motor wisselen 2.01 met 2.3t of T
-
Oostland
- Geregistreerd lid
motor wisselen 2.01 met 2.3t of T
Ik heb deze vraag al eerder gesteld onder Saab algemeen, maar kreeg daar niet zo veel reatie´s
Zou je ook een Saab 9000 2.3 Turbo motor in een Saab 9000 2.0i kunnen zetten?
Of zit je dan met het gesodemieter met de Turbo druk meter en uitlaat enz.
Maakt het verder ook nog uit uit welk jaar de motor komt?
Ik heb een 9000 CD uit ´90 op het oog maar daar zit maar een 2.0i in.
Zou er wel graag een 2.3T in willen zetten maar weet niet of dat kan.
Weet iemand hier iets van of heeft al eerder iemand zoiets geprobeert?
Kan het ook met het carroserie enz. in verband met het gewicht?
Ik ben een beetje aan het kijken hoe ik voor hooguit 2000 euro over 2 jaar een aardige Saab in elkaar kan zetten, waar ik veel tijd aan kan besteden.
Ik heb namelijk veel vrije tijd, en kan dan mooi ervaring op doen, en er ook nog een leuk autotje aan over houden die ik misschien maar voor 4 á 5 honderd heb aangeschaft.
Als jullie dus nog andere iedeen hebben zijn ze welkom !!
Mzzl Oostland
Zou je ook een Saab 9000 2.3 Turbo motor in een Saab 9000 2.0i kunnen zetten?
Of zit je dan met het gesodemieter met de Turbo druk meter en uitlaat enz.
Maakt het verder ook nog uit uit welk jaar de motor komt?
Ik heb een 9000 CD uit ´90 op het oog maar daar zit maar een 2.0i in.
Zou er wel graag een 2.3T in willen zetten maar weet niet of dat kan.
Weet iemand hier iets van of heeft al eerder iemand zoiets geprobeert?
Kan het ook met het carroserie enz. in verband met het gewicht?
Ik ben een beetje aan het kijken hoe ik voor hooguit 2000 euro over 2 jaar een aardige Saab in elkaar kan zetten, waar ik veel tijd aan kan besteden.
Ik heb namelijk veel vrije tijd, en kan dan mooi ervaring op doen, en er ook nog een leuk autotje aan over houden die ik misschien maar voor 4 á 5 honderd heb aangeschaft.
Als jullie dus nog andere iedeen hebben zijn ze welkom !!
Mzzl Oostland
-
Harmen
- Geregistreerd lid
-
Oostland
- Geregistreerd lid
D´r is een man die wil z´n auto in onderdelen verkopen, omdat ie zelf ook wat moet houden, k wou die motor dus kopen, maar wat zou er allemaal bij moeten behalve de turbodruk meter en uitlaat met turbo, andere motorsteunen bijvoorbeeld?
En maakt het ook nog uit met de boordcomputer, we hebben zelf nooit een Saab turbo gehad dus weet zo niet wat er allemaal nog extra op zit.
Iemand enig idee?
En maakt het ook nog uit met de boordcomputer, we hebben zelf nooit een Saab turbo gehad dus weet zo niet wat er allemaal nog extra op zit.
Iemand enig idee?
-
Harmen
- Geregistreerd lid
Ik ben geen 'expert' maar volgens mij heeft een gewone 2.0 wel een ander motormanagement als een 2.3T dus de computer moet denk ik wel overgezet worden. Misschien is het ook handig om deze vraag in de rubriek tuning te posten, ik neem aan dat daar ook mensen zitten die behoorlijk wat ervaring hebben met het uitproberen van andere mogelijkheden 
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Hoi 'Oostland',
Ik vrees dat er niet zoveel mensen zullen zijn die deze operatie je voor hebben gedaan: een 9000 Turbo is goed verkrijgbaar tegen redelijke prijzen. Bovendien is een 9000 (2,3) Turbo vaak voorzien van een aantal leuke opties, van cruise control tot leder en van houten dashboard tot elektrisch schuifdak (verschilt uiteraard van auto tot auto), die je op een 2.0i niet zo vaak ziet. Daarnaast heeft een 2,3T denk ik standaard (...) een sportonderstel, waarmee je jezelf met een fiks probleem opzadelt.
Hoewel het een leuk project is - en leerzaam - zal je de kosten er denk ik niet snel uithalen bij verkoop. Het is een hoop geklooi om tot een auto te komen die gewoon goed voor handen is.
Uiteraard past het geheel wel. Je moet alleen wel alles overbouwen. Ik zou dan ook eerder voor een complete 2,3T-motor gaan dan voor een 'halve'.
Ik zou het een hele prestatie vinden. Maar waarom koop je geen aftandse 9000 2,3T voor een rooie eurorug en ga je die restaureren? Daar leer je des te meer van en dan heb je er mogelijk wat leuke opties e.d. bij...
Neem (als voorbeeld) deze.
Eigenlijk heb je dan net achter het net gevist, getuige deze thread:
viewtopic.php?t=6777
Maar die had je zelf al gezien...
