Online restauratie: Saab 96 V4 1973 (rally)

1967-1980
Jengels
Geregistreerd lid

Online restauratie: Saab 96 V4 1973 (rally)

Bericht door Jengels » zo 15 jan, 2006 20:04

Wellicht dat er op dit forum Saab-fanatiekelingen zitten die het leuk vinden om de restauratie van een Saab 96 V4 uit 1973 te volgen. De site bestaat pas een paar dagen, wellicht dat nog niet alles werkt of up to date is.

Jeroen

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » zo 15 jan, 2006 20:05

De site is natuurlijk te vinden op de www-button onderaan dit bericht.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » zo 15 jan, 2006 20:10

die site zet ik in mijn favorieten
mooie foto,s vooral van de motor

Afbeelding

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » ma 16 jan, 2006 15:57

Ik zie helaas geen button, maar via jouw profiel lukt de link wel. Wat een ruimte :lol: trouwens om zo'n project te stallen, ik ben er jaloers op :evil:
Ik zal je vorderingen zeker volgen.

Succes!

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » ma 16 jan, 2006 16:02

sabo schreef:Ik zie helaas geen button

deze zie je toch wel staan Afbeelding :shock:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Online restauratie: Saab 96 V4 1973 (rally)

Bericht door 72sonett-III » ma 16 jan, 2006 17:48

Jengels schreef:Tips zijn altijd welkom, evenals ervaringen (goede of slechte) die door anderen zijn opgedaan...
Mooi project :!:
Op je site zeg je dat je de motor later ook nog wat wil opvoeren, tot 2-3x standaard (=65) pk? 130-140 pk is met enige moeite wel te halen, maar 195 (3x) lijkt mij niet realistisch. Je zou er dan een 2 liter motor van moeten maken met andere carb. en nokkenas e.d. maar dan is met de auto nauwelijks nog normaal te rijden.
Mijn '77 96 levert met weinig wijzigingen nu 86 pk, zie deze pagina.

FrostRacing
Geregistreerd lid

Bericht door FrostRacing » ma 16 jan, 2006 20:36

Leuk om te zien dat er nog meer Rally-Saabs in aanbouw zijn...ben zelf inmiddels ook op jacht, maar dan naar een 99.

Waar ik overigens benieuwd naar ben is op welke wijze jullie rekening houden met de aanvraag van de Fiva Identity Card. Zover ik heb begrepen zul je een IC-card nodig hebben wanneer je aan historische rally's mee wilt gaan doen, in hoeverre houden jullie rekening met de originalteit van de auto?

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » di 17 jan, 2006 15:12

Jeroen, mooie duidelijke site! En inderdaad vooral die motor ziet er geweldig(!) uit. Ben ook benieuwd naar het eindresultaat. Sportstoeltjes of origineel interieur?

Zit er zelf aan te denken op termijn mijn 2takt te gaan restaureren. Hij is netjes maar helemaal strak en gereviseerd is toch wel het mooiste. Die groenachtige kleur waarin de wagen na stralen was gespoten is dat een grondlak? Mijn 2takt heeft namelijk zo'n kleur(origineel).

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » di 17 jan, 2006 18:25

Oeps, was naar een button in het bericht aan het zoeken, niet eronder. Moet nodig aan een leesbril.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » di 17 jan, 2006 18:26

sabo schreef:Oeps, was naar een button in het bericht aan het zoeken, niet eronder. Moet nodig aan een leesbril.
komt met de jaren :lol:

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » di 17 jan, 2006 19:19

We zijn nu driftig bezig met opbouwen; het leukere gedeelte van een restauratie. Ik hoop snel weer wat nieuwe foto's op de site te zetten.

@ 72-sonett:
Opvoeren cq tunen zijn nu nog wilde plannen. Concrete ideeën hebben we nog niet. We moeten eerst maar eens de auto klaar zien te maken. De vroegere rally-Saabs hadden volgens mij zo’n 170pk. Of we dit zelf ook kunnen en willen doen (ook financieel) is nog niet verder uitgedacht. Goede info trouwens op jouw site. Hier staat waardevolle info voor ons. Bedankt.

@ Frostracing:
Alles omtrent een Fia Identity Card hebben we nog niet verder uitgezocht. De auto wordt nu dan ook hoofdzakelijk standaard opgebouwd. Enkel een kooi, goede stoelen en gordels, verstralers, tripmaster, etc zijn zaken die we er al op zetten. Voor historische rally’s / kaartleesritten (zoals de Hornelandrally bijvoorbeeld) heb je volgens mij geen IC-card nodig.

@ Szaab
Het originele interieur gaat eruit. We hebben gekozen voor klassieke sportstoelen van het merk Scheel; een zeer goede stoel met veel steun waar je toch gemakkelijk in en uit komt. (in tegenstelling tot een racekuipje)
Die groenachtige kleur waarin de wagen na stralen was gespoten is een epoxy-lak. Dit is een uitstekende ondergrond voor de uiteindelijke lak en beschermt perfect tegen roest.

Groeten,
Jeroen

FrostRacing
Geregistreerd lid

Bericht door FrostRacing » di 17 jan, 2006 20:46

Wat de IC-card betreft moet ik je teleurstellen, ook voor de Horneland-rally heb je een FIA Identity Card nodig.

Kijk even op http://www.hornelandrally.nl/index.php? ... =reglement en download het reglement.
Bij artikel 3.3 wordt verwezen naar o.a. de IC-card die bij de technische keuring getoond moet kunnen worden.

Nog een aantal site's die interessant zijn:
http://www.dhrc.nl
http://www.historischerallys.nl

Op deze (en meer site's) kun je terugvinden aan welke eisen historische rallyauto's moeten voldoen, bijvoorbeeld de eisen die gesteld worden aan een rolkooi, stoelen etc.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 18 jan, 2006 18:41

De wijsheid, de leesbril, of beide??

Trouwens een paar weken terug stonden op E-bay een paar race-koppen te koop en een racebak. Wel behoorlijk aan de prijs! Maar met 4 inlaatpijpen moet denk ik wel flink vermogen uit kunnen komen.

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » wo 18 jan, 2006 22:19

Bedankt voor de tips.

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » vr 24 mar, 2006 22:49

De site is weer ge-update. Het fotoboek is nu gevuld met een aantal mooie foto's dien het hele proces goed weergeven.

Jeroen

Plaats reactie