Nieuws over die Chevrolet

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Svvvenska
Geregistreerd lid

Bericht door Svvvenska » wo 29 aug, 2007 9:38

jelger schreef:
RobvH schreef:Nou.... ik weet niet zo zeker of de 9-7X niets toevoegt aan het SAAB gamma:
Al eens ooit geprobeerd om met een willekeurige 9-3 2 ton aanhanger door een verregend bospad te trekken?
Of met een 9-5 een flinke boot uit het water te trekken?

Dan ben je best blij met een 9-7X....
het kan toevoegen, we kunnen ook een enquete houden onder de 9-7X rijders, hoe vaak zij de auto gebruiken voor dat doel, en nog belangrijker, hoe vaak dat een doorslaggevend argument is om dan bij Saab te winkelen, en bij hoeveel kopers dit ueberhaupt een serieus argument was.

:wink:

Het enige dat het daadwerkelijk toevoegt is dat Saab eigenlijk gewoon mee "moet" met de hype (marktdwangbuis) , omdat men juist in die potentiele klantenkring vist.
Hmmmmmm, ben ik het niet helemaal mee eens.
De reden is dat Saab het wil KUNNEN aanbieden. Het groooooote merendeel van de Saabs 9-7X wordt verkocht aan huidige 9-5 rijders. Die willen een stap omhoog maken en toch bij hun merk blijven.

Op deze manier blijf je ze binden aan je merk waardoor ze ook in de toekomst bij Saab blijven.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 29 aug, 2007 9:43

Die willen een stap omhoog maken en toch bij hun merk blijven.

Op deze manier blijf je ze binden aan je merk waardoor ze ook in de toekomst bij Saab blijven.
dat is dus wat ik bedoel met marktdwangbuis. de hype dwingt merken om een SUV in het gamma aan te bieden. Afgezien van binnenboord houden van klanten, is de vraag ook, hoe zou Saab worden gezien als men zich positioneert als premium merk, maar geen SUV voert?

de SUV hype is net als alle andere hypes 'gemaakt' zonder dat het daadwerkelijk gestoeld is op ratio - in weerwil wat sommige anderen als rationele argumenten aandragen om een SUV te willen rijden.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 29 aug, 2007 9:45

Svvvenska schreef:Hmmmmmm, ben ik het niet helemaal mee eens.
De reden is dat Saab het wil KUNNEN aanbieden. Het groooooote merendeel van de Saabs 9-7X wordt verkocht aan huidige 9-5 rijders. Die willen een stap omhoog maken en toch bij hun merk blijven.

Er zijn in 2007 cummulatief (t/m juli) 53 stuks 9-7X verkocht, over heel 2006 waren het er 85.
Ik twijfel er aan of een groot percentage daarvan bij SAAB rijders terecht gekomen is, sluit het ook niet uit, kan er geen concrete cijfers over vinden.

RobvH
Geregistreerd lid

Bericht door RobvH » wo 29 aug, 2007 10:04

Iets breder kijken mag wel in deze:

Wat de aankoopredenen dan ook mogen zijn; Er zijn inmiddels in totaal ruim 12.000 stuks 9-7X verkocht....
Blijkbaar voegt hij dus wel degelijk wat toe. :wink:

Zeker in de US zijn er veel 9-7's naar SAAB rijders gegaan...

Grt

Rob

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 29 aug, 2007 10:07

Svvvenska schreef:Het groooooote merendeel van de Saabs 9-7X wordt verkocht aan huidige 9-5 rijders. Die willen een stap omhoog maken en toch bij hun merk blijven.
Dat bestrijd ik. Het lijkt mij dat de europese 9-5 rijder niet licht in een 9-7x overstapt... (geen feiten, cijfers, slechts gut feeling, gestaafd met wat indrukken van toevallige bekenden (babyboomers die pensioenleeftijd naderen, en de beschaafde directie auto gaan verlaten de volgende stap). De mensen waar ik het over heb vinden de 9-7x een veel te proleterige kar, te groot, te lomp, te amerikaans, te bling... Ze kijken wel naar een SUV maar het moet wel van deze planeet zijn. XC90 is een veel gehoorde overstap, land rover (of range) ook, een enkeling is in een touareg gestapt (en daar al weer van teruggekomen) en en heeele enkele loonkt naar een X5 of cayenne...

