Neem ik Sachs of Bilstein B4, B6 of B8?

1997-2010
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Neem ik Sachs of Bilstein B4, B6 of B8?

Bericht door Thieuke » za 04 jan, 2014 14:21

Arfie is toe aan nieuwe schokdempers rondom.

Nu zijn nieuwe natuurlijk altijd een verbetering ten opzichte van de oude, maar om nu domweg naar de SAAB-garage te rijden om nieuwe standaard SAAB schokbrekers (van Sachs) te monteren vind ik ook zoiets..... Tijd dus voor een onderzoek, waarbij wel 1 ding zeker is: ik trakteer mezelf op Aero veren (heb ik reeds liggen tweedehands, ik beraad me nog even of ik niet gewoon nieuwe neem), mits het optie Bilstein B8 wordt natuurlijk,dan neem ik er Eibach bij....

Zoals ik het zie heb ik de keuze uit een aantal opties:
1] standaard Sachs tsja, standaard, makkelijk op de keuring, geen attesten nodig
2] Bilstein B4, naar ik begrijp eigenlijk de gelijke aan de Sachs, maar dan van Bilstein. Deze heb ik overigens al eens gevoeld, en dat beviel zeker goed , piepklein risico op de keuring omdat het geen Sachs is, maar geen idee of ze zo specifiek kijken. Het blijft een SAAB en geen Golf o.i.d.
3] Bilstein B6, geen ervaring mee, schijnt de 9-5 goed te doen in het gebied handling. Over comfort weet ik niks bij deze. Zwart verven voor de keuring of is er een attest te krijgen?
4] Bilstein B8 + Eibach veren (-/- 3,5 mm), smoelt goed, goede handling, maar het comfort??? Verder het gebruikelijke geneuzel op dekeuring waarbij het een voordeel is dat eibach veren gewoon zwart zijn.

Waar moet ik rekening mee houden?:
1] misses Thieuke houdt van een comfortabele auto. Dus hoe comfortabel is B8 + Eibach nog?
2] De auto gaat meer rijden (naast elke dat Roosendaal -Tilburg, in het weekend nog wat lange trips (de korte doen we met de leasebak (met helaas beperkte km..... (bezuinigingen)))

Ik hoor graag gebruikerservaringen......

Pelendur
Geregistreerd lid

Re: Neem ik Sachs of Bilstein B4, B6 of B8?

Bericht door Pelendur » za 04 jan, 2014 15:00

Onlangs heb ik voor b8 icm eibach gekozen. Verkregen prijsopgaaf kan per pb.

Ervaringen die ik te horen heb gekregen over b8 en eibach waren zeer positief ook over het comfort.

Marijn900
Donateur
Donateur

Bericht door Marijn900 » za 04 jan, 2014 15:53

Ik rij nu 1.5 jaar rond met Bilstein b8 + eibach (b12 setje a €730) hieronder mijn persoonlijke ervaring met dit setje

Handeling is top! past helemaal bij het vermogen. rijd zeer sportief en op goed asfalt rijd het heerlijk, 270 op de teller geen probleem.
Maar ik woon in Rotterdam, veel drempels, stenen straatjes slecht asfalt enz. op dit soort wegdekken kan je het helaas niet heel comfortabel meer noemen.
Bij file parkeren naar achteren, kan je bijvoorbeeld niet altijd schuin over de stoep rijden want dan blijf je steken (auto te laag), als je berijpt wat ik bedoel.
Heb je wensen als 18 inch, polyurethaanbussen, banden met harde wangen (run flat) dan ga je naar mijn gevoel en ervaring echt al over een grens heen van lekker rond cruisen - echte liefhebbers van sturen.

Groet, Marijn

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » za 04 jan, 2014 16:50

Oei, twee reviews over b8, en beide totaal verschillend..... Nu snap ik dat wel dat comfort een relatief begrip is: wat voor de ene acceptabel is, kan voor ander totaal onacceptabel zijn.

Bedankt in ieder geval voor het delen van de ervaring. Hier valt het met drempels wel mee, maar mijn vrouw rijdt ook elke dag door centrum tilburg, daar wel weer drempels..... :(

Pelendur: jij hebt het over horen zeggen, heb je zelf ook die mening over het comfort?

