Emily GT EV

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Emily GT EV

Bericht door Tubbe » do 13 jun, 2024 18:20

Men zit op ongeveer 90% rendement met inductieladen en het is nog niet uitontwikkeld. Plus dat het eenvoudig Vehicle to Grid V2G mogelijk maakt.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 14 jun, 2024 6:24

[]

Maar als je je bedenkt dat je PV panelen in de wintermaanden maar 5% van je capaciteit opwekken, dan is 10% nog best een hoop…

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » vr 14 jun, 2024 12:27

Style&Co schreef:
do 13 jun, 2024 14:37
eens. Maar die kans is klein vrees ik. Wat nu nog steeds Saab (technologies) heet met straaljagers, onderzeeboten, raketsystemen etc willen dat gedonder (sluiting, opstart, failliet) met de auto tak niet meer. De grootste kans dicht ik dat toe wanneer er een Zweedse investeerder wordt gevonden om de opstart en uitrol te financieren. Bijvoorbeeld de familie Wallenberg; een steenrijke Zweedse familie die t/m de jaren 80 ook aandeelhouder van Saab (autos) was en nog steeds betrokken is bij Saab technologies
Helemaal eens!
De vliegtuigdivisie wil natuurlijk niet nogmaals gedonder over de naam Saab als als zo'n opstart wederom niet zou lukken.

Groet Martin

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 14 jun, 2024 12:37

Ik vraag me wel af wat het wordt…

Ik Europe blijven ze altijd lang erover praten. De Chinezen bouwen gewoon.
Die afwachtendheid gaat ons opbreken. Al dat gepolder en het veranderen van beleid en subsidies.

Ik hou mn hart vast wat betreft de autoindustrie. Het is kommer en kwel in autoland, dus de timing is sowieso al niet heel gunstig voor oa. de Emily…

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » vr 14 jun, 2024 15:03

Luthart schreef:
do 13 jun, 2024 17:26
Maar het is een heel stuk gemak, om niet altijd te hoeven slepen met al die kabels!
Benzine, diesel of LPG tanken is meer gedoe met slangen en vulpistolen dan thuis of bij supercharger even de kabel inprikken.
Ik kijk in mij kristallen bol… zou het draadloos laden ooit gewoon tijdens het rijden op het wegdek kunnen, of moet je daarvoor echt stil staan?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 14 jun, 2024 16:01

Draadloos laden met personen in de auto is qua straling lijkt mij een tamelijk ongezonde bezigheid. Een kooi van Faraday zou de auto echter een stuk zwaarder maken.

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » vr 14 jun, 2024 16:06

Steve-O schreef:
vr 14 jun, 2024 16:01
Draadloos laden met personen in de auto is qua straling lijkt mij een tamelijk ongezonde bezigheid. Een kooi van Faraday zou de auto echter een stuk zwaarder maken.
Een gesloten auto, geen cabrio dus, is al een kooi van Faraday. Inzittenden zijn daardoor goed beschermd tegen blikseminslag.
Ik denk dan ook dat de straling vanwege het opladen daar bij in het niet valt.
De frequentie van deze draadloze oplading ken ik echter niet. Dat kan nog een verschil maken.

ps. er zijn al draadloze installaties te koop. Daarnaast worden er sinds vorig jaar proeven genomen in Florida USA met dynamisch laden.
Zie link
https://www.inductielader.com/auto-inductieladen/
https://www.inductielader.com/2023/05/1 ... st-wegdek/

groet Martin

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » vr 14 jun, 2024 16:15

In ieder geval doet het mij denken aan mijn racebaantje van vroeger, de groene racebolide (ik meen Jaguar) kreeg ook z’n voeding vanaf het wegdek :O: Heeft m’n moeder aan een ander gezin gegeven toen ik er ‘te oud voor was’ ;-|+

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 14 jun, 2024 16:18

Een gesloten auto is absoluut geen kooi van Faraday. Als dat zo zou zijn zouden gps en gsm beide niet kunnen werken voor de inzittenden met hun mobieltjes. Dus die vlieger gaat niet op. Er moet echt nog bescherming worden toegevoegd. En hoe ga je dan het gebruik van mobieltjes in de auto zelf oplossen?

Blikseminslag heeft te maken met de geleiding van de carrosserie en de weg van de minste weerstand naar de grond.