Als SAAB deze doelgroep voor het merk had willen behouden haddden ze niet met een omgebadgde chevrolet TRUCK moeten komen, niet voor de Europese markt in ieder geval... De XC90 is wat dat aangaat verfijnder, en heeft ook echt Volvo DNA, zelfde geldt voor de X5, de 9-7x alleen een SAAB embleem, verder houdt de verwantschap op. Een SUV die meer verwantschap met de overige modellen heeft en een paar basiswaarden van het merk trouw is (vernieuwend, onderscheidend, apart, eco-oriented, misschien hybride, zoals die lexus)) zou meer geslaagd zijn geweest... Maar goed, we weten allemaal dat SAAB de funding niet had om op eigen kracht zo'n ding te ontwikkelen.

Dat de 9-7x er is gekomen in de USA was onvermijdelijk, maar dat die eikels dat ding in de benelux op de markt hebben gezet is gewoon stupide geweest...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 29 aug, 2007 10:07

RobvH schreef:Wat de aankoopredenen dan ook mogen zijn; Er zijn inmiddels ruim 12.000 stuks 9-7X verkocht....

voor Yanken wel ja...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 29 aug, 2007 10:14

RobvH schreef:Iets breder kijken mag wel in deze:

Wat de aankoopredenen dan ook mogen zijn; Er zijn inmiddels in totaal ruim 12.000 stuks 9-7X verkocht....
ik ben me daar van bewust (11.472 ), maar ik probeerde verder te gaan in die vraag wat ie toevoegt aan Saab als merk, meer dan verkopen en of quick money.

RobvH
Geregistreerd lid

Bericht door RobvH » wo 29 aug, 2007 11:13

nelfrikandel schreef: De mensen waar ik het over heb vinden de 9-7x een veel te proleterige kar, te groot, te lomp, te amerikaans, te bling... Ze kijken wel naar een SUV maar het moet wel van deze planeet zijn. XC90 is een veel gehoorde overstap, land rover (of range) ook, een enkeling is in een touareg gestapt (en daar al weer van teruggekomen) en en heeele enkele loonkt naar een X5 of cayenne...
Over smaak valt te twisten....

Heb je ooit met een 9-7X gereden? Indien niet; moet je echt eens gaan doen.

Grt

Rob

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 29 aug, 2007 11:16

en kan jij elaboreren wat een 9-7X nou daadwerkelijk toevoegt aan het merk Saab? wat doet een rebadged Chevrolet/Buick/Oldsmobile/Isuzu (vergeet ik er nog 1??) met de "brand identity" / "brand awareness" van Saab? en wat in dat opzicht die eventuele wijziging van die identity/awareness voor toegevoegde waarde heeft voor de toekomst?

RobvH
Geregistreerd lid

Bericht door RobvH » wo 29 aug, 2007 11:26

jelger schreef:en kan jij elaboreren wat een 9-7X nou daadwerkelijk toevoegt aan het merk Saab? wat doet een rebadged Chevrolet/Buick/Oldsmobile/Isuzu met de "brand identity" / "brand awareness" van Saab? en wat in dat opzicht die eventuele wijziging van die identity/awareness voor toegevoegde waarde heeft voor de toekomst?
Dat is nogal wat...... Nee, kan ik niet.
Misschien voegt hij toe dat, zoals gezegd, SAAB eindelijk uit de rode cijfers is en dat het "brand" als zodanig kan blijven bestaan?

Wat een zware kost allemaal...... vergeten we voor het gemak niet even dat bijv de 9-5 en 9-3 nou ook niet bepaald uniek danwel vernieuwend zijn?
Wat is het verschil tussen een Vectra 2.8 Turbo en een 9-3 Aero bijv?
Waarom mag 9000-Croma-Thema-164 wel?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 29 aug, 2007 11:36

Wat is het verschil tussen een Vectra 2.8 Turbo en een 9-3 Aero bijv?
Waarom mag 9000-Croma-Thema-164 wel?
goed dat je het zegt.
een volvo v50 is meer ford focus dan een 9-3 een vectra. toch hoor je er maar weinig mensen over, en wordt het saab wel vaak nagedragen.