Pelendur
Geregistreerd lid

Bericht door Pelendur » za 04 jan, 2014 17:11

Dat ga ik binnenkort ervaren. Ze moeten er nog onder.

Marijn900
Donateur
Donateur

Bericht door Marijn900 » za 04 jan, 2014 18:11

Ik ben er wel heel tevreden over, past helemaal bij het vermogen! snelwegen zijn echt heerlijk om mee te rijden. (met slechter asfalt bedoel ik een beetje de Belgische wegen, je kent ze wel)
Maar het is en blijft echt sportief setje, kleine hobbels kuilen voel je meer, grote lange hobbels voel je minder
De wegen in Brabant zijn beter als hier. Adam Rdam enz heb je tramrails en echt heel veel drempels die steeds hoger worden, lastig parkeren enz enz.
Dan lever je echt iets in qua comfort en een beetje gebruikers gemak, maar ben je wel de eerste die de rotonde door is.

groet, Marijn

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » za 04 jan, 2014 18:42

Wacht dit topic ook mooi even af! Mijn veren en dempers zitten er ook al 10+ jaar onder... En die wil ik eigenlijk ook wel vervangen! Ben ook erg benieuwd naar alle ervaringen hier.

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » za 04 jan, 2014 18:50

Vooral rekening houden met de 60 wegen en zijn drempels want je kan niet overal meer zo hard overheen......

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » za 04 jan, 2014 20:15

Ik heb zelf nu b4 schokbrekers eronder zitten. Onder een 900 classic. Ik vind deze zeker prima rijden.

Ik heb in een classic met b6 mogen rijden deze zijn iets harder. Het hangt ook af van je gebruik. Mijn vrouw rijdt in de classic vaak met de kinderen. Mag dus wel comfortabel zijn.
B4, b6 of b8 hangt van je wensen af en eea scheelt een hoop geld.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe goed deze zich blijven houden.

B4 vind ik dus prima ook qua prijs. (Via neobrothers geen aandelen :-P+ )

remels75
Geregistreerd lid

Bericht door remels75 » za 04 jan, 2014 20:41

Bilstein B6 wat mij betreft, als je niet verlaagt. Stuk beter dan m'n standaard Sachs, zonder hard te worden als de B8. Heb ooit met een B8 / Eibach combi gereden, dat is te laag voor dagelijks gebruik. B6 is in het buitenland erg betaalbaar aan te komen.

Jerreke
Geregistreerd lid

Bericht door Jerreke » za 04 jan, 2014 20:55

Rij nu bijna 1.5 jaar rond met bilstein B8 en eibach veren, in de zomer heb ik er 18 inch velgen onder en vind dit best nog comfortabel rijden (in België).
Mijn wintervelgen zijn 17 inch en voel bijna geen verschil. :)

Voor de keuring is het geen probleem alleen moet je er wel attesten van hebben (zoals bijna alles in België :D ) en eerste keer speciale keuring omdat ze de uitlijning controleren. (Dus duurder :( )

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » za 04 jan, 2014 21:53

Hoe kom je aan die attesten Jerreke?

peeke 1972
Donateur
Donateur

Bericht door peeke 1972 » za 04 jan, 2014 23:44

De attesten zitten normaal bij de schokdempers/veren. De plaatser moet dan de papieren invullen en er moet dan een uitlijnrapport bij. Zo is het in belgië. Zo was het een paar jaar geleden toch toen ik mijn schroefset onder mijn alfa stak.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » za 04 jan, 2014 23:58

[]

En als je de plaatser zelf bent?

peeke 1972
Donateur
Donateur

Bericht door peeke 1972 » zo 05 jan, 2014 10:31

In België moet het ingevuld worden door een erkend mechanieker/garage. Want ik weet dat ik toen nog naar de plaatser zijn werk moest rijden om er een stempel laten op te zetten. Hij deed ook aan onderhoud na zijn uren met medeweten wan zijn werkgever.

Plaats reactie