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » vr 14 jun, 2024 16:32

Steve-O schreef:
vr 14 jun, 2024 16:18
Een gesloten auto is absoluut geen kooi van Faraday. Als dat zo zou zijn zouden gps en gsm beide niet kunnen werken voor de inzittenden met hun mobieltjes. Dus die vlieger gaat niet op. Er moet echt nog bescherming worden toegevoegd. En hoe ga je dan het gebruik van mobieltjes in de auto zelf oplossen?

Blikseminslag heeft te maken met de geleiding van de carrosserie en de weg van de minste weerstand naar de grond.
Citaat van Wikipedia:
"Een dichte auto werkt als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor gsm (golflengte 33 cm en minder) in de auto nog wel mogelijk."

Zie verder deze link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

groet Martin

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » vr 14 jun, 2024 16:33

Pisang schreef: Benzine, diesel of LPG tanken is meer gedoe met slangen en vulpistolen dan thuis of bij supercharger even de kabel inprikken.
Ik kijk in mij kristallen bol… zou het draadloos laden ooit gewoon tijdens het rijden op het wegdek kunnen, of moet je daarvoor echt stil staan?
Die slangen liggen niet in de modder en plassen voor je deur. Je moet ze ook niet kn je nette koffer gooien….

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 14 jun, 2024 17:22

MartinvR schreef:
vr 14 jun, 2024 16:32
Citaat van Wikipedia:
"Een dichte auto werkt als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor gsm (golflengte 33 cm en minder) in de auto nog wel mogelijk."

Zie verder deze link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

groet Martin
Ok, stel dat Wikipedia gelijk heeft.

Is het stroomsignaal van de inductieoverbrenging 50Hz of bestaat het uit meerdere en/of hogere frequenties?
Hoe sterk is het signaal? Hoe sterk is de straling?

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » vr 14 jun, 2024 18:44

ico9-3 schreef:
vr 14 jun, 2024 16:33
Die slangen liggen niet in de modder en plassen voor je deur. Je moet ze ook niet kn je nette koffer gooien….
Oké als je daarvan afhankelijk bent is dat inderdaad vervelend. Het is ook best houtje touwtje opgelost door fabrikanten. Vieze handen, zeker als je de kabel oprolt voor opbergen in de trunk of frunk, moet je ook nog op je kleding passen. Erg onhandig.
Ben zelf in de gelukkige omstandigheid van eigen laadpunt met vaste kabel, en levensstijl/rijbehoefte die 99% thuis laden mogelijk maakt.

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » vr 14 jun, 2024 23:32

Steve-O schreef:
vr 14 jun, 2024 17:22
Ok, stel dat Wikipedia gelijk heeft.

Is het stroomsignaal van de inductieoverbrenging 50Hz of bestaat het uit meerdere en/of hogere frequenties?
Hoe sterk is het signaal? Hoe sterk is de straling?
Hier staat het nodige over deze techniek, Steve. Tweakers is altijd goed op de hoogte.
https://tweakers.net/reviews/8560/3/dra ... laden.html

groet Martin

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 15 jun, 2024 10:05

Ik vraag me af of die lussen in de weg er wel gaan komen…

Iedereen aansluiten op het net is al een uitdaging met al die EV’s, warmtepompen en PV panelen…

Je wilt niet weten hoeveel vermogen er straks door de straat moet lopen om het allemaal mogelijk te maken. Volgens mij hebben de netbeheerders dan tot 2050 nodig om dat voor elkaar te krijgen als ze vandaag beginnen. En dan heb je ook nog personeels te kort en hoge materiaal prijzen. Die rekening betalen we dan allemaal nog een keer.

Ik snap ook dat we over moeten gaan op duurzamere energie en je moet ergens beginnen, maar is het allemaal realistisch? Ik vraag me het af… we zijn er nog lang niet!

Let wel elke liter benzine of kuub gas die we besparen, moet ca.9 a 10kWh stroom tegenover staan... en als je op de Maasvlakte bent geweest, dan begrijp je hoe een immens grote uitdaging dat wordt.

1 zn tank die je daar ziet, is ca. 20.000kuub crude… en dat te bedenken dat nederland op wereldschaal niet veel meer is dan een postzegel. Een kanttekening, veel crude wat bij Rotterdam binnenkomt gaat door naar antwerpen en het Ruhrgebied, maar dan nog.

En dan willen we ook nog draadloos laden wat de uitdaging nog moeilijker maakt.

Plaats reactie