Waarom zou je ueberhaupt een nieuwe auto kopen als je een goed functionerende hebt?mezzahiri schreef:Waarom zouden mensen dit model aanschaffen als ze weten dat er over 3 jaar een nieuw model komt dat waarschijnlijk beter is?
Saab 9-5(6?) Scoop
-
verde900
- Donateur

Re: Saab 9-5(6?) Scoop
-
Vorticity
- Geregistreerd lid
Het je gelijk in. Zeker als je te maken hebt met een flinke waardevermindering zoals bij de nieuwe Saabs.
-
Hanm
- Lid van verdienste
Tuurlijk, helemaal mee eens, iedere drie jaar is financieel-economisch gezien waanzin. Maar daar gaat het hier nu niet over, als we met zijn allen zo rationeel en verstandig over de aanschaf van nieuwe auto's denken, is de auto-industrie op slag failliet.verde900 schreef:Waarom zou je ueberhaupt een nieuwe auto kopen als je een goed functionerende hebt?mezzahiri schreef:Waarom zouden mensen dit model aanschaffen als ze weten dat er over 3 jaar een nieuw model komt dat waarschijnlijk beter is?
Mijn stelling is alleen dat het feit dat er over 3 jaar alweer een nieuwe is, geen enkele belemmering hoeft te zijn voor het succes van de nieuwe 9-5. Het gros van de kopers hangt gewoon aan een driejarig leasecontract en vindt het alleen maar mooi dat ze eind van het jaar iets nieuws kunnen kiezen en over drie jaar alweer.
-
verde900
- Donateur

Dat is zo, zeker als je zakelijk rijdt, en met deze 9-5 ben je op zeker beter af als met een nieuwe qua prijs en qua uitontwikkeld zijn.Hanm schreef:Tuurlijk, helemaal mee eens, iedere drie jaar is financieel-economisch gezien waanzin. Maar daar gaat het hier nu niet over, als we met zijn allen zo rationeel en verstandig over de aanschaf van nieuwe auto's denken, is de auto-industrie op slag failliet.verde900 schreef:Waarom zou je ueberhaupt een nieuwe auto kopen als je een goed functionerende hebt?mezzahiri schreef:Waarom zouden mensen dit model aanschaffen als ze weten dat er over 3 jaar een nieuw model komt dat waarschijnlijk beter is?
Mijn stelling is alleen dat het feit dat er over 3 jaar alweer een nieuwe is, geen enkele belemmering hoeft te zijn voor het succes van de nieuwe 9-5. Het gros van de kopers hangt gewoon aan een driejarig leasecontract en vindt het alleen maar mooi dat ze eind van het jaar iets nieuws kunnen kiezen en over drie jaar alweer.
-
jelger
- Geregistreerd lid
ik durf zelfs te stellen dat de opgelegde korte looptijd van een model mede de oorzaak van is dat kleine fabrikanten niet mee kunne komen en dus een dood sterven als een nachtkaars...
a la Saab dus.
a la Saab dus.
-
verde900
- Donateur

Wie heeft er dan een korte modelcyclus?jelger schreef:ik durf zelfs te stellen dat de opgelegde korte looptijd van een model mede de oorzaak van is dat kleine fabrikanten niet mee kunne komen en dus een dood sterven als een nachtkaars...
a la Saab dus.
Het is juist gunstig voor de restwaarde dat een model lang meegaat.
-
jelger
- Geregistreerd lid
een Saab 9-5 wordt door velen nu 'al' achterhaald gezien en hard toe aan vervanging.
de vorige 9-3 was inmiddels ook al 3x door de concurrentie ingehaald (doordat Saab een lange looptijd traditie heeft) - dat kan alleen als de concurrentie sneller loopt met modellen dan bv SAAB.
de auto's zijn misschien niet per se achterhaald, maar de perceptie bij de pers en klant is er wel naar - en dat bepaalt de verkoop uiteindelijk.
veel directe concurrenten van SAAB halen de 10 jaar looptijd niet. volgens mij is dat wel algemeen bekend. of ga je me nu uit de droom helpen??
ik heb overigens totaal geen bezwaar tegen een lange looptijd, maar ik ben net als velen hier geen gemiddelde consument.
de vorige 9-3 was inmiddels ook al 3x door de concurrentie ingehaald (doordat Saab een lange looptijd traditie heeft) - dat kan alleen als de concurrentie sneller loopt met modellen dan bv SAAB.
de auto's zijn misschien niet per se achterhaald, maar de perceptie bij de pers en klant is er wel naar - en dat bepaalt de verkoop uiteindelijk.
veel directe concurrenten van SAAB halen de 10 jaar looptijd niet. volgens mij is dat wel algemeen bekend. of ga je me nu uit de droom helpen??
ik heb overigens totaal geen bezwaar tegen een lange looptijd, maar ik ben net als velen hier geen gemiddelde consument.
-
verde900
- Donateur