Ewout.
Ik vrees dat er niet zoveel mensen zullen zijn die deze operatie je voor hebben gedaan: een 9000 Turbo is goed verkrijgbaar tegen redelijke prijzen. Bovendien is een 9000 (2,3) Turbo vaak voorzien van een aantal leuke opties, van cruise control tot leder en van houten dashboard tot elektrisch schuifdak (verschilt uiteraard van auto tot auto), die je op een 2.0i niet zo vaak ziet. Daarnaast heeft een 2,3T denk ik standaard (...) een sportonderstel, waarmee je jezelf met een fiks probleem opzadelt.
Hoewel het een leuk project is - en leerzaam - zal je de kosten er denk ik niet snel uithalen bij verkoop. Het is een hoop geklooi om tot een auto te komen die gewoon goed voor handen is.
Uiteraard past het geheel wel. Je moet alleen wel alles overbouwen. Ik zou dan ook eerder voor een complete 2,3T-motor gaan dan voor een 'halve'.
Ik zou het een hele prestatie vinden. Maar waarom koop je geen aftandse 9000 2,3T voor een rooie eurorug en ga je die restaureren? Daar leer je des te meer van en dan heb je er mogelijk wat leuke opties e.d. bij...
Neem (als voorbeeld) deze.
Eigenlijk heb je dan net achter het net gevist, getuige deze thread:
viewtopic.php?t=6777
Maar die had je zelf al gezien...
Ewout.
-
Oostland
- Geregistreerd lid
Opzich is dat natuurlijk wel het slimst, nog ff doorsparen en dan een wat mooiere kopen, maar weet wat het is ik wou onze oude Saab ombouwen, k vind hem zo mooi en hij staat voor een prikkie te koop, alleen de motor is niet meer 100 % maar ik denk dat ik er afstand van moet menen, en moet toezien hoe hij na een paar maaden te koop hebben gestaan toch in de sloop beland.
Je kunt niet alles hebben
Je kunt niet alles hebben
-
op
- Donateur (4x)

Gewoon lekker kopen voor een prikkie. Zo'n turbo is prachtig, maar erg duur in verzekering, onderhoud en brandstof.
Ook een kale i kan je aardig zelf upgraden met een airco uit een sloop auto, een leren interieur, electrische ramen e.d.
Volgens mij kan je met jouw budget wel een permanent project voor de deur zetten, maar ik neem aan dat je ook een betrouwbare auto wil voor je geld, en dan is het kopen van een mooie i voor een prikkie het beste wat je kan doen.
Olaf
Ook een kale i kan je aardig zelf upgraden met een airco uit een sloop auto, een leren interieur, electrische ramen e.d.
Volgens mij kan je met jouw budget wel een permanent project voor de deur zetten, maar ik neem aan dat je ook een betrouwbare auto wil voor je geld, en dan is het kopen van een mooie i voor een prikkie het beste wat je kan doen.
Olaf
-
Harmen
- Geregistreerd lid
-
op
- Donateur (4x)

-
Harmen
- Geregistreerd lid
Er is idd verschil maar dat mag geen naam hebben. Ik heb net een online berekening gedaan voor een 9000cs i 2.0 en kwam daar voor een jaarpremie van €210 voor een 9000 cse 2.3T kom ik op €214 , dit waren gewoon Wa verzekeringen.
disclaimer: berekende premies zijn voor mij persoonlijk van toepassing.
http://www.bfa-ede.nl/
disclaimer: berekende premies zijn voor mij persoonlijk van toepassing.
http://www.bfa-ede.nl/
-
Oostland
- Geregistreerd lid
Voor mijn leeftijd komt het over de 1000 euro.
Maar voordat ´k in dat ding ga rijden heb ik minstens 2 jaar m´n rijbewijs en dan is hij al veel goedkoper.
Daarbij maakt het ook uit wat de dagwaarde is, de dagwaarde van een ´90 2.0i CD is 0,- en dat van een 2.3T denk ik wel wat meer, dat scheelt ook nog al.
Maar daar hoef ik gelukkig nog niet aan te denken, hoef me nu alleen maar met de prijs van de aanschaf en onderdelen bezig te houden.
En stalling, we wonen helaas in een woonwijk.
Ik ben er wel uit dat ik die auto ga kopen, krijg er al meer zin in als k op dit forum zit.
Maar voordat ´k in dat ding ga rijden heb ik minstens 2 jaar m´n rijbewijs en dan is hij al veel goedkoper.
Daarbij maakt het ook uit wat de dagwaarde is, de dagwaarde van een ´90 2.0i CD is 0,- en dat van een 2.3T denk ik wel wat meer, dat scheelt ook nog al.
Maar daar hoef ik gelukkig nog niet aan te denken, hoef me nu alleen maar met de prijs van de aanschaf en onderdelen bezig te houden.
En stalling, we wonen helaas in een woonwijk.
Ik ben er wel uit dat ik die auto ga kopen, krijg er al meer zin in als k op dit forum zit.