een 9-3 heeft een bodemplaat gemeen met de vectra - iets heel algemeens in de autoindustrie. Voor de rest is er weinig gemeen, tot groot verdriet van GM is zelfs iets onzichtbaars als de kabelboom "eigen" Saab. Opel gebruikt weer Turbo's door de beschikbaarheid van Saab in Ruesselsheim. met andere woorden, een 9-3 is afgezien van de bodem een zelfstandig ontwikkelde auto, een 9-7X is een Oldsmobile geboetseerd naar Saab "gezicht" (alleen de neus), een beetje onderstel tuning, met wat details in interieur anders --> maar zelfs een eigen stuur kon er niet vanaf. Heeft een 9-3 een Opel stuur? dat een 9-3 niet zo vernieuwend is, of uniek is, doet geen afbreuk aan het gegeven dat het wel meer eigen Saab is dan een 9-2X of een 9-7X.

voor wat componenten gebruik uit andere "stallen: een Saab 96 had bijvoorbeeld een V4 uit de Taunus/Transit)

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » wo 29 aug, 2007 13:07

jelger schreef:en kan jij elaboreren wat een 9-7X nou daadwerkelijk toevoegt aan het merk Saab? wat doet een rebadged Chevrolet/Buick/Oldsmobile/Isuzu (vergeet ik er nog 1??) met de "brand identity" / "brand awareness" van Saab? en wat in dat opzicht die eventuele wijziging van die identity/awareness voor toegevoegde waarde heeft voor de toekomst?
:lol: :lol:

Hiermee wil je de discussie op een bepaald niveau houden? :wink:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 29 aug, 2007 13:14

"bloviating the world" :lol:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 29 aug, 2007 13:25

RobvH schreef:Over smaak valt te twisten....
Heb je ooit met een 9-7X gereden? Indien niet; moet je echt eens gaan doen.
Nee, nooit. Wie weet probeer ik het eens. Ik kom nu itt tot voorheen wel eens bij de dealer. En wie weet stel ik mijn menig dan wel bij, maar IMHO bewijzen de cijfers wel dat het nutteloos was om de 9-7x op de markt te brengen in Europa...
Wie ooit beweerd heeft dat dat ding potentiëel had hier om serieuze concurrentie te zijn voor de SUV's van de locale merken, heeft zich gewoon grote tijd vergist. Zonder nu te willen beweren dat ik de wijsheid in pacht heb (oftwel wat ik hier ventileer is maar een mening), denk ik dat die flop te voorzien was: Een Europese auto is wezenlijk anders dan een Yank. Een yank onder een europees merk/badge op de markt bregen is gewoon fop, net zo fop als daewoo's onder chevrolet merknaam, het klopt gewoon niet. HEt publiek laat zich niet zo makkelijk foppen. Zeker niet het kritische publiek in dat segment.

Ik heb verschillende yanks intensief bereden, buicks, cadillacs, van +/- 1976 tot halverwege jaren 90, en op een of andere manier voelt een yank gewoon altijd "anders" dan een Europeese auto aan, op een ondefiniëerbare manier, of het nou door het gewicht komt, de (meestal) oversized carosserie, andere ergonomie in het dashboad, ofwel de soms volledig nutteloze en soms infantiele gadgets(bijvoorbeeld, dat derde remlicht over de hele breedte van de oudere modellen Cadillac STS, automatic headlight dimming control, twilight sentinel, opera lights en noem het maar op), het amerikaanse autokoperspubliek is kennelijk gewoon gesteld op dit soort "innovaties". Maar keer op keer floppen álle pogingen van de yankenmerken, in het bijzonder van de GM stal, om voet aan de grond te krijgen in de europeese markt. Kennelijk is het europese koperspbliek gewoon niet gesteld op dit soort fop, en laat het zich dus ook niet om de tuin leiden door een ander embleem op de kap...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 29 aug, 2007 14:27

Svvvenska schreef:In de VS is de 9-7X een succes. Mede hierdoor is Saab naar 19872350725784 jaar uit de rode cijfers geklommen. Worden errug veel centjes verdient vanwege extreem lage R&D kosten, uitstekende marges.
Doe eens gek, 11.750 x 50% van USD 40.000,-- = +/- USD 23.500.000,--, daar doe je niet zo heel veel mee in autoland
Svvvenska schreef:Mede dankzij de 9-7X kan er weer flink geïnvesteerd worden in Saabs waar we met z'n allen trots op kunnen zijn!
Heel graag, maar de opbrengsten van de "verkoophit" 9-7X zijn nauwelijks toereikend voor een facelift van de huidige 9-5.

Plaats reactie