Nee hoor, de koopgeilheid blijft als de cyclus kort is, het nadeel is de hogere afschrijving (dat snelle wisselen dat kost simpelweg veel geld) en de hoeveelheid onderdelen die op voorraad gehouden moet worden (wat dacht je dat dat kost?) door de vele modelwisselingen.jelger schreef:de auto's zijn misschien niet per se achterhaald, maar de perceptie bij de pers en klant is er wel naar - en dat bepaalt de verkoop uiteindelijk.
Als een modelletje niet meer gaat, hup een andere neus erop (kijk naar de VW Polo) "tussenmodel" heet het dan ineens, weet je dat op de vorige Polo er Xenonverlichting leverbaar was? mocht zo´n koplamp sneuvelen levert VW (nu al) geen nieuwe meer en is het advies: "bouw maar om naar H4" de grote omloop qua modellen levert dus kostenproblemen op.
Volvo heeft een cyclus van 8 jaar, met (doorgaans) na 5 jaar een "major- facelift".
Het zijn doorgaans die modellen met een lange cyclus die een "klassiekerstatus" krijgen.
Je rijdt er met b.v. een C900 of Volvo 240/940 stijlvol bij terwijl b.v. een Ford Sierra van dezelfde leeftijd als een "foute proletenbak" gezien wordt.
Perceptie is hetgeen waar alles om draait, en dan zitten "we" bij SAAB helemaal niet slecht als we een ouwetje hebben.
-
op
- Donateur (4x)

Laten we die mensen in ere houden.....mezzahiri schreef:Waarom zouden mensen dit model aanschaffen als ze weten dat er over 3 jaar een nieuw model komt dat waarschijnlijk beter is?
En hopen dat ze netjes met de auto omgaan.... hebben wij over een aantal jaren weer mooie saabjes voor een goede prijs
@verde: helemaal eens
Voor mijzelf sprekend vind ik het opvallend dat ik een saab pas echt mooi vind worden als de opvolger er al een tijdje is. zo vind ik nu de 900 ng ook de cabrio erg mooi, tot mijn eigen verbazing.
-
jelger
- Geregistreerd lid
de ng900/9-3 was en is gewoon een waardige opvolger van de c900als we het over uiterlijke kenmerken hebben..
altijd al mooi gevonden (alleen die refelector band op de achterklep was minder op sommige versies)
altijd al mooi gevonden (alleen die refelector band op de achterklep was minder op sommige versies)
-
Oosthoek
- Donateur

Dat heeft niets met de modelcyclus te maken, maar met de verschijning van het ontwerp.verde900 schreef:Het zijn doorgaans die modellen met een lange cyclus die een "klassiekerstatus" krijgen.
Je rijdt er met b.v. een C900 of Volvo 240/940 stijlvol bij terwijl b.v. een Ford Sierra van dezelfde leeftijd als een "foute proletenbak" gezien wordt.
Perceptie is hetgeen waar alles om draait, en dan zitten "we" bij SAAB helemaal niet slecht als we een ouwetje hebben.
-
verde900
- Donateur

Dat is natuurlijk waar, maar is de (relatieve) tijdloosheid van een goed ontwerp niet een van de kenmerken van een mogelijk lange cyclus?Oosthoek schreef:Dat heeft niets met de modelcyclus te maken, maar met de verschijning van het ontwerp.verde900 schreef:Het zijn doorgaans die modellen met een lange cyclus die een "klassiekerstatus" krijgen.
-
RG-64
- Geregistreerd lid
Mule of paddan, wat ik niet snap is waarom ze dan niet gewoon het complete oude model voorzien van nieuwe aandrijflijn enzo. Want als het toch alleen om de aandrijflijn gaat, waarom dan die voor- en achterkant heel licht aanpassen?? Das vragen om spionagefoto's.....
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Zeker en toch weer in het nieuws, hé wat vervelend nou!!
Huh huh dat is precies wat ze willen!
Huh huh dat is precies wat ze willen!