

-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Bericht
door JanWessel » vr 22 feb, 2013 17:22
sapphire, nuance is nooit iets geweest waar de (auto)pers goed in is geweest.
Zodra een merk dat dweept met eigenzinnigheid en innovatie, platforms en onderdelen gaat delen met zo op het eerste gezicht inferieure merken, is het net zulk gefundenes fressen voor het journaille als een pastoor die zijn handen niet uit de broekjes van zijn misdinaartjes kan houden.
Had GM bijvoorbeeld gezegd dat de 900NG het vlaggenschip zou worden van een platformlijn, was het anders aangekomen als 'de 900NG wordt gebaseerd op een Opel Vectra-platform'. Dat laatste is Saab namelijk de afgelopen 20 jaar wel nagedragen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » za 23 feb, 2013 23:15
Sapphire schreef:... Zoals jij het stelt heb je 85% aandrijfverlies onderweg, wat niet het geval is.
Ik denk het toch wel...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Energ ... in_car.svg
Van de 100% energie die in de benzine zit, komtg er maar 15-20% bij de wielen...
-
hermank
- Donateur (7x)

Bericht
door hermank » za 23 feb, 2013 23:26
In de economie bijlage van de NRC van vandaag een 2 pagina artikel met als titel:
"Bijna niemand koopt nog een Franse auto"
subtitel: De Franse auto-industrie heeft het zwaar. De verkopen zakken al jaren in, de fabrieken sluiten, massaontslag alom. De Franse auto is niet meer in trek. Zelfs de Fransen zelf kiezen tegenwoordig voor buitenlandse merken.
kun je ook een snedige analyse op los laten van gemiste kansen en slechte strategie.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bericht
door Sapphire » zo 24 feb, 2013 0:40
En dat terwijl de Franse auto's juist de laatste jaren enorm veel beter zijn geworden. Alleen hun imago houden ze voor eeuwig. Daarentegen Toyota wat de naam heeft foutloze auto's te maken heeft al een paar keer een terugroepactie gehad de afgelopen jaren en ben verder ook niet echt onder de indruk van de kwaliteit van het nieuwe spul.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bericht
door carlsson » zo 24 feb, 2013 0:45
Tja, dat is voorheen de Engelse autoindustrie toch ook overkomen. Vrijwel geen enkel merk is meer in de hand van de oorspronkelijke eigenaren.
Alleen Morgan valt me zo nog in.
Rijkere Fransen reden al jaren van alles, als het maar niet uit Frankrijk komt, is ook een manier om je wat van de massa te onderscheiden. In de hogere prijsklasse zie nauwelijks een Fransoos die wat op de markt doet.
Terugroep acties dat zeggen mij niet zo veel, komt bij bijna alle merken voor. Is gewoon een teken dat ze snel willen reageren voordat ze echt in de prijzen lopen. Die actie starten ook meestal vanuit de markt in de VS. Als je daar wat fout doet heb je gelijk een milloenenclaim aan de vot als fabrikant.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bericht
door Sapphire » zo 24 feb, 2013 0:57
Precies, zoals bij de Aygo waar er een matje onder het gaspedaal kon komen. Dat kan bij de meeste Saabs ook. Je zou denken geeft de dealers de opdracht om de mensen het matje even goed te laten leggen, breng desnoods een modificatie uit (2 van die tapijtschroeven zodat hij gewoon blijft liggen) maar nee, dat is te moeilijk voor de gemiddelde Amerikaan dus moet je er voor naar de dealer en dat kost dan een paar honderd dollar per auto voor Toyota...
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bericht
door carlsson » zo 24 feb, 2013 1:10
De meeste autofabrikanten kennen in de VS ook uitstekende garantie voorwaarden, zonder deze ruime garanties krijg je in de VS geen auto verkocht.
Als je dan in Europa gaat kijken is het vrijwel overal armoe troef, alleen Hyundai en KIA vallen in positieve zin op.
Klanten worden ook opvallend vaak van het kastje naar de muur gestuurd, zag je laatst ook bij de VAG Group. Pas na brede media aandacht gingen die er echt wat aan doen.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Bericht
door JanWessel » zo 24 feb, 2013 1:19
hermank schreef:kun je ook een snedige analyse op los laten van gemiste kansen en slechte strategie.
Neuh, komt ook meer neer op (perceptie van) kwaliteit en value for money.
Een duitse auto is nu eenmaal een betere investering dan een franse. Sowieso in je afschrijving, maar ook in kwaliteit. En als mensen meer gaan nadenken over hoe ze hun zuur verdiende pegels gaan uitgeven, dan kiezen ze liever voor veilig (VAG) dan voor flair (PSA)
Schijnt dat de Volkswagens niet aan te slepen zijn.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bericht
door Sapphire » zo 24 feb, 2013 2:10
Duitsland is gewoon een industriëel land dat over het algemeen weet hoe je iets doet/aanpakt. In Frankrijk zijn ze beter in stokbrood bakken en wijn maken dan in zaken doen (zie bijvoorbeeld Air France) en ze maken mooie auto's maar hebben het aloude imago tegen. Eigenlijk gek want Frankrijk is juist in de geschiedenis zeer innovatief geweest in de automotive. Echter Franse auto's hebben nu eenmaal de naam slecht en onbetrouwbaar te zijn. Imago blijkt zeer belangrijk. Zo heeft (het Franse) Airbus ook een slechter imago dan Boeing terwijl hun toestellen veel geavanceerder zijn. Boeing heeft echter 'de naam'.
-
hermank
- Donateur (7x)

Bericht
door hermank » zo 24 feb, 2013 9:50
Volgens de analist uit het betreffende artikel wordt op iedere Citroen die de showroom verlaat 789 euro toegelegd....
Zelfs Duitsers (25 %) menen dat Franse auto's betrouwbaarder zijn dan de Fransen zelf (22,5 %)