Aansluiten van de koelslangen en buizen II

1967-1980
Plaats reactie
hemi1974
Geregistreerd lid

Aansluiten van de koelslangen en buizen II

Bericht door hemi1974 » zo 24 jan, 2010 23:15

Sinds mijn vorige topic heb ik 90% van de buizen en slangen aangesloten.
Het probleem concentreert zich nu aan de achterkant van de waterpomp. Omdat een plaatje meer zegt dan 100 woorden heb ik er maar even een tekening van gemaakt
Afbeelding

De vragen zijn:
De buis de vertrekt aan het thermostaathuis, met een aftaking naar de automatische choke, waar wordt die bij D aangesloten. Het probleem is dat deze vlak boven de waterpomp eindigt maar in een bocht. Ongeveer zoals ik het heb getekend.

In het midden van de waterpomp zit een T stuk. Waar wordt A en B op aangesloten>

Op het thermostaathuis zitten 2 pijpjes. Een wordt gevoed door de aftakking tussen thermostaathuis en waterpomp. Waar wordt C op aangesloten?

Verder heb ik nog een buis over met een aftakking. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de aftakking naar C gaat. Maar waar tussen wordt onderstaande buis dan aangesloten??

Afbeelding

alvast bedankt voor jullie suggesties

Hemi1976
Geregistreerd lid

Bericht door Hemi1976 » ma 25 jan, 2010 8:57

Hallo Melle,
Bedankt voor je reactie. Ik heb al een aanbod om bij een ander forum lid te komen kijken. Voordat ik dat doe dacht ik, misschien kan het zo ook opgelost worden en hebben andere forumleden er ook nog iets aan.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 25 jan, 2010 13:21

C wordt inderdaad op de aftakking van de door jou gefotografeerde buis aangesloten. De andere kant van die buis sluit je aan op B. D sluit je op A aan.

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 25 jan, 2010 13:57

Bij latere typen V4 ontbreekt de verbindingsbuis tussen thermostaathuis en de T achter op de waterpomp (D --> A) en gaat al het koelwater door de automatische choke en van C via de aftakking op je losse buis naar de waterpomp. De autom. choke heeft dan ook dikkere aansluitingen.

Er zijn ook aansluitingen op de autom. choke waarbij de buis de choke voor 50% overbrugt met een dun buisje.

Je losse buis is de retour van koelwater door het blok en verwarming naar de waterpomp.

De T op het thermostaathuis gaat rechts naar de waterpomp/autom. choke en links naar de voeding van de interieurverwarming.

Oudere V4s hebben een omgekeerde L op het therm.huis zitten, die gaat dan ook rechts naar de waterpomp/choke, maar de voeding van de verwarming zit dan op een nippel in het inlaatspruitstuk, links onder het thermostaathuis. De buis langs het linkerkleppendeksel/kop is dan vooraan ook weer iets anders gebogen.

Hemi1976
Geregistreerd lid

Bericht door Hemi1976 » ma 25 jan, 2010 17:05

Alex B schreef:C wordt inderdaad op de aftakking van de door jou gefotografeerde buis aangesloten. De andere kant van die buis sluit je aan op B. D sluit je op A aan. Alex
Bedankt voor jullie reacties "so far"
Het wordt dan geen fraaie gestroomlijnde verbinding of mis ik nog slangen met een bocht?. Ik hoop/verwacht dat de slangen dit verschil goedmaken.
Zit ik wel nog met een"open eind". Waar wordt het einde van de buis (zie foto) links van de aftap dan op aangesloten?
Groet Hemi

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 25 jan, 2010 17:10

Hemi1976 schreef:Waar wordt het einde van de buis (zie foto) links van de aftap dan op aangesloten?
Op de afvoer van de interieurverwarming.

Hierbij je plaatje, aangevuld;

Afbeelding

En nog een versie uit een werkplaatshandboek, maar zonder verbinding tussen de T op de themostaat en de waterpomp;

Afbeelding

hemi1974
Geregistreerd lid

Bericht door hemi1974 » ma 25 jan, 2010 23:06

bedankt. Effe gecontroleerd of ik het zo kan maken. Het klopt (wat dacht je wat met zoveel experts). Kruist de buis die ik fotografeerde (zie boven) de buis naar de cylinderkoppen onderlangs, dus tussen de buis naar de cylinderkoppen en het blok, over de oliefilter??

Is dit de aansluiting van de kachelkraan uit de tekening van 72sonnett3?
Afbeelding

toen vond ik nog een open eind bij de carburateur. Een eind gaat naar de kleppendeksel, en waar gaat het open eind heen? de onderkant van de luchtfilter heb ik al gecheked. Daar gaat de ontluchting van de ander kleppendeksel heen.
Wie heeft een advies?
Afbeelding

alvast bedankt. Kan ik tenminste weer rustig slapen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 25 jan, 2010 23:27

hemi1974 schreef:...Kruist de buis die ik fotografeerde (zie boven) de buis naar de cylinderkoppen onderlangs, dus tussen de buis naar de cylinderkoppen en het blok, over de oliefilter??
Hij loopt er langs (zie laatste foto van willeme) en ze zitten bij de eerste bocht vanaf de waterpomp aan elkaar vast met een beugeltje, een soort slangenklemmetje.
Is dit de aansluiting van de kachelkraan uit de tekening van 72sonnett3?
De bovenste buis die uit de kachelradiator steekt, is de uitgang, gaat naar de buis aan de waterpomp. De kachelkraan zit onder tegen het kachelhuis.
toen vond ik nog een open eind bij de carburateur.

Dat is de aansluiting voor de rembekrachtiging, gaat met een vrij dikke slang met een wit keerklepje er in naar de doos tussen de hoofdremcilinder en het schutbord.

Hemi1976
Geregistreerd lid

Bericht door Hemi1976 » di 26 jan, 2010 8:54

Iedereen bedankt voor de hulp bij het in elkaar passen van deze legpuzzel (voor mij in elk geval). Ik denk dat het nu wel zal lukken. Anders meld ik me gewoon weer.
Hemi

Hemi1976
Geregistreerd lid

Bericht door Hemi1976 » do 28 jan, 2010 8:31

@ willeme 1.
Bedankt voor de tip. Kun je me ook vertellen waar ik die nieuwe slangen kan kopen cq. bestellen?
Groet

Plaats reactie