en ook de Engelsen zijn terug positief

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie

robijn
Geregistreerd lid

Bericht door robijn » vr 06 jun, 2008 10:28

Inderdaad de toonzetting rond Saab begint overal wat positiever te raken.
Mooi!

Ik blijf dit een mooie auto vinden. Als de productieversie nu ook maar redelijk hetzelfde blijft...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 06 jun, 2008 10:34

robijn schreef:... Als de productieversie nu ook maar redelijk hetzelfde blijft...
Daar komt GM 10 jaar te laat mee. Ik lees juist dat de SUV trend op zijn retour is: http://www.z24.nl/z24geld/autos_reizen/ ... _17618.z24

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 06 jun, 2008 10:38

72sonett3 schreef:Daar komt GM 10 jaar te laat mee. Ik lees juist dat de SUV trend op zijn retour is:
Typisch GM... Te groot om innovatief te zijn.
Gisteren in de NRC kwamen weer berichten op over een mogelijk nakend bankroet van de grote reus... Staat er niet al een groepje zweedse privé investeerders klaar om SAAB weer over te nemen? Anders papa TATA maar eens bellen :roll:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 jun, 2008 10:48

dat "SUV" op z'n retour zou zijn, ligt eerder aan de brandstofprijs en z'n verbruik. Als lifestyle object/statement is ie echt nog niet op z'n retour..niet in Europa. Zie de vele (niet al te zachte) tegen-commentaren die je krijgt als je eens een negatieve opmerking maakt over SUV's. MAW, er is nog geen publieke consensus at een SUV "not done" is. Sterker, het is "not done" om het tot een "not done" auto te verklaren...

Oftewel, wil Saab slagen met zo'n lifestyle object, dan zal Saab er voor moeten zorgen dat buiten Zweden BioEthanol ook goedkoper en in ruime mate aanwezig is. Uiteindelijk is de terugval in SUV verkopen een kostenplaatje. Als die balans omgekeerd kan worden hoeft GM/Saab er helemaal niet te laat te zijn. Sterker, het is juist HET segment om een milieu en slurp statement te maken.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 06 jun, 2008 10:53

Sterker, het is "not done" om het tot een "not done" auto te verklaren...
Hmmm, dat is een sterke. Daar ga ik eens even over nadenken...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 06 jun, 2008 11:05

nelfrikandel schreef:Typisch GM... Te groot om innovatief te zijn.
Nou... de EV1 was toch behoorlijk innovatief, maar die zijn allemaal gesloopt.
Op lange termijn gezien is benzine als brandstof een aflopende zaak en biobrandstof is ook de verkeerde weg. Als ze ver genoeg (10 jaar) vooruit zouden kijken, hadden ze beter die ontwikkelingsinspanning in een andere EV (2?) gestopt dan in een nieuwe SUV. Zie ook viewtopic.php?t=41114

Als ze deze 'Saab' SUV in 1995 op de markt hadden gezet, hadden ze nog met de VW, Porsche, Volvo e.d. SUV trend mee kunnen liften, nu niet meer.

Als GM nou eens kwam met een electrische 'retro' versie van de 96, dan zou ik zelfs overwegen om weer eens een echte nieuwe auto te kopen (voor de 2e keer in mijn leven).

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 jun, 2008 11:13

Bio-ethanol is zeker ook geen duurzame weg. Ik zie dat soort "innovaties" eerder als een tussenstap naar een lumineuze duurzame en betaalbare techniek. Ik denk dat een varieteit aan alternatieven met elk zo de eigen haken en ogen onontkoombaar is, tot er een eenduidige "hallelujah" oplossing gevonden is.

van de EV-1 is er toch maar 1 (gamaakt), of begrijp ik je niet goed?
als als als.... een EV-1 in een opvolgerjasje (bv Aero X) is toch ook geen kassa-apparaat, wat Saab juist hard nodig heeft.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 06 jun, 2008 11:19

jelger schreef:...van de EV-1 is er toch maar 1....
Nee, ik bedoel de GM EV1, niet de Saab EV-1.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 jun, 2008 11:23

oops. tuurlijk. :lol:

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » vr 06 jun, 2008 21:17

BMW heeft z'n volledige jaarproductie voor 2008 van de X6 al enkele maanden verkocht. De nieuwe kleine Volvo SUV doet het ook helemaal niet slecht. Stellen dat SUV's achterhaald zijn lijkt me niet correct (t.t.z., ze zijn natuurlijk altijd al achterhaald geweest, maar er is wel degelijk een publiek voor - sorry, kon het niet laten :wink: ).

Het in elkaar vallen van de SUV-markt in de USA heeft alleen te maken met té grote auto's met té grote en té gulzige motoren. Je kan een Escalade of Excursion echt niet vergelijken met een X5, laat staan met een 9-4.

Eén van de redenen waarom die grote Amerikaanse SUV's onder andere populair waren/zijn, is omdat ze in bepaalde staten in de belastingsschaal van de landbouwvoertuigen zitten. Ze wegen namelijk te veel of zijn te groot om als normaal voertuig beschouwd te kunnen worden. De Europese of Japanse SUV's spelen echt in een andere liga - qua build quality, qua gewicht, qua verbruik. Amerikaanse SUV's worden niet voor niets vaak door de truck-afdelingen van autofabrikanten gemaakt. Een aantal fabrikanten is daar nu trouwens van aan het afstappen. They saw the writing on the wall...

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » vr 06 jun, 2008 22:40

Er ontstaat hier volgens mij wat verwarring over het fenomeen SUV, de grootste SUV's die wij kennen noemt men in de VS al crossovers :? De enorme verkoopdalingen in de VS treft het echt grote spul, a la pickups e.d.

Het lijkt me wel dat X5's e.d. ook in de nabije toekomst onder druk komen te staan, zeker de dikke 8 cilinders. Maar dat maakt de kleine SUV's echt nog niet op hun retour, wat dat betreft lijkt me een 9-4x met 2 liter Biopower helemaal nog niet zo'n verkeerde zet.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » za 07 jun, 2008 9:33

72sonett3 schreef:
Op lange termijn gezien is benzine als brandstof een aflopende zaak en biobrandstof is ook de verkeerde weg..

Je hoeft hiet de pure maïs in de vergistingstank te gooien, het kan ook anders, zie
http://www.biogas.nl/grondstoffen/.
Maar het zal wel dat uit de residuen te weinig Ethanol gewonnen kan worden om daarop alle auto's te laten rijden.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » za 07 jun, 2008 11:59

72sonett3 schreef:
nelfrikandel schreef:Typisch GM... Te groot om innovatief te zijn.
Nou... de EV1 was toch behoorlijk innovatief, maar die zijn allemaal gesloopt.

Als GM nou eens kwam met een electrische 'retro' versie van de 96, dan zou ik zelfs overwegen om weer eens een echte nieuwe auto te kopen (voor de 2e keer in mijn leven).
Ja maar die EV1's waren dan ook onbeschrijflijk lelijk

Afbeelding

Het lijkt me trouwens wel een uitdagend project om een electrische 96 te bouwen....ok welke TU student waagt zich eraan

Plaats reactie