De richtlijn bindt alleen lidstaten en geen lagere overheden. Bovendien is wat Rotterdam wil doen iets anders dan typegoedkeuring of toelating tot de weg (op kenteken zetten).Steve-O schreef:In de richtlijn staat dus te lezen dat auto's vanaf 01-01-1992, waarvan de uitstoot voldoet aan de Euro1-norm, door een lidstaat niet geweigerd mag worden als Euro1-klassificatie, dus mag de gemeente Rotterdam volgens mij niet zonder meer weigeren zo'n voertuig binnen de zone te rijden.
Heeft alleen zin als de gemeentelijke regels zich baseren op het kentekenregister, maar dat is nu juist niet het geval.Steve-O schreef:Volgens mij zijn er meerdere opties:
1 meting bij een APK-station (op een willekeurig datum en de keurmeester een verklaring laten opstellen; De verklaring naar de RDW sturen en verzoeken om deze gegevens in het register op te nemen (foto's van de gemeten waarden als bijlagen toevoegen). Bij weigering, bezwaarprocedure opstarten.
2 soortgelijk, maar dan meting bij een onafhankelijk (niet persé APK-station) laten opnemen; etc.
Tegen een algemeen verbindend voorschrift kun je geen bezwaar maken. Je hebt pas rechtsbescherming als je tegen handhaving aanloopt, dus als je de bekeuring krijgt. Dat is wat sommigen nu in Utrecht proberen.Steve-O schreef:3 bezwaar maken bij de gemeente Rotterdam op basis van een van bovenstaande metingen (kan pas na invoering van de maatregel)
Dat kan, al ben ik benieuwd of ze sprekers die geen Rotterdams ingezetene zijn toelaten.Steve-O schreef:4 inspraakrecht uitoefenen in de Raadzaal van de Gemeente Rotterdam
Het gaat om besluitvorming van de raad. Dat is een politiek proces. Daar bestaat geen bezwaarprocedure vooraf voor. De enige wijze om die te beïnvloeden is lobbyen en inspreken tijdens de raadszittingen.Steve-O schreef:5 vooraf bezwaar maken tegen de voorgenomen maatregelen in zijn geheel; als onderdeel van het bestuursproces voordat de maatregel van kracht gaat (deze bezwaarprocedure moet juist vooraf plaatsvinden.
Vraag me af of je dat ver gaat brengen. Er zijn tal van maatregelen die vanaf een bepaalde datum gelden en daarmee een nogal grove scheidslijn trekken. Een beroep op het gelijkheidsbeginsel zie je daar nooit slagen. Dat is meer voor de situatie dat er tegen jou wel structureel gehandhaafd wordt en tegen een ander in een gelijke situatie niet (bv. twee identieke illegale dakkapellen, en zelfs dan heeft het weinig kans).Steve-O schreef:het discriminatiebeginsel